گرانی تخم‌مرغ در اصفهان ربطی به آنفلوآنزای پرندگان ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در حال حاضر میزان خسارت بیش از هزار قطعه مرغ تخم گذار معدوم شده به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرام موحدی صبح امروز دوشنبه-در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه بیش از ۴۰ بیماری در حوزه دام و طیور در استان اصفهان به طور دقیق کنترل و رصد می شود، اظهار کرد: یکی از این بیماری ها آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت دام در خصوص بیماری فوق حاد پرندگان و شیوع آن در جهان تا اطلاع ثانوی هشدار داده و اعلام کرده است که این بیماری تکرار پذیر خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر سالانه ۱.۶ میلیارد قطعه طیور در کشور پرورش می یابد،  گفت: ۲.۱ دهم میلیون تن گوشت مرغ و ۹۳۰ هزار تن تخم مرغ در کشور سالانه توزیع می شود.

وی با تاکید بر اینکه از نظر بهداشت، اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید دام و طیور صنعتی فوق العاده در کشور حساس است، تصریح کرد: باید به عنوان صادر کننده تخم مرغ باشیم نه اینکه وارد کننده این محصول از کشور ترکیه باشیم.

موحدی افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی با سرعت انتقال و انتشار بالا است به نحوی که ژنوم های مختلف این ویروس از پرندگان می تواند با اتصال به یکدیگر، تیپ جدیدی از بیماری را به وجود آورد همچنین این ویروس می تواند جمعیت انسانی و حتی جمعیت حیوانات مختلف را درگیر کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه تیپ ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور از نوع H۵N۸ است، گفت: در این نوع میزان حساسیت طیور تخم گذار بیش از ۶۰ برابر طیور گوشتی است.

وی به آخرین وضعیت این بیماری در جهان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۶۰ کشور دنیا ۹ تیپ این بیماری را گزارش کرده اند همچنین تمام کشورهای اروپایی به جز نروژ این بیماری را گزارش داده اند.

موحدی با بیان اینکه ایتالیا، بلغارستان، ژاپن، هلند  و ... گزارشی از کانون‌های این بیماری داده اند، اظهار کرد: تیپ H۵N۸ در ۱۱۴ گونه پرنده موجب تلفات بسیاری در سراسر دنیا شده است.

وی با اشاره به تفاوت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته، گفت: امسال به دلیل تداوم آلودگی در طیور روستایی به عنوان مخزن این بیماری دو ماه زودتر نسبت به سال گذشته در کشور طغیان کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر  تعداد بالایی از واحدهای مرغ تخم گذار کشور در استان های آذربایجان شرقی و غربی، قزوین، تهران، البرز و اصفهان درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند، تصریح کرد: از خرداد ماه هشدارهای گسترش این بیماری در نیمه دوم امسال داده شد.

وی افزود: در سال گذشته در مجموع ۱۷۱ کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شامل ۷۰ واحد صنعتی ۹۸ واحد بومی درگیر سه نمونه پرنده وحشی در استان اصفهان درگیر این بیماری شده اند.

موحدی با اشاره به اینکه اکنون اقداماتی برای کاهش این بیماری در حال انجام است، گفت: رصد دقیق پایش‌ها با حساسیت‌های بالا در تشخیص کانون های مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای تراکم و تنوع طیور است، افزود: بیش از ۱۱ میلیون قطعه طیور در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد بین ۶.۵ تا هفت میلیون قطعه مرغ تخم گذار در استان اصفهان در حال پرورش است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر سه کانون مبتلا به این بیماری در سه شهرستان گلپایگان، خمینی شهر و نجف آباد در استان اصفهان شناسایی شده است، گفت: در مجموع ۱۳ واحد شامل هشت واحد در گلپایگان، چهار واحد در خمینی شهر و یک واحد در نجف آباد شناسایی شده که حدود ۳۰۰ هزار قطعه طیور مرغ تخم گذار و بومی از مهر ماه امسال تاکنون معدوم شده است.

وی با اشاره بر اینکه تاکنون ۱۷۴ هزار مرغ تخم گذار را در استان معدوم کرده ایم، افزود: این میزان در مقابل جمعیت هفت میلیونی طیور در کشور اندک است.

موحدی با تاکید بر اینکه گرانی تخم مرغ در استان اصفهان ناشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیست، گفت: گرانی خوراک دام و همچنین اتفاقاتی که در حوزه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور رخ داده از جمله مهمترین دلایل گرانی تخم مرغ است.  

وی با بیان اینکه صدور آسان مجوز مرغداری یکی از ضعف های بزرگ حوزه پرورش طیور است، گفت: در این راستا اداره کل دامپزشکی استان اصفهان جلسات آموزشی برای تک تک واحدهای مرغداری تخم گذار و بوقلمون در تمام شهرستان ها برگزار کرده است همچنین مکاتبات متعددی برای جمع آوری واحدهای غیر مجاز صورت گرفته است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه مطابق قانون نظام جامع دامپروری، برخورد با واحدهای غیرمجاز با مدیریت جهاد کشاورزی در شهرستان ها است، اظهار کرد: همچنان شاهد افزایش این واحدها هستیم و در حال حاضر حدود ۴۰۰ واحد غیر مجاز در استان وجود دارد.

وی با اشاره به میزان خسارت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان، گفت: در حال حاضر میزان خسارت بیش از ۳۰۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار معدوم شده یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

موحدی با تاکید بر اینکه دغدغه دامپزشکی پرنده فروشی های سطح شهر است، تاکید کرد: متولی برخورد با این واحدها اصناف و شهرداری است همچنین برای ساماندهی آنها حتی دانشگاه علوم پزشکی نیز با توجه به درگیری این بیماری با انسان باید ورود پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه حوزه دامپزشکی تنها نظارت بر معدوم سازی طیور آلوده است، خاطرنشان کرد: تنها ۲۰ درصد از لوازم و اختیارات برای کنترل با این بیماری در حوزه دامپزشکی قرار دارد و ۸۰ درصد دیگر خارج از این حوزه و مربوط به سایر دستگاه‌ها در کشور است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان به اهمیت مقابله با این بیماری در کشور اشاره کرد و گفت: در این راستا ستاد مدیریت بحران با محوریت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به ریاست جهانگیری معاون اول رییس جمهور برای پیگیری و کنترل آن تشکیل شده است.

کد خبر 334124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.