نقاشی شهری نوعی تشخص شهری است

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در آیین اختتامیه اولین جشنواره نقاشی با موضوع صداقت و راستی،گفت: در نظر گرفتن فضای نقاشی در شهر کار مهمی است و رنگ، نقاشی، هنر زیبانگاری و گرافیک به فضای شهر کمک می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی بقایی در آیین اختتامیه اولین جشنواره نقاشی با موضوع صداقت و راستی که شامگاه -پنجشنبه- ۱۴دی ماه در هتل سپاهان برگزار شد در جمع هنرمندان نقاش اظهار کرد: این فضا با موضوع اجتماعی و دینی همراه است، بسیار قابل تکریم است و نشان می دهد که مسیر صحیح بوده و به امید خداوند حرکت های بهتری در این زمینه انجام می شود.

وی با تاکید به اهمیت برگزاری این جشنواره و انتخاب اثرها، بیان کرد: امیدوارم که دست اندرکاران این برنامه ها، ارگانهای دینی و فضاهایی که متولی این برنامه هستند، در زمینه فرهنگ ایرانی و ملی دقت هنری داشته باشند، چرا که در این صورت هنرمندان حوزه اجتماعی مسیر بهتری را پیش خواهد گرفت.

اهمیت گرافیک در نقاشی شهری

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان اذعان کرد: در نظر گرفتن فضای نقاشی در فضای شهری اهمیت دارد. رنگ، نقاشی، هنر زیبا نگاری و گرافیک به فضای شهر کمک می کند. به طور یقین در برخی از مکانها این برنامه آرایش شهری بوده ودر بعضی از مکانها پرستیژ شهری را نشان داده و نوعی تشخص شهری است.

بقایی یادآور شد: هنگامی که در شهری قدم می زنیم و فضای هنری در و دیوار شهر را مشاهده می‌کنیم، داشتن پشتوانه هنری و تشخص شهر احساس می شود. البته بین نقاشی، فضای گالری و یک نقاشی بین شهری تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد، بدان معنا که در فضای شهری کشیدن نقاشی برخوردار از مدل متفاوتی است و در مکانهای متفاوت شهری ارایه نقاشی و رنگ ها و طرح های مورد استفاده مقوله متفاوتی را در بر می گیرد.

 وی در نظر گرفتن گرافیک در نقاشی شهری را موضوعی قابل توجه دانست و تاکید کرد: باید در جشنواره های دیگر بخشی برای گرافیک نقاشی شهری قرار بگیرد و هنرمندانی که می خواهند ارایه طرح کنند بخشی را با نگاه فضای شهری طراحی کنند.

مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری اصفهان معرفی پهنه ها را از برنامه های شهری در این بخش دانست و گفت: آمادگی معرفی پهنه ها در فضاهای شهری را داریم تا پهنه ها و عرصه ها در شهر برای کار این هنرمندان در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند هنر خود را به عرصه بکشند. البته بعضی از هنرهای شهری خاص بوده و نیازمند مکانی ویژه است و گاهی اوقات یک هنر در مکانی زیباتر خواهد بود و عوامل محیطی در این زیبایی بسیار دخیل هستند.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات نقاشی کشیده شده و سپس وسایل گالری نصب می شوند و شاید نور کافی و فضای مناسب دید در شهر در بسیاری از این موارد وجود نداشته باشد، علاوه بر اهمیت مکانها باید به زمان هم دقت کنیم و بدانیم که بعضی از هنرها در زمان خاصی زیبا بوده و جلوه خاصی خواهد داشت.

بقایی درباره اهمیت زمان خلق هنر نقاشی توضیح داد: پهنه ای در زیباسازی کار می شود که در تابستان نیازمند یک اتفاق از آن هنر هستیم و یا در زمستان و ساعاتی از روز نیازمند این هنر برای نشان ترسیم این اتفاق در شهر هستیم. ترسیم نقش های برجسته ای در هنگام ظهر، عصر و یا ساعاتی از روز در  شهر بر روی شهروندان تاثیر زیادی می گذارد.

ضرورت فضای شهری برای ترسیم هنر شهری

مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری اصفهان در نظر گرفتن بخشی از فضای شهری را برای ترسیم هنر شهری ضروری دانست و اظهار کرد: می طلبد که در جشنواه های آینده بتوانیم بخشی را برای ترسیم هنر شهری در نظر بگیریم و سازمان زیباسازی می تواند با ارایه پهنه ها و با توجه به مشکلاتی که در شهر وجود دارد، با طرح هایی که از سوی هنرمندان ارایه می شود نتیجه بهتری در این زمینه بگیرد.

بقایی با اذعان به اینکه ترسیم نقاشی دیواری در اصفهان حدود ۲۰ سال ممنوع بود، عنوان کرد: با توجه به ممنوع بودن ۲۰ ساله ترسیم نقاشی در فضای شهری اصفهان، از سال ۹۴ اعضای شورای اسلامی دوره چهارم تصمیم به بازگرداندن این فضا برای ترسیم نقاشی در شهر را گرفتند.

وی گفت: با توجه به اینکه فضای شهر شادابی، رنگ آمیزی و نشاط لازم را نداشت و فراهم کردن فضای شاد بیشتری در شهر احساس می شد و هنر نقاشی شهری در فضای کلی شهر، یکی از هنرهای مهمی بود که از آن محروم شده بودیم، بنابراین توجه به این امر در روند برنامه های شهری قرار گرفت.

مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری اصفهان تاکید کرد: با برگزاری این جشنواره حرکت هایی در این بخش انجام شده است، علاقه برنامه ریزان در سازمان زیباسازی شهری بر این محور است که ارگانهایی متولی هنر بتوانند با بهره بردن از نگاه ویژه اساتید هنری اصفهان آثاری را هم در بخش هنر مجسمه، نورپردازی، دیوارنگاری و مبلمان شهر در فضای شهری قرار دهند تا در آینده در بخش فضای هنری و موضوعی شاهد روزهای بهتری برای شهر اصفهان باشیم.

کد خبر 333859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.