اولویت ایران در سال ۲۰۱۸، وفاق ملی و تنش زدایی منطقه ای باشد

یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تحولات مهم سال ۲۰۱۷ گفت: درگیری بین جناح های سیاسی، رکود اقتصادی، بیکاری و گرانی در ایران و آغاز به کار ترامپ، شکست داعش و تحولات ترکیه مهمترین تحولات سال گذشته میلادی بوده است.

بشیر اسماعیلی، استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل در رابطه با تحولات سال ۲۰۱۷ و اولویتهای سال ۲۰۱۸ به خبرنگار ایمنا گفت: این تحولات را می توان در دو حوزه ایران و جهان تشریح کرد؛ در ایران یکی از مسائل مهمی که می توان نام برد، درگیری بین جناح های سیاسی است که به صورت بارز در چند ماه اخیر به تحصن و درگیری کشیده شد؛ در همین راستا اولویت سیاسی که در سال ۲۰۱۸ وجود دارد، کنار گذاشتن رقابتهای سیاسی، در نظر گرفتن وفاق ملی، اولویت بخشیدن به تمامیت ارضی و ثبات سیاسی به جای منافع حزبی و جناحی است.

وی افزود: تداوم رکود اقتصادی، بیکاری و گرانی نیز از دیگر مسائل مهم سال ۲۰۱۷ بود که در واپسین روزهای این سال و نیز همزمان با شروع سال نوی میلادی،  مسائلی را هم در قالب اغتشاش به وجود آورده است؛ هر چند این مشکلات در واقع ریشه درتحریم های آمریکا و خلف وعده این کشور در اجرای برجام و همچنین معطل ماندن برنامه های اقتصاد مقاومتی دارد.

اسماعیلی گفت: از این رو برای رفع این موانع اقتصادی باید خصوصی سازی و اشتغال زایی از طریق بخش خصوصی و ایجاد رونق اقتصادی که در سفره مردم و در زندگی روزمره  محسوس باشد، در اولویت سال آینده قرار بگیرد.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: رفع فساد و تبعیض از طرح های اقتصاد کشور، افزایش اختیارات و تقویت نهاد های نظارتی و بازرسی از بخش های اقتصادی به جهت مبارزه با فساد و اختلاس و علاوه بر اینها مجموع کار هایی که در رابطه با عملی کردن اقتصاد مقاومتی از جمله فرهنگ سازی و مهیا کردن زیر ساخت های اقتصاد، مبارزه با قاچاق کالا و مجددا مهار اختلاس و سوء استفاده اقتصادی است را باید اتخاذ کرد، نیز در سال ۲۰۱۸ باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ عراق و سوریه و شکست داعش یکی دیگر از مهمترین اتفاقات سال ۲۰۱۷ بود که با مستأصل کردن عربستان سعودی، اسرائیل و آمریکا سبب شد تا آنها بکوشند دست به فعالیت های ایزایی علیه ایران بزنند تا شکست داعش را تحت الشعاع قرار دهند. در همین راستا مسائلی که برای نخست وزیر لبنان اتفاق افتاد و یا از کنترل خارج شدن جنگ یمن و نسبت دادن بخشی از فعالیت های حوثیها به سپاه پاسداران ایران که با هدف تحریم برنامه های موشکی ایران صورت گرفته، قابل تحلیل است.

استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد با اشاره به تحولات اخیر منطقه ای ذکر شده گفت: در چنین شرایطی اولویت منطقه ایران در سال ۲۰۱۸  این است که ضمن حفظ اقتدار و نفوذ منطقه ای که ایران در جنوب غربی آسیا پیدا کرده، لازم است دیپلماسی منطقه ای کشور هم فعال و از سیاست تنش زدایی برای گسترش روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده شود تا تنشهای موجود کاهش یابد و به مناقشه و رویارویی ختم نشود.

وی با اشاره به تحولات عرصه بین المللی در سال ۲۰۱۷ خاطر نشان کرد: در ماه ژانویه سال گذشته با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، شاهد شروع دوران یک جانبه گرایی مضاعف، انزوا و  خردگریزی در ایالات متحده آمریکا بودیم که اثرات آن برای کشور های دیگر هم محسوس است.

اسماعیلی افزود: در اروپا هم انتخابات فرانسه و آلمان حائز اهمیت است که گرایشات ملی گرایانه و ضد اتحادیه اروپا  در آن غالب بود و همچنین خروج بریتانیا از اتحادیه که قبل از آنها صورت گرفته بود باعث شد در مجموع سال ۲۰۱۷ ، سال بن بست و تضعیف اتحادیه اروپا باشد.

وی گفت: رژیم صهیونیستی که تلاش می کند انتقال پایتخت از تل آویو به بیت المقدس را عملی کند و حمایت آمریکا از این امر از حوادث مهم سال ۲۰۱۷ بود که احتمال دارد در سال ۲۰۱۸ به یک مسئله امنیتی مهم تبدیل شود و اسرائیل از این بحران برای گسترش ارضی هر چه بیشتر استفاده کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: در جنگ سوریه هم جبهه ضد داعش پیروز شد و این تحول بسیار مهم سال ۲۰۱۷ بود، مهم این است که در سال ۲۰۱۸، سامان سیاسی در سوریه به چه نحوی انجام شود و چه گروهی در این کشور روی کار بیاید تا بتواند وفاق سیاسی را در سوریه اعاده کند.

اسماعیلی گفت: همه پرسی اردوغان در ترکیه یکی دیگر از تحولات مهم صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ بود که ترکیب سیاسی در این کشور را کلا تغییر داد و به هر ترتیب دولت اردوغان به طرز اقتدارگرایانه ای مستقر شد که این امر می تواند بسته به تحولاتی که در ترکیه اتفاق می افتد، باعث ثبات سیاسی و یا بی ثباتی این کشور شود.  

کد خبر 333693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.