جلوی حفاری ها را در بافت تاریخی می گیریم/ استقرار باستان شناسان در ایستگاه های مترو

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه همکاری میراث فرهنگی و شهرداری رو به بهبود است، گفت: باید از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حفظ میراث فرهنگی استفاده شود، اما متاسفانه در شهر اصفهان هنوز نتوانستیم از این مهم بهره‌مند شویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون الهیاری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: برگزاری نشست‌های مشترک بین میراث فرهنگی و شهرداری نشان دهنده توجه شهرداری به میراث فرهنگی شهر است.

 وی با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌های اصفهان، سابقه عظیم تمدنی آن است و به همین دلیل عنوان‌های زیادی به این شهر تعلق گرفته، گفت: این آثار تاریخی حاصل تلاش، خلاقیت و نبوغ گذشتگان است که باید از آنها حفاظت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه حدود ۲۲ هزار اثر تاریخی دارای ارزش فرهنگی در استان اصفهان وجود دارد، افزود: یک هزار و ۸۵۰ اثر استان اصفهان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که۴۸۰ مورد آن در شهر اصفهان قرار دارد.

الهیاری با بیان اینکه بافت‌های فرهنگی و تاریخی جایگاه ویژه‌ای دارند، ادامه داد: ۵۰ روستا مثل ابیانه در استان اصفهان است که ارزش فرهنگی و تاریخی زیادی دارد، اما سازمان میراث فرهنگی به تنهایی امکان حفاظت از آنها را ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان در مسیر احیا و نگهداری میراث فرهنگی گام های ویژه ای برداشته‌ است، خاطرنشان کرد: باید از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حفظ میراث فرهنگی استفاده شود، اما متاسفانه در شهر اصفهان هنوز نتوانستیم از این مهم بهره‌مند شویم در حالی که در شهر کاشان با استفاده از سرمایه گذاران ملی، ۴۰ خانه تاریخی در حال مرمت است، البته هماهنگی هایی در این عرصه با شهرداری آغاز شده اما باید ظرفیت‌های ایجاد سرمایه گذاری فراهم شود.

وی یاد آور شد: بسیاری از مردم در اصفهان در گذشته مایل به تخریب و نوسازی خانه‌های تاریخی بودند که این تمایل از ۹۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و امروزه تبدیل این خانه‌ها به مراکز تفریحی و گردشگری در دستور کار است.

وی اظهارکرد: اگر میراث فرهنگی بخواهد از همه آثار تاریخی حفاظت کند، باید بودجه ای هنگفت و ارتشی بزرگ برای این مهم فراهم کند، بنابراین نیازمند همکاری سایر دستگاهها هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه بیش از ۴۰ هزار نفر در استان اصفهان در ۱۹۹ رشته صنایع دستی فعال هستند، گفت: رویکرد میراث فرهنگی در زمینه صنایع دستی، فرهنگی، هنری و تمدنی است زیرا صنایع دستی را میراث ارزشمند گذشتگان می‌دانیم که باید آنها را حفاظت کنیم.

الهیاری خاطرنشان‌کرد: صنایع دستی در رونق اقتصاد مقاومتی می‌تواند نقش ارزشمندی داشته باشد زیرا ارزش افزوده زیادی در اقتصاد به وجود می‌آورد البته با ظرفیت‌هایی که دراین حوزه داریم، فاصله زیاد است.

وی اظهارکرد: با توجه به اینکه اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی شناخته شده است، باید از این ظرفیت در تجارت صنایع دستی استفاده کنیم و جایگاه این صنعت را در دیپلماسی فرهنگی ارتقاء دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه در بخش گردشگری از ظرفیتهای بالایی برخوردار هستیم، گفت: بخشی از تحرک گردشگری، تابع شرایط بین المللی و بخشی از آن مربوط به شرایط منطقه ای است، در واقع فضای گردشگری یک فضای عمومی و بین المللی است که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید رشد خوبی داشته به طوری که در چهار سال اول دولت در کشور ۱۲ درصد و در اصفهان ۵۰ درصد گردشگری رشد داشته است.

الهیاری خاطرنشان کرد: اصفهان و فارس و تمام استان‌هایی که سابق تمدنی داشتند از رشد خوبی در این زمینه برخوردار بودند اما آمار دقیقی از گردشگران نداریم، چون مبانی مختلفی برای این امر در نظر گرفته می‌شود با این وجود استان اصفهان پس از  خراسان رضوی رتبه دوم را در پذیرش گردشگران دارد.

وی با بیان اینکه ۳۴۴ پروژه گردشگری در حال ساخت است که ۹۰ پروژه آنها مربوط به احداث هتل و اقامتگاه هاست، اظهارکرد: در چهار سال گذشته ظرفیت اقامت برای گردشگران دو برابر شده است و تا پایان برنامه ششم توسعه باید به ظرفیت ۸۰ هزار نفر جمعیت برسیم زیرا سیاست میراث فرهنگی اقامت فوریتی گردشگران است.

وی اضافه‌کرد: مرمت پروژه میراثی همچون مسجد امام اصفهان، عالی قاپو، باغ فین کاشان در دست اجراست و درصددیم تا سال ۹۷ مرمت مسجد امام را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه همکاری میراث فرهنگی و شهرداری رو به بهبود است، گفت: تعداد زیادی خانه ستاره دار در شهر اصفهان وجود دارد که باید با تشکیل کمیته‌ای بافت‌های تاریخی ارزش‌گذاری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ارتباط با تعامل این سازمان با شهرداری اصفهان در خصوص ایستگاه‌های میراثی مترو، گفت: کارشناسان باستان شناسی از سوی سازمان میراث فرهنگی در ایستگاه‌های مترو مستقر شدند تا آثاری که در این ایستگاهها، کشف می‌شود به موزه منتقل شوند البته هدف این سازمان، تسریع در روند اجرای این پروژه بوده است.

الهیاری افزود: هدف میراث فرهنگی این است که المان های شهری که در گذشته در اصفهان ایجاد شده، حفظ شود، اما اگر برخی حفاری‌ها در حوزه های تاریخی صورت بگیرد، جلوی آن را خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: بخشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های میراثی، حاصل از بخشی نگری در استان اصفهان است، اما میراث فرهنگی اعلام آمادگی خود را برای همکاری همه جانبه با دیگر نهادها برای اقدامات موثر بیان می‌کند.

الهیاری از تصمیم‌گیری های سازمان میراث فرهنگی در یک شورای فنی خبر داد و عنوان کرد: این شورا تعامل خوبی با شهرداری دارد و سازمان نوسازی بهسازی شهرداری در آن حضور پیدا می کند البته در حوزه میراث چالش‌هایی چندین ساله وجود دارد که باید با رویکرد مدیریتی هم شرایط میراث و هم سرمایه‌های شهر حفظ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با تاکید بر اینکه شهرداری و میراث فرهنگی برای احیای محورهای تاریخی اقدامات خوبی انجام داده‌اند، تصریح کرد: بخشی از خانه‌های تاریخی در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است که برای احیاء آن تلاش می‌کنیم و بخشی از آن در اختیار مالکان خصوصی است که دفتری در سازمان میراث فرهنگی برای خریداری این خانه‌ها ایجاد شد.

وی اولویت اول میراث فرهنگی را احیاء خانه‌های تاریخی برای توسعه گردشگری دانست و افزود: برخی مواقع خانه‌ها احیا می شود، اما کاربری‌های آن تغییر می‌کند که باید هماهنگی های لازم در این خصوص صورت بگیرد.

الهیاری در خصوص ایجاد جمعه بازار هنر گفت: راه اندازی جمعه بازار هنر پیشنهاد ارزشمندی است که می توان آن را در مکان خاصی با همکاری شهرداری برای فروش صنایع دستی ایجاد کنیم.

وی در خصوص مسائل مطرح شده در خصوص انحنای سی و سه پل گفت: انحنای بدنه غربی سی و سه پل که در رسانه‌ها مطرح شده مربوط به سالها پیش است؛ ۱۱ پل بر روی زاینده رود وجود دارد که در شهر اصفهان می توان با همکاری شهرداری برای استحکام، بهبود سیما و منظر و مبلمان این پل ها اقدام کرد.

کد خبر 333495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.