نوسازی بافت‌های فرسوده با پرداخت تسهیلات کم بهره

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت: پرداخت وام ۳۰۰ میلیون ریالی ۱۴ درصد و همچنین وام ۳۰۰ میلیون ریالی هشت درصد بدون سپرده برای زوج‌های جوان از جمله تسهیلاتی است که دولت دوازدهم برای بافت فرسوده در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سید محسن سجاد روز (چهارشنبه) در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان لنجان اظهار کرد: با توجه به اهمیت استحکام بخشی و مقاوم‌سازی بناهای شهری و همچنین نوسازی بافت‌های فرسوده به عنوان یک پروژه ملی رییس جمهور دولت تدبیر و امید اکبر ترکان را به عنوان مشاور خود در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده منصوب کردند که این نشان از اهمیتت موضوع رسیدگی به بافت‌های فرسوده دارد.

وی افزود: یکی از معضلات امروز در شهرهای شهرستان لنجان وجود بافت‌های فرسوده است و قطعا بهسازی این بافت‌ها می‌تواند نقش مهمی را در ایجاد ظرفیت‌های جدید و همچنین افزایش نشاط اجتماعی برای شهروندان داشته باشد.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: باید توجه داشت پنج شهر زرین‌شهر، ورنامخواست، چرمهین، چمگردان و سده لنجان دارای بافت‌های فرسوده هستند که محدوده‌های آنها مصوب شده است.

وی ادامه داد: برخی از شهرهای شهرستان لنجان از جمله باغبادران، دارای بافت فرسوده هستند، اما فرآیند تصویب طرح‌ آن طولانی شده است، بنابراین با توجه به رویکرد و تاکیدات استاندار اصفهان در خصوص کاهش بروکراسی اداری باید با پیگیری دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در شهرستان لنجان مشکلات موجود را مرتفع کرده و زمینه اجرایی شدن این طرح ها را فراهم کنند.

سجاد اضافه کرد: با توجه به تنوع موضوعات مرتبط با بازآفرینی محدوده­ های ناکارآمد شهری، چندین کارگروه­ تخصصی در این ستاد پیش‌بینی شده است که تاکنون کارگروه‌های اقتصادی، اجتماعی، سلامت، حقوقی و وقف در ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان لنجان تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: شهرداری‌های ۹ گانه شهرستان لنجان باید با تشکیل جلسات تخصصی و همچنین تشکیل شورای محلات با حضور معتمدان و مردم بافت‌های فرسوده شهرهای این شهرستان را به صورت میدانی و عملیاتی، شناسایی کنیم.

فرماندار شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد شهرستان لنجان شهرستانی دارای قدمت تاریخی است، بنابراین ترمیم بافت‌های فرسوده در شهرستان باید به صورتی انجام گیرد که فضای سنتی و طبیعی این بافت‌ها حفظ شود و در این راستا باید پروژه‌های کارشناسی شده را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به تسهیلات بافت فرسوده، تصریح کرد: دولت دوازدهم با پرداخت تسهیلات بافت فرسوده گام‌های موثری را در این حوزه برداشته است و پرداخت وام ۳۰۰ میلیون ریالی ۱۴درصد است و ساکنان در بافت های فرسوده با همکاری شهرداری‌ها می‌توانند با تشکیل شورای محلات و طرح نقشه از این وام برخوردار شوند.

سجاد افزود: وام ۳۰۰ میلیون ریالی هشت درصد بدون سپرده برای زوج‌های جوان نیز از دیگر تسهیلات بافت فرسوده است و بانک عامل آن نیز بانک مسکن و ملی خواهد بود.

وی ادامه داد: پرداخت وام ودیعه اسکان موقت در بافت‌های فرسوده یکی دیگر از طرح‌های دولت در حوزه بافت فرسوده است و قطعا این مهم می‌تواند انقلاب عظیمی را در توسعه و نوسازی بافت‌های فرسوده شهرها ایجاد کند.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: پرداخت وام ۲۰۰ میلیون ریالی برای مرمت و مقاوم سازی بافت های فرسوده و بافت‌های حاشیه‌ای شهرها نیز یکی دیگر از تسهیلات در نظر گرفته شده برای بازسازی اینگونه بافت‌ها به‌شمار می‌آید که باید به درستی برای مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی تاکید کرد: در طراحی بافت‌های فرسوده باید چهار رویکرد اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و زیر بنایی را مورد توجه قرار دارد، بنابراین باید توجه داشت با بازگشت به درون شهرها می‌توان از بسترها و ظرفیت‌های موجود در این مناطق به بهترین شیوه ممکن بهره برد و به توسعه پایدار دست پیدا کرد.

کد خبر 333241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.