برخی افراد در اصفهان تفکرات قرون وسطایی‌ دارند!

کاندیدای اصفهانی ریاست فدراسیون بسکتبال، برخی دیدگاه‌ها در بسکتبال اصفهان را تفکرات قرون وسطایی‌ می‌داند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایمنا، سوم اسفندماه ۹۵ بود که جواد داوری بر صندلی ریاست هیأت بسکتبال استان اصفهان نشست تا یکی از جوان‌ترین روسای هیأت‌های ورزشی استان لقب بگیرد.

دوره گذشته انتخابات هیأت بسکتبال استان اصفهان ۹ اردیبهشت ماه ۹۳ برگزار شد و محسن صادق زاده با کسب ۱۰ رأی به‌عنوان رئیس هیأت بسکتبال استان باقی ماند و بر صندلی متزلزل این هیأت نشست. صادق‌زاده چند ماه برای رسیدگی به امور شخصی در خارج از کشور به سر می‌برد و چون فرصت رسیدگی به امور هیأت بسکتبال استان اصفهان را نداشت، آبان ماه سال گذشته از سمت خود استعفا کرد. صادق‌زاده در زمان عدم حضورش در این هیأت احمد رضایی را به‌ عنوان قائم‌مقام هیأت بسکتبال استان اصفهان معرفی کرده بود. هیأت بسکتبال استان اصفهان پس از استعفای صادق‌زاده با سرپرستی احمد رضایی اداره شد تا در نهایت، داوری با انتخاب اعضای مجمع سکان‌دار هیأت بسکتبال استان اصفهان شود.

ریاست جواد داوری در هیأت بسکتبال استان هنوز به یک‌ سال نرسیده که او برای ریاست فدراسیون بسکتبال کاندیدا شده است.

برای جویا شدن از انگیزه داوری برای حضور در انتخابات فدراسیون بسکتبال با او گفت و گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

با وجود اینکه زمان کمی از ریاستتان در هیأت بسکتبال استان اصفهان می‌گذرد، با چه انگیزه‌ای برای ریاست فدراسیون کاندیدا شدید؟

فکر می‌کنم حضور من در فدراسیون بسکتبال برای استان اصفهان بد نباشد. خودم تمایل زیادی به حضور در انتخابات فدراسیون بسکتبال نداشتم و صحبت‌های برخی دوستان و هم‌دوره‌ای‌هایم در تیم ملی در این زمینه، باعث شد برای ریاست فدراسیون بسکتبال ثبت‌نام کنم. البته شرایط حضور در این انتخابات را دارم و با علم به این شرایط وارد گود انتخابات شدم و از روی احساس، تصمیم به ثبت‌نام نگرفته‌ام و پیش‌زمینه‌ها را بررسی کرده‌ام. فردی که برای ریاست فدراسیون وارد میدان می‌شود باید برنامه‌ای گسترده‌تر و در حد حامیان مالی فدراسیون ارائه کند. من نیز حساب شده و بعد از کسب اطمینان از تمام مسائل و مشکلات، ثبت‌نام کردم.

حضورتان در انتخابات قطعی است؟

واقعیت این است که هنوز تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات نگرفته‌ام و تصمیم در حد ثبت‌نام است، چون معتقدم اگر مدیری بیاید که بتوانیم به او کمک کنیم، خیلی بهتر است. به مشکلات بسکتبال کاملاً آشنا هستم چون هم بازیکن بوده‌ام و هم در این مدت همه مسائل را به طور کامل دیده‌ام و احساس می‌کنم مشکلات بسکتبال را به خوبی می‌دانم.

تا الان برای حل مشکلات بسکتبال قدمی برداشته‌اید؟

قبل از رفتن محمود مشحون، رییس فدراسیون، صحبتی با او داشتم و قرار شد جلسه‌ای در مورد برخی مسائل داشته باشیم که متأسفانه به دلیل بازنشسته بودن از کار منع شد و نتوانستم با او صحبت کنم.

نظرتان راجع به دیگر کاندیداهای ریاست فدراسیون بسکتبال چیست؟

بیشتر کسانی که برای ریاست فدراسیون بسکتبال کاندیدا شده‌اند مدیران خوبی هستند و کارنامه خوبی در مدیریت و در دیگر زمینه‌ها دارند، اما بسکتبال ورزشی تخصصی است و دیدگاه فردی که از خانواده بسکتبال باشد و از مشکلات و مسائل این رشته شناخت خوبی داشته باشد، با یک فرد خارج از خانواده بسکتبال تفاوت زیادی دارد که این موضوع متأسفانه دیده نشده است.

طبق گفته خودتان باید کسی رییس فدراسیون شود که در بسکتبال تخصص داشته باشد. با توجه به اینکه سال‌ها بسکتبال بازی کرده‌اید و تخصص کافی هم دارید، پس چرا هنوز برای حضور در انتخابات مردد هستید؟

من یک مدیر جوان هستم و خیلی از دوستان و هم‌دوره‌ای‌هایم هنوز بازیکن هستند و شاید هیچ وقت حاضر نشوند کاری که من انجام دادم را انجام دهند و از دنیای بازیگری خداحافظی و در حوزه مدیریتی فعالیت کنند. اگر مصدوم نمی‌شدم می‌توانستم تا چهار، پنج سال دیگر به راحتی بازی کنم و در این مدت، پول خوبی هم دریافت کنم. از نظر سطح بازی جزء بازیکنان درجه یک ایران بودم اما به دلیل عرق بسیار زیادی که به شهر خودم داشتم و به‌خاطر بسکتبال استان اصفهان، سال گذشته از تیم ملی جدا شدم. دید ما باید ملی باشد. در تیم ملی مشکلاتی داشته‌ایم و هنوز هم داریم. زمانی‌که بازیکن بودم و الان که در حوزه مدیریت فعالیت دارم مشکلات را کاملاً دیده‌ام و لمس می‌کنم.  متأسفانه هرکدام از افرادی که کاندیدای ریاست فدراسیون هستند، در حوزه مربوط به خود مدیرانی قوی هستند، اما در بسکتبال حضور نداشته‌اند و اگر روزی قرار باشد در بین این افراد نباشم ترجیح می‌دهم به بهترین مدیر کمک کنم چون احساس می‌کنم به بسکتبال کشورمان مدیونم.

دلیل اصلی اینکه هنوز تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات ندارید، چیست؟

باید ابتدا اوضاع و شرایط را سنجید و برنامه کاندیداها را دید چون درست است که کاندیداها را می‌شناسم، اما از برنامه‌های آنها اطلاعی ندارم. اگر در بین کاندیداها افرادی باشند که برنامه‌های خوبی ارائه دهند و بتوانم از مدیریت آنها درس بگیرم، ترجیح می‌دهم آنها وارد انتخابات شوند. منتظر احراز صلاحیت کاندیداها هستم. اگر تا کنون از مدیران سابق، روسای هیأت‌های استانی و یا مربیان بسکتبال کاندیدا شده بودند آنها را می‌شناختم و از سوابقشان اطلاع داشتم، اما بیشتر این افراد مدیران وزارت ورزش هستند و از برنامه‌ها و تفکراتشان شناختی ندارم. ممکن است ارتباطم با این افراد خوب باشد اما نمی‌دانم آنها هم از مشکلات بسکتبال خبر دارند یا خیر.

مهم‌ترین مشکلات بسکتبال ایران را چه می‌دانید؟

تمرکز برخی افراد بر مباحث مالی مهم‌ترین مشکل بسکتبال ایران است، در صورتی که مسائل مالی هم یکی از این مشکلات است و مباحث مهم دیگری هم وجود دارد که احساس می‌کنم باید دیده شود. باید صبر کرد و برنامه کاندیداها را دید.

برنامه خودتان برای حضور در انتخابات آماده است؟

در حال بررسی موارد هستم و با مشورت دوستانم، برنامه‌ام را برای حضور در مجمع انتخاباتی تنظیم کرده‌ام. تیمی که من را حمایت می‌کنند و از وجود آن‌ها استفاده می‌کنم در بسکتبال قوی هستند و از نظر جایگاه سیاسی، اقتصادی و ورزشی قابل قبول هستند.

از زمان حضور در هیأت بسکتبال استان اصفهان، چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

سوم اسفندماه سال گذشته ریاست هیأت بسکتبال استان را بر عهده گرفتم. برنامه‌هایی که در این مدت انجام داده‌ایم مشخص است و احساس می‌کنم بسکتبال استان را دوباره زنده کردیم و شواهد این موضوع، برگزاری مسابقات مختلف و منظم است. بسکتبالیست‌های استان اصفهان که سال‌های گذشته موفق به راه‌یابی به مرحله فینال مسابقات قهرمانی کشور نمی‌شدند، امسال توانستند در رده‌های مختلف در دو بخش آقایان و بانوان حضور داشته باشند و مدال‌های مختلفی کسب کنند که البته این موارد باز هم برای من قابل قبول نبوده و با ایداه‌آل‌های ذهنم فاصله دارد. دیدگاه من این است که اصفهان باید به جایگاه سابق خود در بسکتبال برسد و دوباره ورزش نخست استان شود تا در کشور مطرح شود.

مشکلات بسکتبال استان اصفهان چیست؟

زمانی که عضو تیم ملی جوانان بودم، بسکتبالیست‌های زیادی از اصفهان در تیم ملی حضور داشتند، اما اکنون تعداد ملی‌پوشان اصفهان در تیم‌های ملی بسیار کم است و در رده‌های سنی ۱۵ و ۱۷ سال تنها یک ملی‌پوش داریم.

برای ارتقای سطح بسکتبال در استان چه برنامه‌هایی دارید؟

برای هر رده سنی کمیته مربیان تعیین کرده‌ایم و شهرستان‌ها را هم دخیل کرده‌ایم تا در این زمینه فعال باشند. البته به سرانجام رسیدن تمام این موارد زمان‌بر است، اما مطمئناً چند سال آینده نتیجه‌بخش خواهد بود.

ویترین هر هیأت ورزشی داشتن یک تیم لیگ برتری است. در این مورد کاری انجام داده‌اید؟

من هم معتقدم اصفهان باید تیم لیگ برتری داشته باشد، اما برای تحقق این موضوع نیازمند پشتوانه هستیم که متأسفانه این پشتوانه را نداریم. نماینده بانوان اصفهان که تا سال گذشته با نام ذوب آهن در لیگ برتر حضور داشت امسال با عدم تیمداری باشگاه ذوب آهن مواجه شد، اما نگذاشتیم این تیم از لیگ برتر کناره‌گیری کند و با نام هیأت استان اصفهان در این رقابت‌ها حاضر شد. برخی افراد در اصفهان تفکرات قرون وسطی‌ دارند! شخصاً خیلی دوست دارم نمایندگان استان در لیگ برتر قهرمان ایران شوند اما نباید واقعیت‌ها را پوشاند. وقتی پشتوانه درستی نداریم، نمی‌توان تیم را در لیگ برتر قهرمان کرد. زمانی که مسئولیت هیأت بسکتبال استان اصفهان را برعهده گرفتم، متأسفانه شعار برخی دوستان این بود که اگر در لیگ برتر تیم داشته باشیم، بسکتبال اصفهان راه می‌افتد، اما تا زمانی‌ که زیرساخت‌ها درست نشود. تیم لیگ برتری هم تأثیری ندارد.

مشکل اساسی بسکتبال استان اصفهان نداشتن بازیکن پشتوانه‌دار است. به دلیل مشکلات زیاد، ملی‌پوش مرد نداریم. اوشین ساهاکیان تنها ملی‌پوش اصفهان است که او هم سال‌های آخر بازیگری‌اش را سپری می‌کند. اصفهان حتی در تیم ملی جوانان یک بازیکن هم ندارد، چطور می‌خواهیم پشتوانه تیم بزرگسالان لیگ برتر شود! تیمداری در لیگ برتر و قهرمان شدن خیلی سخت نیست و می‌شود یک تیم میلیاردی با بازیکنانی از استان‌های دیگر جذب کرد و نماینده استان بر سکوی قهرمانی بایستد، اما این برای من که باید سازندگی داشته باشیم قابل قبول نیست. در حال حاضر یک تیم به‌عنوان نماینده استان در بخش آقایان در لیگ دسته یک داریم که اگر پشتوانه درست و مستمری داشته باشند، مطمئناً نسل خوبی می‌شوند. چند سال فرصت نیاز است تا سازندگی انجام شود و این چرخه به حرکت افتد.

قرار بود آکادمی بسکتبال اصفهان آذرماه افتتاح شود اما این اتفاق نیفتاد. چرا؟

متأسفانه این محل به آکادمی علوم ورزشی تبدیل شده است و دیگر اسم بسکتبال روی آن نیست. در مورد این موضوع با سلطان‌حسینی، مدیرکل ورزش و جوانان استان هم صحبتی داشتم، اما نمی‌دانم وارثان خَیر این مکان چرا چنین تصمیمی گرفته‌اند. البته شاید برخی دلایل مشخص باشد! جالب اینجاست که ما در جلسات تصمیم‌گیری آنها نبودیم و در جریان این موضوع هم قرار نگرفته‌ایم و نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقاتی در این مکان بیفتد. ما هم منتظر افتتاح آن هستیم.

اگر در انتخابات فدراسیون رأی بیاورید، از ریاست هیأت بسکتبال اصفهان کنار خواهید رفت. در مورد جایگزین خود نظری ندارید؟

دخالتی در این مورد نمی‌کنم و دلیلی هم ندارد دخالت کنم. افراد متقاضی قطعاً ثبت‌نام می‌کنند. کارهایی در هیأت پایه‌گذاری کرده‌ام و اگر در فدراسیون مشغول به‌کار شوم، قطعاً به نفع بسکتبال استان اصفهان است.

دوست ندارید برای استان خود کاری کنید تا اینکه به فدراسیون بروید؟

هر اندازه قوی‌تر باشم برای استان اصفهان هم بهتر است و همه این موضوع را می‌دانند. در اصفهان مربی پایه نداریم که خیلی بد است. امسال تیم‌های اصفهان در کشور صاحب مقام‌های مختلفی شدند و قطعاً باید دو، سه نفر از مربیان اصفهان به تیم‌های پایه ملی دعوت می‌شدند، اما این اتفاق نیفتاد. اگر مشحون هنوز رییس فدراسیون بود قطعاً این اتفاق امسال می‌افتاد. اگر مربیان استان اصفهان در تیم ملی حضور نداشته باشند پس چطور باید بسکتبال استان را ارتقا دهم؟

گفتگو از: زهرا سیدین، خبرنگار سرویس ورزشی ایمنا

کد خبر 333008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.