اصفهان از مردمانش خسته شده است

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت:مدیریت شهری فعلی اصفهان، شهری نرمال تحویل نگرفته است بلکه میراث دار شهری بحران زده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن امروز (یکشنبه) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن گرامیداشت هفته پژوهش اظهار کرد: روز ۲۵ آذرماه در تقویم ملی جمهوری اسلامی ایران، روز پژوهش نامیده می شود و در گرامیداشت این روز، هر ساله شاهد اجرای برنامه هایی با هدف احیا، ایجاد و تقویت روحیه پژوهش و فناوری در میان عموم افراد جامعه، محققان، دانشجویان و دانش آموزان از سوی نهادها و مراکز آموزشی و پژوهشی و در طول یک هفته هستیم.

وی با بیان اینکه پ‍‍‍‍ژوهش کاربرد روش علمی برای حل یک مسئله تعریف می شود، افزود: در شرایط امروز و با توجه به چالش ها و مشکلات شهری، بیش از هر زمانی به پژوهش به ویژه پژوهش های کاربردی برای رفع مشکلات نیازمندیم.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تحولات زندگی بشر در قرن بیستم نشان از گسترش روز افزون اهمیت علم و تحقیق است، به ویژه در نیمه دوم این قرن، کشورهای صنعتی و در حال توسعه با آگاهی از نقش پژوهش در خلق فن‌آوری و شتاب‌دهی برای توسعه، عمده توجه خود را صرف تقویت و ارتقا بخش تحقیق کرده اند.

روشن با بیان اینکه بین پیشرفت بخش تحقیق و شتاب توسعه فراگیر و پایدار در هر کشور، ارتباط مستقیم برقرار است، ادامه داد: نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه شهری دانست.

وی اضافه کرد: با وجود اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، این حوزه با دشواری‌های ساختاری و عملکردی فراوانی مواجه است، بنابراین با توجه به اهمیت پژوهش و تحقیق در رسیدن به راهبردهای منطقی و راهکارهای عملیاتی برای رفع چالش ها و مسائل حوزه مدیریت شهری، امیدواریم از ظرفیت موجود شهرداری اصفهان اعم از توان فکری و قدرت یدی نیروی انسانی، زیرساخت ها، سخت افزارها و نرم افزارها استفاده مطلوب و بهینه داشته باشیم. در این راستا نباید از تعامل و ارتباط لازم با مراکز دانش بنیان و پژوهش محور و به ویژه در عرصه بین المللی از ظرفیت شهرهای خواهرخوانده غافل شویم.

مدیریت جدید شهر میراث دار مشکلات قبل است

رییس کمیسیون فرهنگی شورا با اشاره به طلاق عاطفی میان مردم و شهر اصفهان گفت: مدیریت شهری فعلی اصفهان، شهری نرمال تحویل نگرفته است بلکه میراث دار شهری بحران زده است.

وی با بیان اینکه عملکرد نادرست مدیران در طول سال های گذشته، این شهر را بیش از هر زمان دیگری از تعادل خود خارج کرده است، اظهار کرد: برای بازگرداندن امور شهر به وضعیت عادی کار سنگینی در پیش است و شاید در یکی دو سال پیش رو لازم است که مدیران جدید به آواربرداری و تغییرات اساسی بپردازند.

 روشن با اشاره به معضلات شهر اصفهان گفت: در سال هایی نه چندان دور، هوای آلوده، ترافیک، کم آبی، آسیب های اجتماعی و جرایم شهری و ساخت و سازهای بی رویه در شهر اصفهان نقل محافل و مورد شکایت و اعتراض بسیاری از مردم بوده است.

وی افزود: شهرداری در این سالها از کار خود دفاع می کرد، وزارت مسکن از تصویب طرح جامع می گفت، مردم مرتب ابراز نارضایتی می کردند و شب ها که کامیون ها به درون شهر می ریختند، سر را از پنجره بیرون می آوردند و به سر و صدای خالی کردن تیرآهن و ریختن بتن اعتراض می کردند، اکنون نیز ساخت و سازها در کوچه های تنگ و شلوغ بیشتر است اما کسی اهمیت نمیدهد.

مشکلات دیده نمی شوند

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: امسال موتورسیکلت ها بیشتر در شهر آشوب، خودروها بیشتر تخلف و مغازه ها بیشتر سد معبر میکنند، گدایان بیشتر جولان می دهند اما گویی هیچ یک از  این مشکلات و نابسامانی ها دیده نمی شود و یا همه نسبت به آنها بی تفاوت شده اند، دیگر نه طرحی از کسی دیده می شود و نه اعتراضی به چیزی شنیده می شود، شهر هم از مردمانش خسته شده است، نه می درخشد، نه می بارد و نه می لرزد.

وی با تاکید بر اینکه کلانشهرهایی همچون اصفهان و ساکنانش مانند زوجی هستند که چند سالی به هم پریده اند، از عیوب و ایرادات هم اشکال گرفته اند و جنگیدند که یکدیگر را بسازند و به شکل ایده آلشان درآورند، گفت: شهر و مردمانش هرچه سر هم داد زدند، وضع بدتر شد که بهتر نشد و آرام آرام به این باور رسیدند که قرار نیست چیزی درست شود، خسته شدند، ساکت شدند و دست از سر هم برداشتند، هر کدام در لاک خود فرو رفته اند و از هم طلاق عاطفی گرفته اند.

طلاق عاطفی شهر

روشن  افزود: کارشناسان می گویند طلاق عاطفی مرحله ای وخیم تر از جنگ و جدال های بین زن و شوهر است، زیرا هنگامی که زن و شوهر به هم پرخاش می کنند، امیدی به تغییر رویه دیگری دارند و از این روی بر او نهیب می زنند که اینگونه نباش و آنگونه باش اما وقتی کار به طلاق عاطفی رسید دیگر از هم ناامید شده اند و به بهبود هم بدگمان هستند.

وی با اشاره به اینکه این سکوت سنگین و بی تفاوتی شهروندان نسبت به همه کژی ها و نابسامانی های شهر، نشانه خوبی نیست، گفت: مردم از جنگیدن برای بهتر شدن شهرشان خسته و ناامید شده اند و شهر را طلاق عاطفی داده اند و  مهاجرت گسترده نخبگان و جوانان ما از شهر، نشانگر همین ناامیدی از بهبود اوضاع است.

افول سرمایه ها

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: در این سال ها با مدیریت شهری مواجه بودیم که نتوانست با توجه به منابعی که در اختیار داشت، تخصیص مناسبی انجام دهد در نتیجه چنین عملکرد غیر قابل دفاعی، سرمایه اجتماعی مدیران شهری به شدت افول کرده است.

وی ادامه داد: پژوهش ملی  در  سال ۱۳۹۴ نشان می دهد مردم استان اصفهان در مقایسه با سایر مردم کشور منفی ترین ارزیابی را در مورد میزان موفقیت نهادها، سازمان ها و مدیران در انجام وظایف داشته اند و کمترین اعتماد را به آنها دارند.

روشن با بیان اینکه طبق داوری بسیاری از کارشناسان، بیش از آنکه در حوزه های محیط زیست، حمل و نقل و اقتصاد بحران داشته باشیم، در نحوه حکمرانی مشکل داریم، تصریح کرد: یکی از عمده ترین نقاط ضعف مدیریت شهری تعدد نهادهای تصمیم گیری است و چنین تعددی منجر به اتلاف منابع، موازی کاری و نبود همکاری گروهی شده است.

ضرورت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای حل چنین مسئله ای، ایجاد مدیریت یکپارچه شهری است، گفت: نبود شفافیت در تامین مالی پروژه های شهرداری و نبود توجه لازم به طرح تفصیلی و فروش تراکم که منجر به افزایش خانه های خالی در برخی از مناطق شهری اصفهان شده و از سویی در برخی مناطق دیگر با شمار زیادی از خانه های فرسوده مواجه هستیم، ناشی از اداره نامناسب شهر بوده است.

رییس کمیسیون فرهنگی شورا تاکید کرد: هم اکنون بیش از هر زمانی نیاز است که مدیریت شهری جدید روند عادی سازی شهر را آغاز کند بنابراین مهمترین راهکار برای بهبود وضع موجود، ارائه و تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری توسط دولت و مجلس شورای اسلامی است.

وی با بیان اینکه لایحه مدیریت یکپارچه شهری شامل مسائل جدیدی در عرصه شهرسازی، محیط زیست، امور زیربنایی، واگذاری امور گردشگری و ابنیه تاریخی به شهرداری ها، واگذاری برخی امور به بخش خصوصی و تعاونی است، افزود: این لایحه به دنبال عملیاتی کردن مدیریت واحد شهری است، به این مفهوم که آن بخش از اختیارات دولت که در چارچوب محلی تعریف می شود، مانند احداث درمانگاه ها، مدارس، توزیع آب، برق و گاز، گردشگری و موارد دیگر را در زمره اختیارات مدیریت محلی تعریف می کند.

روشن با اشاره به ۲۶ آذر ماه به عنوان روز حمل و نقل گفت: حمل و نقل شهری اصفهان و مسائل و مشکلات پیرامون آن هم از همان مسائلی است که در بخش طلاق عاطفی مفصل به آن اشاره شد و امیدوارم بتوانیم با یک رویکرد پژوهشی و مطالعه عمیق، به راهبردهای عملیاتی مناسب برای خروج از چالش های حوزه حمل و نقل شهری برسیم.

وی با اشاره به ۲۷ آذرماه به عنوان روز جهانی عاری از خشونت و افراطی گری اظهارکرد: به پاسداشت روز جهانی عاری از خشنونت امید است شاهد روزی باشیم که به معنای واقعی عاری از هرگونه خشونت و افراطی گری در جامعه باشد و به فرهنگ ارزش های والای انسانی و ترویج فرهنگ نفی خشونت ارج داده شود.

کد خبر 332424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    تحلیل جالبی بود