انتقاد فرانسه از نقش ایران در خاورمیانه

ژان ایو دریان، وزیر خارجه فرانسه، روز سه شنبه بار دیگر در انتقاد از سیاست خارجی ایران گفته است که جمهوری اسلامی سعی دارد «محوری» برای نفوذ از طریق سوریه تا دریای مدیترانه شکل دهد.

به گزارش ایمنا، او در مصاحبه ای با کانال «فرانس ۲» همچنین از روسیه و ایران خواست برای پایان جنگ داخلی سوریه که شش سال ادامه داشته با شورای امنیت سازمان ملل همکاری کنند. او گفت فرانسه گسترش حضور نظامی ایران را نمی پذیرد.

او در مورد نقش ایران و روسیه در سوریه گفت: «روسیه کمک هوایی و زمینی ارائه می کند، اما ایران شبه نظامیان را به آنجا می آورد و از حزب الله حمایت می کند». دریان همچنین خواستار احترام به حق حاکمیت ملی سوریه شد و گفت: «سوریه باید بار دیگر کشوری مستقل شود و این یعنی مستقل از فشار و حضور سایر کشورها». 

او در اشاره به محله تحت محاصره غوطه شرقی در نزدیکی دمشق گفت: «اگر می توانید اسد را به سوچی فرابخوانید، می توانید به او بگویید دست از بمباران کردن بردارد و اجازه رسیدن کمک ها به همه را بدهد». 

ولادیمیر پوتین و بشار اسد، رئیسان جمهوری روسیه و سوریه، اواخر نوامبر در شهر سوچی در ساحل دریای سیاه با یکدیگر دیدار کردند. غوطه شرقی تحت تسلط شورشیان مخالف دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، است و از سال ۲۰۱۳ میلادی در محاصره نیروهای دولتی قرار داشته است. اگرچه قرار است در این منطقه آتش‌بس برقرار شده باشد، اما طی چند هفته اخیر آتشباری سنگین توپخانه و حملات هوایی نیروهای دولتی همچنان ادامه داشته. سازمان ملل وضعیت مردم این محله را بسیار ناگوار توصیف می کند.

 دریان گفت: «بازیگران اصلی در این ماجرا روسیه و ایران هستند. آنها باید از وزن خود (در سوریه) استفاده کنند تا با همکاری سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل یک راه حل سیاسی پیدا شود». او رفتار بشار اسد با مردم این کشور را «وحشیانه» خواند و گفت: «برای من سخت است تصور کنم که مردمی که این همه زیر دست او عذاب کشیده اند بخواهند او بخشی از راه حل باشد». 

به گزارش ایمنا، با انتخاب امانوئل مکرون به ریاست جمهوری فرانسه گمان می رفت انتخاب وی تحولات این کشور و اتحادیه اروپا را تحت الشعاع قرار دهد و سبب ارتقاء روابط پاریس با تهران شود. امانوئل ماکرون بعد از پیروزی روحانی علاوه بر تبریک و بیانیه رسمی، از معدود دیپلمات‌های اروپایی بود که با روحانی تماس تلفنی گرفت و بر گسترش روابط سیاسی-اقتصادی با ایران تاکید کرد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در تور اروپایی تابستان خود به عنوان سومین و آخرین مقصدبه فرانسه رفت و با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری، ژان ایوز لو دریان، وزیر امورخارجه و ژرار لارشه، رئیس مجلس سنای فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی دو کشور طی این دیدارها بر اهمیت توسعه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه به‌ویژه در بخش اقتصادی تاکید کرد.

با این حال در چند هفته اخیر، به دلیل لابی ها و اعمال فشار رئیس جمهور آمریکا و برخی مقامات کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی، تنش میان ایران و فرانسه افزایش یافته است. وزیر خارجه فرانسه هفته پیش  نیز گفت که ایران باید از برنامه موشک های بالستیک خود دست بکشد و به «وسوسه های سلطه جویانه» در خاورمیانه پایان دهد. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هم روز ۱۷ نوامبر گفته بود که ایران باید در منطقه سیاست «کمتر خصمانه‌ای»در پیش گیرد. 

با این حال جمهوری اسلامی ایران از موضع میانه رو و متعادل خود کوتاه نیامده و  محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز دوشنبه طی یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز، رهبران اروپایی را ترغیب کرد که تحت تاثیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا عمل نکنند. وزیر خارجه کشورمان همچنین با تاکید بر اینکه برجام پیروزی دیپلماسی بر تقابل بود و تضعیف آن یک اشتباه است، افزود: اروپا در تغییر تمرکز به یک بحران غیرضروری دیگر، چه موضوع برنامه دفاعی موشکی ایران باشد چه نفوذ ما در خاورمیانه، نباید دنباله رو واشنگتن باشد.

کد خبر 331948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.