کتاب، به اشتراک گذاشتن تجربه زندگی است

زهرا رجایی، کتابدار کتابخانه علامه میرداماد خمینی‌شهر استان اصفهان، در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار سال ۹۶ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان کتابدار نمونه نهادی معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند سالی است که کتابداران برتر کشور به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور معرفی می شوند و با مرور اسامی برگزیدگان، امسال نام یکی از کتابداران شهرستان خمینی شهر در بین آن ها به چشم می خورد .

زهرا رجایی کتابدار جوان شهرستان خمینی شهر نزدیک به ۶ سال است که از بدو تاسیس کتابخانه علامه میرداماد خمینی شهر فعالیتش را آغاز کرده و چندین بار به خاطر فعالیت های نمونه و نو در سطح استان و کشور رتبه های برتر و برگزیده را از آن خود کرده است.

او در پاسخ به این سوال که چه معیارهایی برای انتخاب کتابدار برتر کشور در نظر گرفته می شود گفت: طی فراخوانی که نهاد کتابخانه های کشور می دهد کتابداران و مسئولان کتابخانه ها به طور جداگانه کل فعالیت های یک ساله خود را همراه با عکس به دبیرخانه ارسال می کنند تا داوری شود. وی افزود: امسال سوالات این فراخوان خیلی جزیی شده بود به گونه ای که می بایست دقیقا مشخص می کردیم که کدام فعالیت ها را به تنهایی انجام داده ایم و کدام را با کمک همکاران به انجام رسانده ایم.
این کتابدار برتر که دارای شش سال سابقه کار است با بیان اینکه هر کتابخانه یک درجه دارد و برای کتابخانه های هر درجه در کل کشور سه کتابدار برتر معرفی می شود، گفت: ما کتابخانه درجه ۷ محسوب می شویم.
رجایی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در کتابخانه علامه میرداماد خمینی‌شهر استان اصفهان گفت: در کتابخانه ما برنامه‌ریزی و ارائه خدمات کتابخانه‌ای برای مخاطب کودک و نوجوان در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: قصه‌گویی، بلندخوانی، جمع خوانی، نشست‌های معرفی کتاب، کلاس‌های آموزشی و نیز حضور در مدارس برای برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان از فعالیت‌های مستمر کتابخانه است.

وی افزود: علاوه بر این به‌منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی با مراکز فرهنگی مجاور کتابخانه همچون مدارس، حوزه‌های علمیه، مهدهای کودک، اداره اوقاف و ... به‌خوبی تعامل برقرار کرده‌ایم و تاکنون برای هر یک از این مراکز برنامه‌های ویژه‌ای برگزار شده است. این ارتباطات همچنین منجر به جذب خیرین و استفاده از ظرفیت آن‌ها برای کمک به کتابخانه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه فعالیت های شاخصی در کتابخانه خود داشته اید که نظر داوران را به خود جلب کرده بیان کرد: طرح "معرفی مشاغل" که تنها در کتابخانه میرداماد خمینی شهر برگزار می شود یکی از طرح هایی است که مورد استقبال داوران قرار گرفته است .
وی افزود: در این طرح کودکان از نزدیک با مشاغل گوناگون آشنا می شوند و با دعوت یکی از شاغلان، به سوالات آنها در همان زمینه شغلی پاسخ داده شده و ابزار کار حرفه مورد نظر نیز برایشان به نمایش گذاشته می شود، در این طرح همچنین مهمان کتابخانه کتابی در رابطه با شغل خود به کودکان معرفی می کند.

رجایی نیاز کتابخانه های عمومی را ارائه طرح ها و ایده های نو دانست و افزود: اگر طرح های نو و خلاقانه برای کودکان و نوجوانان داشته باشیم آنها انس بهتری با مجموعه کتاب خانه های عمومی پیدا می کنند.

وی از برنامه هایی نظیر بلندخوانی، باهم خوانی و جمع خوانی، نشست ماهانه کتابخوان و... به عنوان دیگر برنامه های این کتابخانه که مورد توجه داوران قرار گرفته نیز یاد کرد.
کتابدار کتابخانه علامه میرداماد خمینی‌شهر با اشاره به تأثیر مطالعه در رشد شخصیت کودک و نوجوان گفت: به اعتقاد من بچه‌ها هرچقدر بیشتر مطالعه کنند و با شخصیت‌ها و داستان‌های مختلف آشنا شوند، ابعاد وسیع‌تری از زندگی را زیسته‌اند، و می‌آموزند که در شرایط گوناگون چگونه تصمیم بگیرند. درواقع با مطالعه کتاب تجربه زندگی به اشتراک گذاشته می‌شود.

کد خبر 331593

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.