سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به مدیریت استراتژیک نیاز دارد

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بیش از هرچیز یک مدیریت استراتژیک با تکیه بر ذهنی پویا، آینده نگر، جامع نگر و اقتضایی نیاز دارد تا بتواند بر مسائل و کاستی های فعلی غلبه کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن در مراسم تکریم و معارفه معاون و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ضمن عرض تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: اگر نیم نگاهی به گذشته تاریخی شهرمان، خاصه در دو دوره برجسته آن یعنی سلجوقی و صفوی داشته باشیم، می بینیم که اصفهان را جهانشهری برخوانده اند که سرآمد شهرهای جهان بوده است.

وی ادامه داد: این یک قضاوت متوهمانه اصفهانیان در گذشته نبود بلکه قضاوت جهانگردان و گردشگرانی بوده که به این شهر آمده و آن را با دیگر شهرهای جهان مقایسه کرده اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا عنوان کرد: به نظر می رسد اصفهان در گذشته واجد سه ویژگی زیست پذیر بودن، انسان مدار بودن و معناگرایی بوده است که لیاقت صفت جهانشهری را داشته است بر همین اساس معماران در طراحی سازه های شهری و ایجاد شبکه های ارتباطی به انسان ها احترام می گذاشتند و در  طراحی فضاهای معماری علاوه بر در نظر گرفتن نیازهای شهروندان از نمادها و نشان های هویتی بهره می جستند.

وی افزود: طبیعی است که ما نیز به عنوان میراث داران و میراث بانان جامعه دو وظیفه مهم برعهده داریم، اول اینکه هویت جهان شهر اصفهان را حفظ کنیم و دیگر اینکه تلاش کنیم پاسخگوی نیازهای به روز شهر و شهروندان باشیم.

روشن با بیان اینکه توسعه شهر واقعیتی انکار ناپذیر است، گفت: توسعه پایدار شهری باید حافظ دستاوردهای میراثی در ارائه الگویی از شهرسازی باشد چراکه اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ایران می تواند الگویی برای مدیریت فرهنگی هنری شهرهای جهان مطرح شود.

وی ادامه داد: فرهنگ و پرداختن به مقوله های فرهنگی همواره از دغدغه های اصلی مسئولان شهری بوده چراکه این دغدغه مداری از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با قرائت های متفاوت متجلی شده است.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه شهر سالم، خلاق و پایدار با شهری فرهنگی حاصل می شود، تصریح کرد: با نگاهی به شهرهای پویا که توسعه پایدار را تجربه می کنند متوجه اصل مشترک فرهنگ مداری در آنها می شویم. نگرش استراتژیک به اصل فرهنگ مداری در مدیریت شهری و مدیریت فرهنگی شهر موجب شده است تا شهرهایی مثل ونیز، پاریس و مادرید در زمره شهرهای خلاق قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: نهادینه سازی فرهنگ در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی، نیازمند تربیت سیاستگذاران در همین بستر است، از دیگر سو می توان یکی از اصلی ترین مسائل جامعه را مرتبط با حوزه های فرهنگی دانست.

روشن گفت: از این رو لزوم تعیین و تدوین نظام معرفتی برای جامعه و اهتمام به رشد شهروندان از فعالیت های مهم فرهنگی قلمداد می شود.

وی افزود: با تشکیل ساختار جدید حوزه فرهنگی در شهرداری به نظر می رسد برخی از مهم ترین وظایف آن حوزه را می توان در ایجاد یک راهبرد کلان با محوریت تدوین نظام بهره برداری بهینه با حداکثر بهره وری از منابع و زیرساخت های موجود، توجه به ارتقای فرهنگ شهروندی، توسعه ورزش همگانی، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تاکید بر ایجاد زمینه های تفریحی و نشاط اجتماعی متکی بر هویت دینی، انقلابی و ملی در کنار توسعه خدمات اجتماعی جستجو کرد.

وی ادامه داد: وجود مراکز فرهنگی، تفریحی، ورزشی و مراکز تخصصی متعدد حکایت از توسعه کمی و کیفی خدمات این سازمان دارد که در قالب برنامه های متنوع ارائه می شود به همین دلیل سیاستگذاری، برنامه ریزی، نظارت و پایش آن توسط کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان اهمیت زیادی دارد.

روشن با اعلام اینکه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بیش از هرچیز یک مدیریت استراتژیک با تکیه بر ذهنی پویا، آینده نگر، جامع نگر و اقتضایی نیاز دارد تا بتواند بر مسائل و کاستی های فعلی غلبه کند، یادآور شد: به همین منظور تشکیل اتاق فکر مثلثی متشکل از شهروندان عادی، نخبگان دانشگاهی و مدیران باسابقه اجرایی در رأس اقدامات این سازمان باید قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: لازم می دانم از همه دست اندرکاران قبلی معاونت فرهنگی شهرداری تشکر و قدرانی کرده و برای مدیریت جدید امور فرهنگی شهر که از فرهیختگان فرهنگی شهر است، آرزوی توفیق دارم.

کد خبر 330933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.