افزایش سرمایه های اجتماعی شهر با اجرای فعالیت های فرهنگی

معاون سابق فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: برخی معتقدند شهرداری نباید وارد حوزه فرهنگی شود این درحالی است که بوسیله فعالیت های فرهنگی می توان سرمایه اجتماعی شهر را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم زاده در جلسه تکریم و معارفه معاون و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: بنده زمانی که خبر انتصاب آقای عیدی را شنیدم بسیار خوشحال شدم چراکه این فرد بسیار خوشفکر است، شهر ما به وجود چنین افرادی نیازمند است و برای ایشان آرزوی توفیق و سعادت دارم.

معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان به افرادی که در ۴ ساله گذشته در حوزه فرهنگی شهرداری اصفهان فعالیت داشته اند اشاره کرد و افزود: این افراد تا به امروز تلاش های زیادی کرده اند و اگر در این مدت کارخوبی شده است حاصل فعالیت این افراد و اگر کم کاری بوده است ناشی از عملکرد بنده است و بنده برای کاستی های فرهنگی شهر باید پاسخگو باشم.

قاسم زاده با اشاره به اینکه برخی معتقدند شهرداری ها باید در حوزه فرهنگی وارد شوند گفت: البته برخی هم منکر این موضوع هستند، برخی افراد معتقدند از فرهنگ به عنوان یک ابزار در شهرداری باید استفاده شود زیرا با فعالیت های فرهنگی می توان سرمایه اجتماعی شهر را افزایش داد، البته چنین تفکری قابل توجه است زیرا براساس تجربیات چنین رویکردی مثمر ثمر خواهد بود.

وی با اشاره به نگاه های مختلف در این حوزه گفت: برخی فکر می کنند فعالیت فرهنگی به معنای روکش کشیدن و توجیه سایر فعالیت های شهرداری است و هر جایی که مشکلی در شهر پیدا شد بوسیله فعالیت های فرهنگی آن مشکلات را روکش بکشیم در صورتی که این رویه اصلا معقول و منطقی نیست.

معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: برخی هم معتقدند که باید حوزه فرهنگی در شهرداری وجود نداشته باشد و شهرداری به امور محوله خود بپردازد، البته در این میان برخی هم می گویند باید نگاه شهرداری به اداره شهر، فرهنگی باشد و تنها به حضور معاونت فرهنگی و یا سازمان فرهنگی نباید بسنده کرد که این رویکرد هم رویکرد مثبتی به نظر می رسد.

قاسم زاده با اشاره به اینکه شهرهای صنعتی به شهرهای پاک تبدیل شده اند گفت: پس از اشباع صنایع در شهرها و مشاهده آثار تخریبی آن برای محیط زیست، شهرها به فکر این افتادند که به جای رقابت در عرصه صنعت در عرصه پاک بودن شهرها و محیطی مناسب برای زندگی رقابت کنند.

وی با اشاره به اینکه پس از این، سردمداران متوجه شدند که بهترین شهرها برای زیست شهرهایی با فرهنگ های صحیح است، اضافه کرد: این موضوع قبل از دوره توسعه پایدار شهری مطرح شد چرا که به نظر می رسد رویکرد توسعه پایدار هم منجر به بهبود زیست شهرها نشد چرا که در این دوره باز هم مشکلاتی مطرح بود، اما دوره فعلی را می توان دوره شهرهای فرهنگی نامید، حتی توریست ها برای انتخاب مقصد سفر خود به مباحث فرهنگی شهرها بسیار توجه دارند.

معاون سابق فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: همچنین رخدادهای فرهنگی، مراکز فرهنگی مانند سینماها و سالن های تئاتر و غیره مولفه هایی مهم در تعیین میزان فرهنگی بودن شهرهاست.

قاسم زاده با اشاره به اینکه برخی از شهرها رویکرد اقتصادی دارند افزود: از این رو می گویند نگاه شهرداری ها به شهر تنها باید اقتصادی باشد و برخی می گویند شهرداری ها باید صرفا خدماتی باشند.

وی بیان کرد: برخی هم می گویند شهرداری ها علاوه بر توجه به مباحث اقتصادی و خدماتی باید رویکردی اجتماعی نیز داشته باشند این درحالی است که شاخصه های تعیین ارزیابی سلامت اجتماعی شهرها در کنار مباحث اقتصادی مولفه ای مهم در شهرهای امروزی است.

معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان اظهار کرد: همچنین برخی می گویند شهرداری ها باید تنها فرهنگی باشند، به نظر می رسد اگر قرار باشد شهر اصفهان جهش داشته باشد باید به حوزه فرهنگی شهری توجه ویژه ای شود و در صورتی که این موضوع رخ ندهد تلاش سایر فعالان فرهنگی نیز به ثمر نمی نشیند.

قاسم زاده تصریح کرد: اگر موضوعات فرهنگی در شهر جاری و حل شود بسیاری از مشکلات شهری حتی در حوزه های عمرانی، خدماتی و مالی نیز حل می شود.

کد خبر 330928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.