سمیرم با کم آبی مواجه است/اصرار بر انتقال آب سمیرم طرح سوال از رئیس دولت را به دنبال دارد

سمیرم- نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: چراغ سبز رئیس محیط زیست کشور برای انتقال آب سمیرم اقدام صریح ضد محیط زیستی است.

اصغر سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم با اشاره به مسئله انتقال آب ونک سمیرم به رفسنجان گفت: از ابتدای نمایندگی خود با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام داده و طی جلساتی به با وزیر نیرو آقای چیتچیان به‌صراحت مضرات این پروژه را اعلام کرده و به ما پاسخ دادند که این پروژه متوقف‌شده و زمینه اجرایی ندارد.

وی افزود: این موضوع را با وجود اظهارات مسئولان مربوطه پیگیری کرده ام و دست از پیگیری آن برنداشتم و متأسفانه با وجود اینکه گفته شد این مسئله متوقف‌ شده و زمینه اجرایی ندارد بازهم حرف از اجرای این پروژه به میان آمده است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس با اشاره به برگزاری مجمع نمایندگان در سمیرم تصریح کرد: بنده این مسئله را در این مجمع که با حضور جمعی از نمایندگان، استاندار و فرماندار شهرستان برگزار شد تذکر دادم و به این مسئله مشکوک بوده و پیگیر آن‌هم بوده‌ام که این موضوع پیش نیاید.

وی با اشاره به اداره شدن وزارت نیرو توسط سرپرست خاطرنشان کرد: اداره وزارت نیرو با سرپرست ازیک‌طرف و تغییر رئیس محیط‌زیست کشور از طرفی دیگر باعث بروز این مسئله شد که هنوز مشخص نیست چه کسانی پشت این مسئله بوده‌اند.

چراغ سبز رئیس محیط زیست اقدام ضد محیط زیستی است

 سلیمی اقدام رئیس محیط‌زیست کشور را یک اقدام خلاف محیط‌زیست دانست و گفت: رئیس جدید محیط‌زیست کشور بدون توجه به این موضوع که رئیس قبلی و حتی قبل‌تر از آن این مسئله را خلاف صریح محیط‌زیست می‌دانسته‌اند و جالب‌تر آنکه بدون هماهنگی با محیط‌زیست استان‌های اصفهان و چهارمحال برای دریافت تأییدیه به این فاجعه زیست‌محیطی چراغ سبز نشان داده‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: شرکت مهاب قدس به‌عنوان پیمانکار این قضیه و شرکت عمران رفسنجان نیز به‌عنوان افراد ذینفع باری این موضوع جلسه‌ای برگزار کرده‌اند که متن جلسه موجود بوده که با توجه به مجوز محیط‌زیست به دنبال عملیاتی کردن این پروژه هستند.

اصغر سلیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود متذکر شد: در جلسه‌ای که با وزیر نیرو داشتیم اخبار انتقال آب را به گوش این مقام مسئول رسانده و اعتراض شدید خود را دراین‌باره به او منتقل کردیم که قرار بر بررسی مسائل زیست‌محیطی و میدانی‌این طرح شد.

در پیگیری این مسئله هیچگونه کوتاهی نخواهد شد/تذکر کتبی

وی همچنین در این‌باره تصریح کرد: من در پیگیری این مسئله تا به امروز آرام نگرفته و نخواهم گرفت و در همین رابطه در مجلس نطق تذکری را عنوان کردیم و عواقب و مشکلات آن را تذکر دادیم که بعد از آن بسیاری از نمایندگان که بی‌خبر از این طرح بودند به حمایت از ما برخواستند و به ما اعلام همکاری و همراهی کردند.

سلیمی همچنین خاطرنشان کرد: متن کتبی تذکر در زمینهٔ طرح انتقال آب ونک سمیرم به رفسنجان همراه با امضای ۴۶ نفر از نمایندگان به رئیس‌جمهور در رابطه با چراغ سبز رئیس محیط‌زیست کشور را به رئیس دولت رساندیم و همچنین در تذکری دیگر به وزیر نیرو که با ۴۵ امضا از نمایندگان همراه بود را به سمع و نظر آن‌ها رسانده‌ایم.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در همین رابطه بیان کرد: ما در ابتدای مسیر مخالفت با انجام این طرح موفق به همراهی نمایندگان حوزه و حتی بسیاری از نمایندگانی که خارج از حوزه ما می‌باشند برای مسئله محیط‌زیستی این طرح‌شده‌ایم.

اصرار بر اجرایی شدن این طرح سوال از وزیر نیرو و رئیس دولت را به دنبال خواهد داشت

سلیمی با اشاره به اجرایی نبودن این طرح خاطرنشان کرد: امیدواریم که طرح انتقال آب سمیرم برای همیشه منتفی شود و در صورت اصرار مسئولان برای اجرای این طرح در مجلس موضوع سؤال از وزیر نیرو و سؤال از رئیس دولت آقای روحانی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

این مقام مسئول با اشاره به ممنوعیت انتقال آب به خارج از حوزه گفت: با توجه به وضعیت خشک‌سالی در کشور و کم‌آبی موجود قانون انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر تنها برای مصارف شربی آن‌های طبق ضوابط خاصی بوده و در غیر این صورت مغایر با قانون اساسی است.

سمیرم آبی برای انتقال ندارد

سلیمی در همین رابطه عنوان کرد: در بازدید میدانی‌ای که به‌صورت شخصی از این منطقه و این پروژه انجام دادم در تابستان حتی یک لیتر آب هم برای انتقال وجود ندارد.

سلیمی با دفاع از باغداران شهرستان سمیرم و سیب جهانی سمیرم اظهار داشت: این پروژه انتقال آب به رفسنجان چیزی بالغ‌بر ۱۰ سال زمان برای بهره‌برداری نیاز داشته و اگر باغات پسته رفسنجان تاکنون خشک‌شده است که دیگر خشک‌شده‌اند و نیازی به آب ندارند و اگر هم نه در طی این مدت درختان پسته خشک می‌شوند که دیگر آب برای آن‌ها سودی ندارد.

 سلیمی با اشاره به محبوبیت بالای سیب سمیرم در منطقه افزود: سیب سمیرم بهترین سیب در منطقه ازلحاظ طعم، رنگ، شکل و ماندگاری بوده که کارشناسان بین‌المللی بر اینم موضوع صحه گذاشته‌اند.

کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت برداشت سیب در سمیرم

وی با اشاره به کمبود آب در خود شهرستان سمیرم تصریح کرد: ۱۱ هزار هکتار از درختان سیب سمیرم دچار تنش آبی شده‌اند به شکلی که ما درگذشته چیزی بالغ‌بر ۴۰۰ هزار تن ظرفیت سیبی داشته‌ایم که متأسفانه در حال حاضر به نصف کاهش پیداکرده است.

وی افزود: هزار ۲۰۰ تا هزار ۳۰۰ هکتار از درختان سیب ما به‌صورت کامل خشک‌شده و با توجه به نزدیکی آب به خود ما هم ازنظر عقلی و هم ازنظر منطقی می‌توانیم درختان این منطقه را بدون هیچ‌گونه تخریب زیست‌محیطی از خشک‌سالی نجات دهیم.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود متذکر شد: عدالت بر این است که ابتدا به منطقه و درختان نزدیک به آب رسیدگی شود تا به منطقه‌ای که ۷۰۰ کیلومتر دورتر از آب قرار دارد.

اصغر سلیمی با اشاره به نبود توجیه اقتصادی برای انتقال آب از سمیرم به رفسنجان خاطرنشان کرد: ما در برخی از روستاهای شهرستان با مشکل آب شرب مواجه هستیم و تنها راهی که می‌تواند باعث خروج آب از منطقه سمیرم شود تأمین ۱۰۰ درصدی آب شرب و کشاورزی منطقه بوده و پس‌ازآن می‌توانیم آب را به سایر نقاط استان انتقال دهیم.

کد خبر 330556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    0 0
    خدا خیر بده به نماینده سمیرم و همراهانشون که به فکر مردم هستن، آقایونی که میخوان آب رو ببرن به خدا سمیرم خودش داره از بی آبی پژمرده میشه نکنید همچین