خشکسالی کمر کشاورزان را شکست/مسئولان به فکر باغ های سمیرم باشند

سمیرم- نماینده مردم سمیرم گفت: خشکسالی های اخیر باعث خشک شدن یک هزار هکتار از باغات سیب سمیرم شده و ۱۱ هزار هکتار از باغات سمیرم با تنش آبی مواجه هستند که در ثمر دهی آنها تاثیر منفی می گذارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجمع نمایندگان استان اصفهان که به حضور استاندار اصفهان در فرمانداری سمیرم برگزار شد ضمن محکومیت سخنان بی شرمانه ترامپ تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا با سخنان خود قصد دلگرمی رژیم اشغالگر اسرائیل را داشت.

وی در این رابطه خاطرنشان کرد: برجام یک تعهد بین المللی بوده و صرفا در اختیار آمریکا نیست و ما نیز برای بار دوم مذاکره ایی انجام نخواهیم داد.

سلیمی در بخش دیگری از صحبت های خود متذکر شد: خط قرمز جمهوری اسلامی و نمایندگان مجلس، سپاه پاسداران، خصوصا سپاه قدس و همچنین صنایع موشکی است.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطرنشان کرد: ما در مسئله برجام فهمیدیم که اگر گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشیم می توانیم در این دنیای پر افت و خیز به مقصد نهایی خود برسیم.

وی با بیان وجه تسمیه نام گذاری شهرستان به این اسم خاطر نشان کرد: در گذشته شهرستان سمیرم بارندگی های فراوانی را به خود می دید که حتی از شب تا صبح باید بام ها را پارو می کردیم ولی متاسفانه در حال حاضر مردم خشکسالی بسیار زیادی را متحمل شده اند.

سلیمی با اشاره به مشکلات فراوان خشکسالی که مردم به ویژه کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه شهرستان سمیرم در چند سال گذشته از لیست مناطق محروم خارج شده و به عنوان منطقه کمتر توسعه یافته معرفی شده است.

وی تصریح کرد: بیشینه شهری سمیرم به ۶۸ سال می رسد ولی متاسفانه با وجود تلاش های مسئولان شهرستان آن گونه که مسئولان اجرایی شهرستان می گویند سمیرم در وضعیت خوبی نیست اما انتظاری که ما از مسئولین استان اصفهان داشتیم بسیار بیش از آن چیزی است که مشاهده می کنیم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شور ای اسلامی افزود: از جمله مشکلات شهری سمیرم نبود مبلمان شهری مناسب، پارک و اقامتگاه مناسب برای مسافران است.

وی با اشاره به وجود دو محله قدیمی در سمیرم عنوان کرد: بافت برخی از خانه ها در شهرستان سمیرم تا حدی فرسوده و نامناسب است که معاونان مسکن استان با مشاهده این ساختمان ها در شهرستان متعجب شدند.

سلیمی با اشاره به نبود درآمد ثابت و پایدار برای شهرداری سمیرم گفت: مسئولان استان باید به یاری شهرستان سمیرم بیایند تا بتوانیم در زمینه فضاسازی شهرستان گامی موثر و مثمر ثمر برداریم.

وی با اشاره به کسب رتبه های اول در عرصه باغداری گفت: از ۲۴هزار هکتار سیب درختی موجود در شهرستان سمیرم یک هزار هکتار از آن خشک و ۱۱ هزار هکتار از آن دچار تنش آبی شده و محصول دهی ندارند و از ۴۰۰ هزار تن صادرات سیب سمیرم متاسفانه اکنون به ۲۰۰ هزار تن رسیده ایم و باید برای خروج از این مشکل چاره ای اندیشیده شود.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به سختی های فروش محصولات باغات سمیرم بیان کرد: کشاورز سمیرمی با مشکلات فراوان پیش روی خود سیب را تولید می کند و در زمان فروش بسیار متضرر می شود و در این میان دلالان هستند که سود کلانی را به جیب می زنند.

سلیمی گفت: یک کیلو سیب درختی بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ تومان برای کشاورز هزینه در بردارد که با آن را با قیمت ۹۰۰ تومان از کشاورز می خرند که چیزی دست کشاورز را نمی گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به خسارت های وارده به باغ های سیب شهرستان افزود: بیمه باغات کشاورزی در شهرستان سمیرم پس از گذشته دو سال به کشاورزان پرداخت می شود که باید برا آن فکری اساسی بشود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در رابطه با بحث انتقال آب سمیرم به خارج از استان گفت: متاسفانه در بحث آب در استان اصفهان این استان در بحث زاینده رود و کوهرنگ متمرکز شده ولی متاسفانه بین ۹۰۰ تا یک میلیارد متر مکعب آب شیرین از حوزه آب ریز سمیرم خارج می شود و سدی در این مسیر ساخته نشده است.

وی با اشاره به کمبود آب و سد در سمیرم متذکر شد: متاسفانه آب رودخانه ماربر در حال خروج از این شهرستان بوده در حالی که قابلیت احداث چند سد را دارد با این وجود در این مسیر هیچ سدی احداث نشده است که اگر این کار صورت می گرفت شهرستان سمیرم می توانست در زمان نیاز برای سراسر استان اصفهان آب ارسال کند و ما حداقل نباید برای خودمان بخیل باشیم.

سلیمی با اشاره به چشم داشت استان های دیگر به آب سمیرم گفت: استان های هم جوار همچون فارس، چهار محال و بخیتیار در حال بهره برداری از آب های خارج شده از استان اصفهان بوده تا جایی که استان کرمان و یزد نیز به دنبال آب سمیرم هستند در حالی که شهرستان سمیرم حتی در زمینه آب شرب با مشکل مواجه است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در همین رابطه خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰ روستای سمیرم در رابطه با آب شرب با مشکل مواجه بوده و ما برای تامین آب آن در حال حفر چاه هستیم و یا با تانکر به آنها آب رسانی می کنیم.

سلیمی با گله از مقررات سخت گیرانه در استان گفت: اگر در تمامی استان ها شاهد رعایت ۱۰۰درصدی مقررات هستیم در استان اصفهان این مقررات ۱۴۰درصد اجرایی می شود.

وی با اشاره به اقدامات مطالعاتی بر روی سه سد تنگاب، دهان و شهید افزود: ما باید در این زمینه اقدامات خود را افزایش دهیم و کاری کنیم که سمیرم و استان اصفهان را از این منابع بسیار خود سیراب کنیم.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور متذکر شد: بحث آب در دنیا یک ابر چالش بوده و در کشور ما نیز یک ابر چالش خواهد بود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به کاستی های شهرک های صنعتی در سمیرم گفت: شهرک های صنعتی سمیرم فقط نام شهرک صنعتی را یدک می کشند و حتی ما آب شرب که یکی از ملزومات یک شهرک صنعی می باشد را نداریم که برای آنها انتقال بدهیم./

کد خبر 323489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.