بی ام و ۵۳۰i یا مرسدس بنز E۳۰۰؟ مسئله این است

در بازار مصرف خودروهای سدان بسیار زیادی وجود دارد، اما اگر به دنبال یک خودروی سدان محبوب و منحصربه فرد می‌گردید، قطعا محصولات دو شرکت خودروسازی مرسدس بنز و BMW را باید در اولویت‌های خود قرار دهید.

مجله خبری ایمنا: در بازار مصرف خودروهای سدان بسیار زیادی وجود دارد، اما اگر به دنبال یک خودروی سدان محبوب و منحصربه فرد می‌گردید، قطعا محصولات دو شرکت خودروسازی مرسدس بنز و BMW را باید در اولویت‌های خود قرار دهید، همچون خودروی مرسدس بنز E۳۰۰ و خودروی بی. ام. و ۵۳۰i که هر دو اتومبیل جزو برندهای محبوب و پرفروش بازار به شمار می‌آید. حال باتوجه به بررسی‌های اخیر کارشناسان "کارادوایس" بر روی این اتومبیل، در ادامه سعی داریم یک مقایسه کوتاه بر روی مشخصات این دو اتومبیل داشته باشیم.

- قیمت و امکانات
اول از همه برای داشتن یکی از مدل‌های مرسدس بنز E۳۰۰، نیاز به پرداخت ۱۰۹ هزار و ۶۱۱ دلار استرالیا خواهید داشت که برای بدست آمدن قیمت جهانی این اتومبیل، باید هزینه مذکور را به دلار آمریکا تبدیل کنید. در هر صورت، خودروی مرسدس بنز E۳۰۰ در بازار استرالیا که توسط کارشناسان "کارادوایس" مورد بررسی قرار گرفته است، دارای ۱۰۹ هزار و ۶۱۱ دلار استرالیا خواهد بود که چیزی حدود ۱۸ هزار و ۵۱۱ دلار استرالیا قیمت بیشتری نسبت به خودروی E۲۰۰ دارد، اما در مقابل می‌توان امیدوار بود که حدود ۲۱ هزار و ۹۸۹ دلار استرالیا کمتر از نسخه هیبریدی E۳۵۰e قیمت دارد.
 

نسخه‌ای که توسط کارشناسان "کارادوایس" در کشور استرالیا مورد بررسی قرار گرفته است، مجهز به بسته تقویتی "ویژن پکیج" خواهد بود که با هزینه ۴۹۹۰ دلار استرالیا بر روی اتومبیل سوار شده و اجزا آن شامل یک سقف شیشه‌ای پانوراما، صفحه نمایشگر بالای سر و همچنین ۱۳ بلندگوی استریو با صدای فراگیر از برند "Burmeister" می‌شود که در خودروی ۵۳۰i برند بهتر "هارمن کاردون" مورد استفاده قرار گرفته است.
در مقابل، خودروی سدان بی. ام. و ۵۳۰i به قیمت ۱۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار به مشتریان عرضه خواهد شد که حدود ۱۸ هزار و ۳۰۰ دلار در بازار استرالیا گران‌تر از نسخه پایه این اتومبیل با کد ۵۲۰i خواهد بود، اما دقیقا به قیمت ۱۸ هزار و ۳۰۰ دلار ارزان‌تر از نسخه هیبریدی ۵۳۰E PHEV خواهد بود که در مجموع هزینه بیشتری نسبت به خودروی مرسدس بنز روی دست مشتریان خود می‌گذارد.
 

این اتومبیل تجهیزات استاندارد بسیار خوبی دارد، اما برای داشتن یکسری ویژگی‌های مهم آن که بر روی برخی از اتومبیل‌ها به عنوان آپشن استاندارد به شمار می‌آید، باید بهای بیشتری پرداخت کنید، همچون سیستم کنترل درب اتومبیل از راه دور به قیمت ۱۰۰۰ دلار استرالیا، سانروف الکتریکی پانورما به قیمت ۲۹۰۰ دلار، رنگ متالیک به قیمت ۲۰۰۰ دلار، پرده شیشه عقب به قیمت ۱۵۰۰ دلار، گرمکن‌های صندلی عقب به قیمت ۷۰۰ دلار و همچنین در پایان برای داشتن "اپل کارپلی" بر روی اتومبیل خود نیاز به پرداخت ۶۲۳ دلار هزینه بیشتر خواهید داشت که باعث می‌شود در کنار تجهیزات سفارشی دیگر همچون پورت‌های شارژ و یا شارژ بی‌سیم و...، قیمت نهایی ۵۳۰i در صورت سفارش این تجهیزات به ۱۲۱ هزار و ۷۷۳ دلار برسد.
امکانات و فناوری های مشترک این دو اتومبیل هم شامل سیستم مانیتورینگ و دوربین ۳۶۰ درجه، روکش های چرمی، سیستم سرگرمی کیفیت بالا همراه با رادیو دیجیتال، سیستم تعلیق تطبیق پذیر، گرمکن های صندلی جلو، چراغ های پیشانی LED و... می شود.

- در جاده
هر دو اتومبیل در زیر کاپوت خود از یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژر استفاده می‌کنند، اما در این میان پیشرانه BMW دارای ۲۴۸ اسب بخار قدرت بوده و مرسدس بنز با ۷ اسب بخار نیروی کمتر، می‌تواند حداکثر ۲۴۱ اسب بخار قدرت داشته باشد. ولی مرسدس بنز E۳۰۰ این قدرت کمتر را در گشتاور تولیدی خود جبران کرده و می‌تواند ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۱۳۰۰ الی ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند، این درحالیست که پیشرانه چهار سیلندر BMW با وجود ۷ اسب بخار قدرت بیشتر، قادر به تولید ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور خواهد بود که همین شرایط برای مدل‌های پایه سری ۵ و مرسدس بنز E کلاس هم صادق است، با این تفاوت که قدرت خروجی آنان با یکدیگر مساوی بوده و چیزی حدود ۱۸۱ اسب بخار است.
میان قدرت و گشتاور تولیدی این دو اتومبیل تفاوت‌های زیادی دیده نمی‌شود، اما سورپرایزهای بزرگی برای مصرف سوخت آنان در راه خواهد بود. طبق ادعای شرکت خودروسازی مرسدس بنز، مصرف سوخت E کلاس با پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر ۲۴۱ اسب بخاری خود چیزی حدود ۷.۱ لیتر خواهد بود، اما شرکت خودروسازی BMW ادعا می‌کند که با مصرف تنها ۵.۸ لیتر سوخت به ازای کارکرد ۱۰۰ کیلومتر می‌توان از خودروی ۵۳۰i استفاده کرد، هرچند این اعداد در شرایط آزمایشگاهی بدست آمده‌اند و مصرف سوخت اتومبیل در عمل بسیار بیشتر خواهد بود.
 

دلیل اصلی مصرف سوخت کمتر BMW نسبت به خودروی مرسدس بنز E۳۰۰ باتوجه به گفته کارشناسان "کارادوایس"، مربوط به حداقل وزن خشک اتومبیل خواهد شد که خودروی مرسدس بنز E۳۰۰ دارای وزن ۱۶۵۵ کیلوگرمی است، اما رقیب هم وطن خود یعنی ۵۳۰i دارای وزن ۱۵۴۰ کیلوگرمی بوده و همین وزن کمتر ۱۱۵ کیلوگرمی باعث شده تا فشار کمتری بر روی موتور وارد آمده و در نتیجه مصرف سوخت کمتری هم داشته باشد. ولی جالب اینجاست که شرکت خودروسازی مرسدس بنز با ارسال بیشتر سوخت به سمت پیشرانه اتومبیل، باعث شده است تا قدرت تولیدی موتور حفظ شده و یک شتاب صفر تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت حدودا ۶.۲ ثانیه بدست آید که با خودروی ۵۳۰i برابر است.
 

به طور کلی پس از انجام آزمایشات لازم از سوی کارشناسان "کار ادوایس" بر روی این دو اتومبیل آلمانی در خاک استرالیا، برای بخش‌های مختلف هر اتومبیل نمراتی اعطا شده است که همین نمرات می‌تواند یک مبنای جامع برای انتخاب اتومبیل مورد نظر باشد.
اول از همه خودروی سدان ۵۳۰i از سوی کارشناسان در بخش عملکرد و اقتصاد نمره ۸، برای فضای کابین و راحتی نمره ۹، برای تکنولوژی و قابلیت اتصال نمره ۹، برای قیمت و امکانات نمره ۸ و همچنین برای سطح راننده و هندلینگ خود نمره ۸ دریافت کرده است که در مجموع باعث شده نمره کلی سدان BMW به عدد ۸.۵ از ۱۰ برسد.
در نقطه مقابل خودروی مرسدس بنز E۳۰۰ قرار خواهد گرفت که برای عملکرد و اقتصاد نمره ۷.۵، برای فضای کابین و راحتی نمره ۸.۵، برای تکنولوژی و قابلیت اتصال نمره ۹، برای قیمت و امکانات نمره ۸ و همچنین برای سطح رانندگی و هندلینگ خود نمره ۷.۵ دریافت کرده است که در مجموع باعث شده نمره کلی سدان مرسدس بنز به عدد نهایی ۸ از ۱۰ برسد.
 

حال باتوجه به نمرات بالا، می‌توان شاهد برتری سدان بی. ام. و ۵۳۰i در بخش‌های مختلف بود که تنها برای قیمت/ امکانات و همچنین برای تکنولوژی و قابلیت‌های اتصال خود دارای نمره مشترک هستند، اما خودروی سدان ۵۳۰i در عملکرد و اقتصاد، فضای کابین و راحتی و همچنین در سطح رانندگی و هندلینگ بهتر از مرسدس بنز عمل کرده و یک نمره بالاتر دریافت کرده است.

منبع: خودرو بانک
کد خبر 330220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.