بازار طلا هیچ گونه حبابی ندارد/کاهش بهای سکه در روزهای آینده

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور گفت: اگرچه قیمت سکه در هفته‌های گذشته دچار حباب شد، اما طبیعی است که چنین حبابی در بازار طلا ایجاد نخواهد شد و بازار طلا هیچ گونه حبابی ندارد و نخواهد داشت، چرا که قیمت آن طبق قیمت‌های جهانی و نرخ ارز تعیین می‌شود.

به خبرگزاری ایمنا محمد کشتی آرای شامگاه گذشته در برنامه گفتگوی شبکه خبر، با بیان اینکه کار حراج سکه بسیار موثر بوده و از حبابی شدن قیمت های آن جلوگیری کرده است، تاکید کرد: این حراج به نوعی توزیع سکه است، چرا که بانک مرکزی متولی بازار سکه و ارز کشور است و می‌تواند با استمرار این طرح‌ها، شرایط رسیدن قیمت به نقطه تعادل را فراهم کند.

 وی افزود: اگرچه قیمت سکه در هفته‌های گذشته دچار حباب شد، اما طبیعی است که چنین حبابی در بازار طلا ایجاد نخواهد شد و بازار طلا هیچ گونه حبابی ندارد و نخواهد داشت، چرا که قیمت آن طبق قیمت‌های جهانی و نرخ ارز تعیین می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: این مقدار تفاوت ها اگر تدریجی باشد قابل چشم پوشی و منطقی است، چون با توجه به در پیش بودن اعیاد و افزایش تقاضای طلا، که از هفته پیش شروع شده این تقاضاها دیگر در حد تقاضای خرد نبود و این عرضه به موقع صورت گرفت.

وی علت این اقدام بانک مرکزی را تنظیم بازار و کاهش بهای سکه عنوان کرد و گفت: بهای سکه طی روزهای آینده باز هم کاسته خواهد شد؛ اما اگر بانک کارگشایی زودتر از این یعنی حدود دو هفته قبل این اقدام را ترتیب می داد این مشکلات به وجود نمی آمد و حباب تقاضا این طور نمی شد.

کشتی آرای با بیان اینکه یکی از وظایف بانک مرکزی در زمان افزایش بهای سکه به صورت حبابی حراج سکه در بانک کارگشایی است، تصریح کرد: پیش از این نیز حراج در این بانک به طور دوره ای انجام می شد اما مدتی است که این شیوه منسوخ شده که البته دلیل آن هم نبود تقاضای لازم برای سکه ها بود که از سرگیری این طرح پس از برگزاری حراجی اخیر، ضروری به نظر می رسد.

مدیرعامل بانک کارگشایی دیگر میهمان برنامه در گفتگوی تلفنی، اعلام کرد: پس از ایجاد حباب در بازار سکه و بلافاصله پس از عرضه آن، متقاضیان یکباره هجوم آوردند که با اقدام به موقع بانک کارگشایی تا حدود زیادی از پیشروی این شرایط جلوگیری شد.

مسعود سلیمانی افزود: اما در لحظه نمی شود تاثیر این اقدام را در بازار دید، بلکه به چند روز زمان نیاز هست تا از هجوم متقاضیان کاسته شود.

وی  از فروش ۱۶۳۰ نیم‌سکه و ۸۸۰ سکه تمام در دومین حراجی این بانک خبر داد و افزود: در حراجی دیروز بالاترین نرخ برای نیم‌سکه ۶۷۱ هزار تومان و پایین‌ترین ۶۶۱ هزار تومان بود.

 مدیرعامل بانک کارگشایی استقبال خریداران را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه حراج دیروز خارج از چارچوب تعیین‌شده و به‌صورت فوق العاده بوده است اما میزان استقبال مطلوب بود.

وی با بیان اینکه، در بازار طلا و سکه یک سیستم خودکنترلی وجود دارد، گفت: اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد ما به نقطه تعادل می رسیم و در صورتی که حراجی در زمان خودش انجام شود مشکلات بعدی ایجاد نمی شود.

سلیمانی ادامه داد: اگر قیمت های طلا و سکه را بررسی کنیم می بینیم که ۱۰.۲ درصد افزایش داشتیم که اگر این میزان افزایش درست هدایت شود، سرمایه های سرگردان را جذب خواهد کرد.  

 مدیرعامل بانک کارگشایی  افزود: بهتر است این کار بانک کارگشایی تداوم داشته باشد تا آرامش بیشتری بر فضای اقتصاد کشور حاکم شود.

وی اعلام کرد: فعلا این طرح در شعبه اصلی تهران برگزار شده که اگر نیاز شود شعب حراجی را به شهرستان ها هم تسری می دهیم.

سلیمانی گفت: به‌زودی فروش شمش‌های یک گرمی، ۲.۵ گرمی، ۵ گرمی، ۱۰ گرمی و یک اونسی به وسیله بانک کارگشایی عرضه می‌شود و این عرضه می‌تواند بر قیمت ربع سکه و سکه گرمی تاثیر بگذارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دیگر میهمان تلفنی برنامه در تشریح این اقدام بانک مرکزی، گفت: در همه جای دنیا در هنگام بروز بحران های اقتصادی دولت مداخله می کنند و این کار بانک کارگشایی اقدامی مقطعی بود و این بانک در زمانی که نوسانات شدید بود و حباب بیشتر نمود داشت باید وارد عمل می شد.

رحیم زارع افزود: سپس در ادامه این اقدامات تقاضاها مدیریت می شد و ساختار به سمت فضای کسب و کار پیش می رفت، که البته به نظر من برگزاری حراج در میان و بلندمدت پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: بانک مرکزی برای چنین شرایطی باید برنامه ای از قبل پیش بینی شده ای داشته باشد. دولت هم برای بلند و میان مدت برنامه های مشخصی داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این حراجی روشن شد که نقدینگی سرگردان متقاضیان به این عرصه هدایت شد اما دولت در بحث مدیریت نقدینگی ضعیف است و پروژه های کلان ما هم متاثر از این سرگردانی است.

کد خبر 329677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.