ضرورت تدوین سند آمایش شهر اصفهان / لزوم اصلاح فرایند تعریف و تصویب پروژه های شهری

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تدوین سند آمایش شهر اصفهان لازم و ضروری است لذا از شهردار اصفهان درخواست دارم نسبت به شناسایی و اعلام ظرفیت های اطلاعاتی و سازمانی موجود برای تدوین این سند سریعتر اقدام کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: با توجه به مشکلات عدیده طرح تفصیلی و برنامه اصفهان ۱۴۰۰ ضرورت دارد برنامه آمایش شهر اصفهان به منظور تحقق موارد زیر با محوریت شورا و با همکاری شورا تدوین شود.

وی اضافه کرد: سند آمایش شهر اصفهان باید در راستای تحقق توجه برهم کنش شهر اصفهان و شهرهای اطراف آن، تلاش برای تحقق مدیریت هماهنگی شهری در سطح سیاست گذاری، شناسایی چالش ها و فرصت های شهر اصفهان در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و موارد دیگر مبتنی بر داده ها و اطلاعات دقیق، پیش بینی روندهای آتی توسعه شهر و تدوین چشم انداز مورد ارجاع همه ذینفعان از جمله شهروندان برای توسعه شهر تدوین شود.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان خطاب به شهردار اصفهان بیان کرد: تدوین سند چشم انداز شهر اصفهان باید در اولین فرصت و حداکثر تا پایان سال جاری آغازشود و با توجه به این موضوع ضروری است شورای شهر و شهرداری اقدامات لازم در این زمینه را مبذول دارند.

وی ادامه داد: از شهردار اصفهان درخواست دارم نسبت به شناسایی و اعلام ظرفیت های اطلاعاتی و سازمانی موجود برای تدوین سند آمایش شهر اصفهان سریعتر اقدام کند.

ملت تاکید کرد: همچنین شهرداری یک سازمان پروژه محور بوده اما در حال حاضر هیچ استانداردی برای مدیریت پروژه های شهرداری وجود ندارد درحالی که پروژه ضامن تحقق اهداف و مهمترین رکن، جهت سیاست گذاری و تخصیص منابع است اما در شهرداری و در هیچ فرایندی به صورت یکپارچه، پروژه ها بررسی و جمع بندی نمی شوند.

وی افزود: در حال حاضر ارتباط منطقی بین تصمیم گیری برای اجرای پروژه ها و ظرفیت های شهر و شهرداری وجود ندارد و این باعث شده است که پروژه های بدون اولویت، اجرایی شده و پروژه های اصلی شهر مسکوت بمانند.

این عضو شورا گفت: با توجه به کاهش درآمدهای شهرداری و تعدد پروژه های نیمه تمام لازم است موضوع مدیریت پروژه ها به صورت یکپارچه در راستای کنترل هزینه ها به طور جدی در دستور کار شهرداری قرار گیرد و در ضمن لازم است ابتدا اطلاعات پروژه ها در قالب منشور پروژه مشخص شده، سپس اولویت بندی و زمان بندی شوند و بعد از آن تخصیص منابع صورت پذیرد.

وی با اشاره به برخی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارند، اظهار کرد: بر اساس استاندارد، هر پروژه ای باید ۵ فاز مطالعات، برنامه ریزی، اجرا، کنترل و بهره برداری را طی کند اما به نظر می رسد در شهرداری به فازهای مطالعات و برنامه ریزی توجه کاملی نمی شود و به طوری که در فاز بهره برداری پروژه ها دچار مشکلات زیادی می شویم.

ملت با اشاره به اینکه پیشنهادات زیاد و ناقص در زمان بودجه ریزی، عدم وجود فرایند مشخصی برای تعریف و تصویب انواع پروژه ها در شهرداری از دیگر مشکلات در این زمینه است، اضافه کرد: عدم توانایی ارزیابی پروژه ها به علت مشخص نبودن اهداف پروژه قبل از شروع آن، مشخص نبودن جایگاه پیوست های مورد نیاز پروژه برای تصمیم گیری مانند پیوست های اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی در روند فعلی و تغییر در محدوده پروژه در سیر اجرایی آن باعث می شود به عنوان مثال پروژه چند ۱۰۰ میلیونی حدود چند میلیارد تمام می شود، در صورتی که اگر تصمیم گیران در ابتدا می دانستند که برای این پروژه چند میلیارد هزینه می شود، تصمیم دیگری می گرفتند.

وی تاکید کرد: عدم تسری رویکرد مهندسی ارزش در پروژه های شهرداری، عدم تمرکز مناسب در فاز برنامه ریزی و طراحی و عجله برای ورود به فاز اجرایی پروژه ها، عدم توجه به موضوع بهره برداری پروژه ها در فرایند فعلی و توجه نکردن به موضوع نگهداری پروژه ها در فرایند فعلی و هزینه های مرتبط از مشکلات موجود در این زمینه است.

 عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع از شهردار اصفهان درخواست دارم نسبت به رفع سریع ایرادات مذکور و اصلاح فرآیند تعریف و تصویب پروژه ها و حتی پروژه های نیمه تمام برای سال ۹۷ اقدام لازم را مبذول دارند.

کد خبر 329571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.