کاهش ذخیره سد زاینده‌رود به ۱۶۴ میلیون مترمکعب

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: حجم آب ذخیره شده در پشت سد زاینده‌رود حدود ۱۶۴ میلیون مترمکعب است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا علی بصیرپور در خصوص ظرفیت آب موجود در مخزن سد زاینده‌رود اظهار داشت: در حال حاضر حجم آب پشت سد زاینده‌رود حدود ۱۶۴ میلیون مترمکعب است که این میزان اگر چه نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ میلیون متر مکعب افزایش دارد اما با افت ۷۴ درصدی نسبت به متوسط بلندمدت حوضه آبی زاینده‌رود همراه بوده است.

وی در رابطه با جاری شدن دوباره آب در رودخانه زاینده‌رود برای کشاورزان، تصریح کرد: افزایش ظرفیت خروجی آب از دریچه های سد زاینده‌رود به مصوبات شورای هماهنگی حوضه زاینده‌رود بستگی دارد.

هفته گذشته نیز معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در گفتگو با ایمنا با تاکید بر اینکه تداوم خشکسالی طی ۱۰ سال گذشته موجب کاهش بی رویه ذخیره سد زاینده رود شده است، تصریح کرد: متاسفانه اکنون بیلان مخزن سد زاینده رود نسبت به بلندمدت منفی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان ذخیره سد زاینده رود تنها کفاف تامین آب شرب اصفهانی ها را می دهد، افزود: با توجه به شرایط بحرانی سد زاینده رود، میزان تحویل آب به بخش صنعت نیز نسبت به ماه های گذشته کاهش جزئی داشته است.

بصیرپور پیرامون راهکارهای برون رفت از این بحران، تاکید کرد: به طور قطع باید طرح های تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد در سریع ترین زمان ممکن اجرا شود در غیر این صورت شرایط حوضه زاینده رود بدتر از امروز خواهد شد.

گفتنی است؛ سد زاینده رود در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت نگهداری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به بهره برداری رسید.

کد خبر 326682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.