انتخاب ۱۴ شرکت حامی حقوق مصرف‌کننده در استان اصفهان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: چهار شاخص در ارزیابی واحدهای حامی مصرف کننده مورد توجه بود که از بین واحدها ۱۴ شرکت از استان اصفهان انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا اسرافیل احمدیه پیش از ظهر امروز در اولین جشنواره تقدیر از حامیان حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان، با اشاره به اینکه همه آحاد جامعه، مصرف کننده هستند چرا که روزانه تمام نیازهای خود در زمینه کالا و خدمات را خریداری و مورد استفاده قرار می دهند، اظهار داشت: اصولا مصرف، آخرین حلقه از فرایند تولید است که محصول نهایی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی بیان داشت: در این چرخه و فرایند تولید، توزیع تا مصرف حقوق بسیار زیادی برای مصرف کنندگان قابل تصور است که عموما این حقوق در قانون حمایت از مصرف کنندگان ذکر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه موضوع حمایت از حقوق مصرف کننده و رعایت قوانین حمایت از مصرف کنندگان طی سال های اخیر به طور چشمگیری در محافل مختلف مطرح است، افزود: اگرچه این موضوع قدمت زیادی در ساختار اقتصادی ندارد اما بسیاری از مسائل مرتبط را مورد توجه مردم قرار داده است.

وی تاکید کرد: با تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تشکل های انجمن های حامی آن فصل جدیدی از توسعه و پیشرفت کشور در مبنای نیازهای واقعی جامعه آغاز شده است.

احمدیه با بیان اینکه علاوه بر حمایت های دولت در تامین حقوق مصرف کنندگان، حضور فعال تشکل های مردم نهاد نیز در این مهم تاثیرگذار است، تاکید کرد: کیفیت ضامن توسعه صنعت و تولید و همچنین تامین حقوق مصرف کننده و جلب رضایت و در نهایت تحقق مشتری مداری است.

وی به مهمترین حقوق مصرف کننده اشاره کرد و گفت: حق برخورداری از کالای خدمات سالم و معادل ارزش پولی که مصرف کننده پرداخت می کند، حق انتخاب، حق اطلاع یابی، حق ایمنی، حق شنیده شدن و... از جمله مهمترین حقوق مصرف کننده است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، حق مشارکت در تدوین استانداردها، حق برخورداری از سلامتی ایمنی و دریافت کالا و خدمات سالم، حق برخورداری از اطلاع رسانی صحیح و کامل نسبت به کالا و خدمات، حق برخورداری از بازار رقابتی و ضد انحصار، حق برخورداری از خدمات بهینه فروش و پس از فروش، حق برخورداری از جبران خسارات وارده ناشی از مصرف کالا و خدمات و سایر حقوقی که در قوانین لحاظ شده از جمله مهمترین مصادیق حقوق مصرف کننده است.

وی افزود: قانون مواد خوراکی، آشامیدنی و آرایشی، قانون حمایت از مصرف کنندگان، قانون تجارت الکترونیک، قانون تعزیرات حکومتی، قانون نظام صنفی، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ... از جمله مهمترین قوانین در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان است.

احمدیه همچنین در خصوص برخی علل نارضایتی مصرف کنندگان، گفت: بازار غیررقابتی و نامتقارن، شبکه توزیعی سنتی و تعدد واسطه ها، توجه کمتر به قوانین و عدم انسجام اجرای صحیح قوانین مرتبط با حقوق مصرف کننده، غیرفعال و غیرکارآمد بودن تشکل های مردم نهاد، واکنش غیرمنطقی بسیاری از مصرف کنندگان به پارامتر قیمت که در مقاطع زمانی روند صعودی قیمت با میزان خرید بیشتر و تلاطم بازار دارد، استقبال برخی تولیدکنندگان از گرانی و افزایش قیمت و ... از جمله عوامل نارضایتی مصرف کننده است.

وی در پایان گفت: چهار شاخص در ارزیابی واحدهای حامی مصرف کننده مورد توجه بوده است که از بین واحدها ۱۴ شرکت از استان اصفهان انتخاب شده و مورد تجلیل قرار می گیرند.

کد خبر 326503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.