۷ فیلمساز مستقل برتر جهان را بشناسید

فیلم سازی مستقل از ابتدای تاسیس تا به حال کار راحتی نبوده است. اینکه فیلم سازی بخواهد خارج از قواعد استدیویی و باندبازی فیلم خودش را با هزینه شخصی بسازد کار آسانی به نظر نمی رسد.

به گزارش ایمنا، هر رسانه، مدیوم و یا حتی جریده ای سیاست گذاری خود را دارد و پا فراتر گذاشتن از این خطوط را جایز نمی شمارد. سینما هم در ادوار مختلف سویه ها و سیاست های خاص خودش را داشته است و البته که هالیوود هم از این قاعده مستثنی نیست. اما خب در همه دوره ها هم کسانی بوده اند که آدم های بله قربان گویی نباشند و به اصطلاح خودمان کله شان بوی قرمه سبزی بدهد و بخواهند خلاف جریان آب شنا کنند. پس جریان تازه ای به راه انداختند و جریان ساز شدند و سینماس مستقل پدید آمد.


فرانسیس فورد کاپولا


یکی از مشهورترین کارگردانان و تهیه‌کنندگان آمریکایی ایتالیایی‌تبار سینمای هالیوود است. او به جز کارگردانی، فیلمنامه می‌نویسد، مجله چاپ می‌کند و صاحب هتل نیز هست. او را بیشتر به خاطر ساخت سه‌گانه پدرخوانده می‌شناسند که سینمای گانگستری را متحول کرد.
مهم ترین آثار او «اینک آخرالزمان»، «پدر خوانده ۲» و «دراکولا» است و «اولیور استون»، «برادران کوئن» تحت تاثیر او فیلم ساخته اند.


استنلی کوبریک


کوبریک متخصص اقتباس ادبی است و به دقیق بودن و به نمایش درآوردن همه جزئیات دقیق در فیلمهایش معروف بود که البته این دقت گاه پهلو به وسواس می زد! به همین علت روش او در فیلمسازی کند و طولانی بوده است. او در طول ۴۸ سال فعالیت در حیطه کارگردانی تنها ۱۳ فیلم بلند ساخت. سبک‌های گوناگون فیلم‌هایش و انزوای او چه در روش فیلمسازی و چه در مورد شخصیت فردی وی، او را مشهور ساخته است. استنلی کوبریک یکی از معدود کارگردانان کمالگرا در تاریخ سینما به شمار می‌آید. مهم ترین آثار او «ادیسه فضایی ۲۰۰۱»، «پرتقال کوکی» و «غلاف تمام فلزی» است و کارگردانان متاثر از او «کریستوفر نولان»، «دانکن جونز» هستند.  

مارتین اسکورسیزی


او را با فیلمهای ماندگارش، خیابان‌های پایین شهر، راننده تاکسی، گاو خشمگین، رفقای خوب و البته دوستی و همکاری متناوبش با بازیگر بزرگ سینما، رابرت دنیرو می‌شناسند. اسکوسیزی متخصص به چالش کشیدن تقابل دشوار مفاهیمی مانند مذهب، قدرت، طبقه اجتماعی و عواطف و جاه طلبی های انسانی است. نام او به عنوان کارگردانی در یادها ثبت شده که بدترین عذاب ها را بر سر قهرمانان نگون بختش نازل می کند تا بیننده عکس العمل انسانی او را در شرایط سخت به نظاره بنشیند. از  مهم ترین آثار او میتوان به «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین» و «رفقای خوب» اشاره کرد.

سپایک لی

 
لی هرچند همواره کارگردان پرحاشیه ای بوده است، اما حقیقت این است که خوب می داند چطور باید یک فیلم عالی و خوش ساخت را به تماشاگر تحویل بدهد، حتی وقتی که این فیلم ها چندان هم درآمدزا نیستند. فریب خورده و معجزه در سنت آنا، هرکدام مورد انتقاداتی قرار گرفتند اما حتی تحت شدیدترین حملات باز هم هیچ منتقدی نمی تواند انکار کند که نحوه مواجهه لی با موضوعاتی از جمله نژادپرستی بی نظیر است «کار درست را بکن!»، «مالکوم ایکس» و «فریب خورده» از مهم ترین آثار لی به حساب می آیند.

کاترین بیگلو


مهم ترین آثار: «استانه تاریکی»، «نقطه شکست» و «محفظه رنج»

بیگلو کارگردان سرسخت و مستقلی است که با فیلم محفظه رنج جایزه اسکار بهترین کارگردانی را کسب کرد و تاریخ ساز شد، زیرا تاکنون هیچ زنی این جایزه را به دست نیاورده بود. برادران چایکفسکی تحت تاثیر او فیلم ساخته اند.  

جیمز کامرون


کامرون مشهور است به خلاقیت هایی که خصوصا در بخش فنی از او سر می زند. دو فیلم او «تایتانیک» و «آواتار» هرکدام در صنعت سینما اتفاقی محسوب می شوند که مرزهای این هنر و اختیارات آن را گسترده تر کرده اند. به دشواری می توان از سینمای ۳۰ سال گذشته حرف زد بی آنکه سخنی از کامرون و آثارش به میان آورد. هرچند ممکن است بسیاری فکر کنند تکنولوژی های جدیدی نظیر «سی جی ای» از خلوص هنری سینما کاسته اند اما احتمالا رقم فروش حسادت برانگیز آثار کامرون را نمی توان انکار کرد.
مهم ترین آثار: «بیگانه»، «ترمیناتور ۲» و «آواتار»

رابرت ردفورد


«مردم عادی»، «کویز شو» از مهمترین ساخته های ردفورد هستند. ردفورد که پیش از آغاز کارگردانی در زمینه بازیگری پرونده درخشانی داشت جایزه اسکار را در کارنامه خود دارد. او با فیلم «مردم عادی» در دهه ۸۰ قدم به عرصه ساخت فیلم گذاشت. در توصیف خدمات او همین بس که «موسسه ساندنس» را بنیان گذاشت که به واسطه آن بسیاری از کارگردان های مستقل و با استعداد فرصت ساخت فیلم و معرفی شدن به جهان را یافتند. ردفورد در سال ۲۰۰۲ جایزه افتخاری اسکار را به خاطر خدماتش به هنر سینما دریافت کرد.  

کد خبر 326450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.