پیاده روسازی راهکاری برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی

سال گذشته مبلغ ۳میلیارد تومان برای مناسب سازی پیاده روهای شهر اصفهان در مناطق ۱۵ گانه هزینه شده که در سال جاری با توجه به اهمیت موضوع این مبلغ افزایش یافته است.

به گزارش ایمنا، پیاده روها ابتدایی ترین نوع حمل و نقل شهری هستند که باید برای تقویت فضای پیرامونی آن تلاش کرد چرا که فضای مناسب، عموم مردم را به گذراندن اوقات خود به پیاده‌روی در این مسیرها ترغیب خواهد کرد تا برای انجام کارها و خریدهای خود کمتر از خودروهای شخصی برای تردد در مسیرهای نزدیک استفاده کنند.

در کشورهای پیشرفته چندین خیابان به پیاده‌راه تبدیل شده و در برخی کشورها نیز روزهای خاصی را به عنوان روز بدون خودرو اعلام می‌کنند تا مردم در آن روز پیاده در خیابان‌ها تردد کنند.

پیاده رو ابتدایی ترین نوع حمل و نقل شهری است و می تواند ایمن ترین و راحت ترین آن نیز باشد اما برای رسیدن به این آرمان باید به زیرساخت ها و بسترهای مختلفی توجه کرد چراکه از سویی ساخت و ساز در شهر روز به روز رو به گسترش است و از سویی دیگر با جولان روزافزون خودروها در خیابان ها، به نظر می رسد راهی به جز تقویت محیط های پیاده رو و از بین بردن موانع آن ها باقی نمی ماند.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در سال جاری بیش از ۴ میلیارد تومان اعتبار برای مناسب سازی معابر در نظر گرفته شده، می گوید: در سال گذشته مبلغ ۳میلیارد تومان برای مناسب سازی در مناطق ۱۵ گانه در قالب پروژه های مشخص هزینه شده که در سال جاری با توجه به اهمیت موضوع این مبلغ افزایش یافته است.

ایرج مظفر در گفتگو با خبرنگار ایمنا ادامه می دهد: اعتبارات تخصیص یافته برای مناسب سازی معابر شامل نصب علائم هشدار دهنده، رفع موانع کوتاه و بلند و دست و پا گیر، اجرای موزاییک فرش های مسیر نابینایان، ساماندهی کیوسک های تلفن و ایستگاه های اتوبوس موجود در پیاده رو ها، اتصال پیاده رو ها با معابر فرعی متقاطع با آنها، شیب بندی صحیح و اجرای صحیح آبروها و همچنین حذف پله ها و ایجاد شیبراهه است چرا که این اصول باید در همه معابر، پیاده رو ها، بوستان ها و ساختمان های وابسته به شهرداری که نیاز به بازنگری دارند، اصلاح شده و همچنین در احداث پروژه های عمرانی در حال احداث رعایت شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ۶ ماه اخیر بیشترین تعداد مناسب سازی و ساماندهی پروژه های پیاده رو سازی در مناطق ۵ و ۷ شهرداری اصفهان انجام شده است، اضافه می کند: به عنوان نمونه می توان ضلع شرقی خیابان شریعتی، خیابان حسین آباد، خیابان توحید، خیابان نظر غربی، بخش هایی از خیابان کاوه و خیابان گلستان را نام برد.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان معتقد است: رشد و توسعه هر جامعه متناسب با بکارگیری توانایی‌های موجود در آن جامعه بوده که یکی از راه‌های تحقق آن، تأمین بستر کالبدی مناسب برای حضور فعال افراد و ایجاد فرصت‌های مساوی برای اقشار مختلف در جابجایی و دسترسی به ساختمان‌های عمومی و فضاهای شهری است.

پیاده راهها، معابری با بالاترین حد نقش اجتماعی هستند که در آنها تسلط کامل با عابر پیاده بوده و از وسایل نقلیه موتوری تنها به منظور سرویس دهی به زندگی جاری در معبر استفاده می شود.

پیاده راهها محل حضور همه شهروندان و مشارکت آنان در زندگی جمعیشان است که علاوه بر نقشدسترسی، مکانی امن و راحت برای گردش و تماشا است. بنابراین پیاده راه، قسمتی از فضای شهری

است که به دلیل دارا بودن برخی پتانسیل های خاص، در تمام و یا بخشی از ساعات شبانه روز کامل بر روی حرکت سواره بسته شده و به طور کامل به حرکت عابران اختصاص می یابد.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در همین رابطه می گوید: به جهت ویژگی ها و پتانسیل هایی که پیاده روها به لحاظ عملکردی و فرهنگی و تاریخی دارند تسلط کامل با عابر پیاده است، یعنی چیزی به عنوان خودرو و موتورسیکلت وجود ندارد.

علیرضا صلواتی ادامه می دهد: ایجاد پیاده راه می تواند دستاوردهای زیادی برای شهر داشته باشد و مهمترین آن این است که باعث افزایش تعاملات انسانی می شود.

وی اضافه می کند: در این مسیرهای پیاده آلودگی صوتی و آلودگی هوا وجود ندارد و فضای امن و راحتی برای گردش و تعامل به وجود می آید.

کارشناسان معتقدند با توجه به وضعیت آلودگی های گوناگون در شهرها، ایجاد پیاده راه ها یک ضرورت عینی و واقعی است  که اگر اکنون انجام نشود در آینده نزدیک دچار بحران خواهیم شد در همین راستا اصفهان به عنوان یک اسطوره شهر باید در بسیاری از مسائل از جمله پیاده راه سازی پیشگام باشد.

روابط اجتماعی انسان‌ها بر پایه ارتباطات اجتماعی آنان با یکدیگر است که پیاده‌راه‌ها نقش بازنگری در روابط اجتماعی را بر عهده دارند. برای این منظور باید به عرض معبری که به پیاده‌راه‌سازی تعلق می‌گیرد، توجه ویژه داشت چرا که فضای مناسب، عموم مردم را به گذراندن اوقات خود به پیاده‌روی در این مسیرها ترغیب خواهد کرد تا برای انجام کارها و خریدهای خود کمتر از خودروهای شخصی برای تردد در مسیرهای نزدیک استفاده کنند.

کد خبر 325237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.