لیزر درمانی؛ شیوه موثر برای درمان بی اختیاری ادرار

آسیب‌های وارد شده به عضلات کف لگن و همچنین افزایش سن، می‌تواند باعث بی ‌اختیاری ادرار شود که یکی از شیوه های درمان آن لیزر درمانی است.

متخصص زنان در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: علل ایجاد بی اختیاری ادرار بسیار متعدد است که بستگی به نوع بی اختیاری ادراری دارد.

دکتر ندا مقتدری افزود: به عنوان مثال از علل بی اختیاری استرسی( ریزش ادراری به همراه خنده ، عطسه ، سرفه و هر گونه عاملی که باعث افزایش فشار داخل شکم می شود) می توان به حاملگی، زایمان و افزایش سن و بیماری ریوی که باعث افزایش سرفه می شود مانند آسم و برونشیت مزمن، حمل وسایل سنگین ، افزایش وزن و چاقی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در این نوع بی اختیاری متعاقب از دست دادن تونیسیته عضلات کف لگن و کاهش کلاژن در مخاط و عضلات ، زاویه بین پیشابراه و مثانه تغییر کرده و در نتیجه منجر به ریزش ادراری به هنگام افزایش فشار داخل شکم می گردد.

این متخصص زنان خاطرنشان کرد: از انواع دیگر بی اختیاری ادراری می توان از بی اختیاری تکراری یا تکرر ادراری نام برد که علل متعدد دارد. از عمده علل بی اختیاری تکراری ادرار می توان از افزایش سن که منجر به کاهش ظرفیت مثانه می شود، نام برد که کاهش کلاژن موجود در مخاط پیشابراه نیز در ایجاد آن دخیل است.

مقتدری افزود: بیماری های روحی و روانی نیز از علل عمده این نوع تکرر ادراری محسوب می شود و علت دیگر آن عفونت های ادراری است.

وی تصریح کرد: نوع دیگر بی اختیاری های ادراری در اثراختلال در اعصاب مثانه و پیشابراه به وجود می آیند که بیمار حس خود را نسبت به پر شدن مثانه از دست می دهد. بنابراین علی رغم افزایش شدید حجم مثانه فرد قادر به تخلیه کامل آن نیست یا دچاربی اختیاری می شود.همچنین آسیب به اعصاب ستون فقرات نیزازعلل عمده این نوع بی اختیاری محسوب می شود.

مقتدری ادامه داد: بی اختیاری ادراری یک راه حل بی درد و بدون جراحی دارد.Incontilase یا درمان بی اختیاری ادراری توسط لیزر، جایگزین نوین برای جراحی به شمار می آید که بدون بیهوشی و درد صورت می گیرد.

وی افزود: در درجات خفیف تا متوسط در انواع بی اختیاری های استرسی (ریزش ادرار در حین عطسه، سرفه، خنده، کار سنگین و ورزش) و بی اختیاری ترکیبی (ترکیببی اختیاری استرسی + تکرر ادراری) به لطف استفاده از تکنولوژی جدید درمان با لیزر استحکام دیواره مثانه و پیشابراه به واسطه افزایش کلاژن سازی و تقویت کلاژن های موجود بالا رفته صورت می گیرد که به نوبه خود باعث درمان این معضل بزرگ می شود.

این متخصص زنان بیان داشت: تعداد دفعات درمانی معمولا بین یک تا سه جلسه و به فواصل یک ماه تا شش هفته صورت می گیرد و مدت زمانی در حدود ۲۰ دقیقه در هر نوبت طول می کشد.

وی یادآور شد: در بیمارانی که دچارتکرر ادراری به دنبال آسیب ستون فقرات یا درگیری اعصاب محیطی می شوند، لیزر درمانی نمی تواند روش موثری دردرمان آن باشد.

دکتر مقتدری در پایان در خصوص درمان بی اختیاری ادرار با لیزر تصریح کرد:

_ احتیاج به هیچ گونه مراقبتی بعد یا قبل از درمان با لیزر نیست

_ مدت زمان پروسه ۲۰ تا ۲۵ دقیقه است

_ از قبل انجام لیزر یا بعد از آن دردی وجود ندارد

_ بعد از درمان، همان روز فرد به سر کار خود می تواند بازگردد

_ این روش، جوابدهی و میزان رضایت بالای بیماران را به دنبال دارد

_ در مقایسه با انواع دیگر لیزرها از جهت عدم وجود عوارض جانبی و سوختگی، نمره اول را به خود اختصاص داده است و جایگاه ویژه ای را دارد.

کد خبر 325121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.