ورود هلو از ترکیه به کشور کذب است/مجوز واردات تنها برای موز، انبه و آناناس

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان اصفهان با تکذیب واردات هلو از کشورهایی همچون ترکیه به کشور، گفت: تاکنون هیچ گونه واردات این محصول به کشور وجود نداشته و تنها برای سه محصول موز، انبه و آناناس، اجازه واردات به کشور وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا اصغر محسن‌زاده کرمانی پیرامون گزارشی در خصوص محصولات یکی از باغ‌داران هلو استان، اظهار داشت: این موضوع که گفته می‌شود محصول هلو از کشورهایی همچون ترکیه به کشور وارد می‌شود کذب است، تاکنون هیچ گونه واردات این محصول به کشور وجود نداشته و تنها برای سه محصول موز، انبه و آناناس، اجازه واردات به کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: میزان محصول اعلام شده در این گزارش غیرواقعی بود و مقدار ۱۰۰۰ تن صحت ندارد همچنین باغ مورد نظر حداکثر ۶۰۰ تن محصول هلو دارد که البته عمده محصول این باغ شامل محصولات درجه یک و دو به فروش رسیده بوده و تنها مقداری از تولیدات درجه سه باقی مانده بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ارتباط با قیمت هلو در بازار نیز، بیان داشت: قیمت این محصول در بازار مستند است، هلو در دو هفته گذشته از ۱۲۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان و در هفته گذشته با نرخ ۱۵۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان در بازار به فروش رسید.

وی با اعتراض شدید نسبت به انعکاس مطالب نادرست در گزارش پخش شده، گفت: در سال جاری با توجه به ایجاد شرایط مناسب، تولید هلو در سطح استان و کشور افزایش پیدا کرد، از طرفی کشاورزان استان همجوار در بالادست زاینده رود با استفاده از آب این رودخانه به کاشت هلو در اراضی شیب‌دار روی آورده‌اند که این موضوع مازاد تولید را به همراه داشت و با ورود این محصولات به بازار استان، قیمت هلو در استان کاهش یافت.

کرمانی تصریح کرد: برخی محصولات در مقاطعی ممکن است مازاد تولید داشته باشند بنابراین هدایت مازاد تولید به سمت صنایع فرآوری امری الزامی است، در خصوص هلو مراکز فرآوری در استان و استان‌های هموار وجود دارد که می‌توان محصولات مازاد را برای استفاده با قیمت مناسبی در اختیار آنها قرار دارد.

وی در ادامه خواستار استفاده کشاورزان از ارقام مناسب برای تولید محصولات مختلف شد و گفت: در محصولاتی همچون هلو، باید ارقامی برای تولید مورد استفاده قرار گیرند که هم قابلیت مصرف تازه‌خوری و هم استفاده در صنایع تبدیلی را داشته باشند اما متاسفانه برخی کشاورزان به این موضوع توجه کافی ندارند و با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان وضعیت بازار هلو استان را مساعد ارزیابی کرد و افزود: یکسری محصولات کشاورزی با عنوان محصولات اساسی تحت حمایت دولت قرار دارند، این محصولات سطح عمده‌ای از اراضی کشور را به خود اختصاص داده‌اند و هم قابلیت صادرات و هم مصرف داخلی دارند که از آن جمله می‌توان به گندم، جو، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سیب و انگور اشاره کرد، قیمت خرید تضمینی این محصولات در ابتدای فصل تعیین شده و اعلام می‌شود، در واقع خرید تضمینی برای این است که کشاورزان در زمان مازاد تولید و یا موارد مشابه دچار خسارت نشوند، هلو در رده این محصولات قرار ندارد و خرید تضمینی برای آن انجام نمی‌شود.

کد خبر 322997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.