استفاده از جوهر خالکوبی برای اندازه گیری قند خون

محققان به تازگی موفق به تولید نوعی جوهر خالکوبی شده اند که پارامترهای بیومتریک افراد را اندازه گیری می کند.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری ایمنا و نقل از "گیزمگ"، محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه ام آی تی به تازگی موفق به تولید نوعی جوهر هوشمند شده اند که می توان از آن به عنوان جوهر خالکوبی استفاده کرد. از ویژگی های جالب جوهر جدید این است که قابلیت نشان دادن موارد بیومتریک نظیر سطح قند خون را دارد و هنگام نشان دادن نتیجه رنگ آن عوض می شود.

اگرچه به تازگی قابلیت نشان دادن موارد بیومتریک از طریق کمد لباس فراهم شده است، اما این ابزارها برای تامین انرژی به باتری و برای انتقال داده ها به ارتباط بی سیم نیاز دارند.

این در حالی است که عملکرد جوهر " bio-inks" از طریق واکنش های شیمیایی ساده است و برای انتقال داده ها و فرآیند انتقال داده ها نیز نیاز به انرژی ندارد. جوهر ابداعی با مایع میان بافتی بدن واکنش انجام می دهد. وظیفه مایع میان بافتی  انتقال مواد غذایی به سلول ها خارج کردن مواد زائد از آنها است.

این مایع با پلاسمای خون ارتباط نزدیک داشته و به عنوان یک شاخص مناسب برای تشخیص انباشتگی مواد شیمیایی خون محسوب می شود.

دانشمندان دانشگاه های هاروارد و ام آی تی از پروژه خود به نام " Dermal Abyss" نام می برند و موفق شده اند دو نمونه متفاوت جوهر هوشمند را بر روی پوست حیوان آزمایش کنند که یکی از آنها قند خون بیمار را نشان می دهد و رنگ آن با افزایش قند خون از رنگ سبز به قهوه ه ای تغییر می کند. نمونه دیگر میزان تجمع سدیم را نشان می دهد و در زمان افزایش سدیم به رنگ سبز روشن در می آید.

حال از آنجا که افراد با نگاه کردن به خالکوبی بدن خود نمی توانند موارد بیومتریک را به خوبی تشخیص دهند و تغییر رنگ با چشم مسلح همیشه امکان پذیر نیست، محققان نسخه آزمایشی اپلیکیشنی را طراحی کرده اند که این موارد را از طریق اسکن و یا عکس جوهر خالکوبی ارزیابی می کند.

کد خبر 321787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.