مهمترین دلیل حاشیه نشینی عدم توسعه عدالت اجتماعی است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان یکی از معضلات کلانشهر اصفهان را حاشیه نشینی دانست و گفت: مهمترین عامل حاشیه نشینی، عدم مدیریت صحیح در برخی از شهرهای اطراف و عدم توسعه عدالت اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی در برنامه تلویزیونی "اینجااصفهان" اظهارکرد: یکی از شعارهای انتخاباتی اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان شفافیت سازی بود در این راستا روز یکشنبه جلسه علنی شورا به صورت زنده برای شهروندان پخش شد.

وی با اشاره به اینکه پخش زنده جلسه علنی گامی اساسی برای تحقق این شعار بود، ادامه داد: به دنبال شهرداری و مدیریت شهری شیشه ای هستیم تا بتوانیم با شهروندان شفاف صحبت کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه حق شهروندان دانستن امور به صورت شفاف است، عنوان کرد: شهروندان باید بدانند در مدیریت شهری چه میگذرد و عوارضی که پرداخت میکنند برای چه امری است.

محمدی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آسیب های اجتماعی گفت: آسیبهای اجتماعی حوزه وسیعی از کارکرد ساختارها و نهادهای اجتماعی را نشان می دهد، بنابراین هر زمانی که نهادهای اجتماعی جامعه بیمارگونه عمل کند، آسیب اجتماعی پدید می آید.

وی با بیان اینکه برخی از آسیب ها جرم محسوب نمی شد اما عوارض اجتماعی را به دنبال خود دارد، گفت: به طور مثال طلاق جرم نیست اما آمار طلاق به عنوان آسیب اجتماعی شناخته می شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی میتوانند وابسته به فرهنگ باشد، تصریح کرد: امروزه آسیبهای اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، نقاط بحران شهری و فحشا باعث آزار و اذیت جامعه شده است.

محمدی ادامه داد: از همین رو سال گذشته مقام معظم رهبری نیز در حوزه آسیب های اجتماعی ورود پیدا کرد و همه دستگاههای کشور را برای مقابله با آسیب های اجتماعی بخصوص در حوزه های اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، نقاط بحران شهری و فحشا فراخواند.

وی در ادامه با اشاره به آسیب های اجتماعی در حوزه دانش آموزی خاطرنشان کرد: متاسفانه سیستم آموزشی و نظام تعلیم و تربیت کشور، نظام کار آمدی نیست چرا که ویژگی نظام آموزشی تولید رقابت، ایجاد استرس و قهری دانش آموزان با کتاب است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دانش آموزان دوران متوسطه در یک دوره خاص و از دوران نوجوانی به دوران بلوغ می رسند از همین رو به شدت کنجکاو هستند و می خواهند از هر ابزاری برای پاسخ به حس کنجکاوی خود استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه فرزندان، خانواده های خود را به عنوان اولین ابزار برای پاسخ به حس کنجکاوی خود انتخاب میکنند، اضافه کرد: از همین رو خانواده ها باید پاسخ صحیح را در اختیار فرزندان خود بگذارند تا آنان از الگوهای مثبت خانواده خود استفاده کنند و درگیر آسیبهای اجتماعی نشوند.

محمدی اظهار کرد: اما اگر دانش آموزی پاسخ صحیحی در خانواده خود کسب نکرد به سمت دیگر فضاهای خطرناکی ممکن است حرکت و خود را درگیر آسیب های اجتماعی کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه متاسفانه دانش آموزان در خانه و مدرسه دچار استرس هستند، تاکید کرد: خانواده با رفتار دیکتاتوری با فرزند خود و مدرسه در فضای اجباری رقابت فرصت بچگی کردن را از فرزندان سلب می کنند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه مدرسه و خانواده  باید یک نهاد قوی باشند و به دانش آموزان خود باوری، استقلال، عزت بدهند اما متاسفانه از این مهم دورمانده اند، گفت: طبق آمار میزان خشونت و پرخاشگری در نوجوانان بالاست از همین رو خانواده ها باید به فرزندان خود توجه ویژه ای نشان دهند.

محمدی در ادامه با اشاره به حاشیه نشینی شهر، گفت: مهمترین عامل حاشیه نشینی، عدم مدیریت صحیح در برخی از شهرهای اطراف و عدم توسعه عدالت اجتماعی است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه خیلی از افراد به دلیل برخی از مشکلات مانند خشکسالی ، تغییرات اقلیمی و غیره توانایی زندگی در شهر خود را ندارند و از برخی از امکانات که در دیگر شهرها وجود دارد محروم هستند، اضافه کرد: از همین رو آنان برای ادامه زندگی به سمت کلانشهرها می آیند و برای اینکه اطلاعات صحیح و وضعیت مالی مناسبی ندارند با مشکلاتی رو به رو و در نهایت به سمت حاشیه نشینی حرکت میکنند.

وی با اشاره به اینکه مرکز شهر اصفهان از حداقل امکانات برخوردار است، عنوان کرد: مرکز شهر و اطراف اصفهان هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند از همین رو امیدواریم در دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان توزیع عادلانه خدمات در سطح شهر انجام شود.

محمدی با اشاره به اینکه باید به حاشیه نشینان خدمات ارائه و آسیب های آنان کنترل شود، گفت: همچنین برای جلوگیری از حاشیه نشینی باید نرخ حاشیه نشینی را در اصفهان بالا ببریم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اگر کمربند سبز سالها پیش در اصفهان احداث می شد امروز با حاشیه نشینی روبه رو نبودیم، خاطرنشان کرد: در این راستا باید کمربند سبز اطراف اصفهان برای جلوگیری از حاشیه نشینی احداث شود.

وی با اشاره به اینکه تکدی گری از دیگر مشکلات حاشیه نشینی است، گفت: کودکان کار، اعتیاد و توزیع مواد مخدر از دیگر مشکلات حاشیه نشینی است.

محمدی با بیان اینکه ورود این افراد به بافت شهر، باعث شده تا بافت فرهنگی اصیل اصفهان دچار تغییراتی شود، گفت: حتی امروزه میراث فرهنگی ما دچار آسیب شده چرا که برخی از افراد روی آثار تاریخی اصفهان یادگارهایی می نویسند و این حرکت ناشایست چهره شهر را مخدوش می کند.

کد خبر 320888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.