آسیاب تاریخی واعظی کاشان مرمت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از مرمت و سامان دهی آسیاب تاریخی واعظی کاشان خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ محسن جاوری با اعلام این خبر گفت: مرمت آسیاب تاریخی واعظی کاشانبا هزینه ای بالغ بر دویست و پنجاه میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام شد.

او افزود: این آسیاب در ۳۰۰ متری باغ تاریخی فین قرار دارد و ساختمان این آسیاب مانند آسیاب های دیگر کاشان از فضای ورودی، انبار، طویله و بخش اصلی که محل قرارگیری سنگ آسیاب و آرد کردن گندم و دیگر غلات است برخوردار است.

جاوری با اشاره به قدمت چشمه سلیمانیه و نظر به اینکه آسیاب های موجود در فین در مسیر این چشمه قرار دارند عنوان کرد: با توجه به رونق اقتصادی شهر کاشان در گذشته، به نظر می رسد عمر این آسیاب ها زیاد بوده و دست کم چند صد سال قدمت دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان خاطرنشان کرد: تعداد این آسیاب ها با استناد به متون تاریخی ۳۶ عدد بوده که امروزه تعداد انگشت شماری از آنها باقی مانده است و مصالح بکار رفته در این آسیاب، سنگ در پی خشت و آجر در بدنه های آن است. سقف آن به شیوه طاق و تویزه اجرا شده و نمای خارجی بنا و سطح پشت بام ها با کاهگل اندود شده است.

جاوری، مرمت طاق ها و لنگه های آسیاب، اجرای طاق و لنگه در محل هایی که سقف ها تخریب شده بود، اجرای غوره گل و کاه گل پشت بام ها، در آوردن بندهای فرسوده بدنه ها، تراشیدن اندود فرسوده گچی بدنه و سقف ها را از اقدامات مرمتی دانست که برای باززنده سازی آسیاب تاریخی واعظی انجام شده است.

او در پایان تصریح کرد: پاکسازی محیط داخلی آسیاب، اجرای شمشه گیریی بدنه ها و زیر سقف ها، اجرای اندود کاهگل و خاک بدنه ها و سقف ها، اجرای بندکشی روی بدنه های سنگ چین، اجرای کف فرش و روی کف و سکوها، از اقدامات مهم دیگر این پروژه مرمتی است.

آسیاب تاریخی واعظی در تاریخ ۱۲ اسفند ماه سال ۸۱۹۵ با شماره ۷۶۶۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 320649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.