مصرف اضافه ویتامین‌های محلول در چربی، منجر به مسمومیت می شوند

ویتامین‌ها مواد آلی هستند و وجود آنها جهت انجام بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن ضروری است. این در حالی است که اضافه مصرف ویتامین‌های محلول در چربی، ممکن است منجر به مسمومیت می شود.

متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: ویتامین‌ها به 2 دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم‌بندی می‌شوند. این در حالی است که ویتامین‌های محلول در آب در حد چند روز تا حداکثر چند ماه در بدن قابل ذخیره هستند، اما ویتامین‌های محلول در چربی به مقدار زیاد در کبد و در بافت چربی ذخیره می‌شوند و شاید مدت‌ها طول بکشد تا نشانه‌های کمبود آنها ظاهر شوند.

دکتر مجید کلاهدوزان افزود: اضافه مصرف ویتامین‌های محلول در چربی، ممکن است منجر به مسمومیت شود. درصورتی که برنامه غذائی روزانه حاوی میوه تازه وسبزیجات خام یا پخته شده و یا بخارپز کافی باشد، دریافت ویتامین‌های مورد نیاز به مقدار کافی تضمین می‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی فولاد  خاطرنشان کرد: قرص‌های حاوی ویتامین به اشتباه قرص‌های تقویتی خوانده می‌شوند. این کلمه باعث سوء تفاهم در مردم شده و تصور می‌کنند که مصرف این قرص‌ها باعث افزایش وزن و قدرت عضلانی می‌شود.

وی افزود: در بعضی مقالات تنها تجویز ویتامین E در بزرگسالان جهت افزایش توانایی و سوخت‌وساز و ایجاد انرژی و افزایش توانایی جنسی توصیه شده است.

وی در ادامه بیان داشت: ویتامین E مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان (ماده‌ای که مانع از اکسید شدن مواداز جمله اسیدهای چرب و تبدیل آنها به رادیکال‌های آزاد می‌شود) در رژیم غذائی بوده و مهم‌ترین منابع آن روغن‌های گیاهی از قبیل روغن زیتون، و روغن سویا است.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: مکمل ویتامین E در اختلالات قلبی و عروقی، کاهش پاسخ های ایمنی، آب مروارید، آلزایمر و کم خونی ناشی از نارس بودن نوزاد تجویز می شود.

وی افزود: اگرچه ویتامین  C مشابه آنتی‌هیستامین در کاهش علائم سرماخوردگی مؤثر است، اما اثر ناچیزی در کاهش تعداد دفعات و مدت زمان سرماخوردگی دارد . نکته قابل توجه این است که مکمل ویتامین C از عفونت های تنفسی جلوگیری نمی کند.

وی بیان داشت: در افرادی که کم‌خونی ناشی از کمبود مصرف آهن دارند، مصرف ویتامینC  همراه با غذا توصیه می شود. همچنین مصرف ویتامین C در پیشگیری ازسرطان ها، بیماری های قلبی وعروقی وبیماری های چشمی مرتبط با سن مفیداست.

این متخصص تغذیه در ادامه خاطرنشان کرد: مصرف زیاد ویتامین احتمال تشکیل سنگ های کلیوی وحتی سرطان را افزایش می دهد.

وی افزود: ویتامین K به مقدار زیادی توسط باکتری‌های موجود در روده بزرگ ساخته می‌شود و مورد مصرف بدن قرار می‌گیرد. در نتیجه در بیماری‌های مزمن روده بزرگ، نظیر اسهال‌های مزمن، دچار کمبود این ویتامین خواهیم شدوبا مصرف آنتی بیوتیک هائی نظیر پنی سیلین و اریترومایسین دسترسی به این منبع کاهش می یابد. 

وی همچنین گفت: موادغذائی حاوی ویتامین K درافرادی که داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین مصرف می کنند باید محدود شود. وارفارین مهارکننده نقش ویتامین K است و این ویتامین با نور و مواد قلیائی از بین می رود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا ویتامین‌ها نمی‌سوزند و ایجاد کالری نمی‌کنند (یعنی کالری آنها صفر است) و از طرف دیگر در ساخت جرم بدن نیز تأثیری نداشته و باعث افزایش وزن نمی شوند.

کد خبر 320236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.