مصرف زیاد املاح باعث چاقی نمی شود

مواد معدنی برای تمام فعالیت های بیوشیمیایی مانند تولید آنزیم ها، هورمون ها، تولید انرژی و به طور کلی برای فعالیت تمام بخش های بدن مورد استفاده قرار می گیرند.

متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: علاوه بر عناصر آلی (اکسیژن، کربن، هیدروژن و ازت)، در حدود چهار درصد از کل وزن بدن را گروهی از عناصر تشکیل می‌دهند، که به آنها املاح یا مواد معدنی گفته می شود.

دکتر مجید کلاهدوزان افزود: بدن به مکمل‌های مواد معدنی مانند مکمل‌های ویتامین نیاز ندارد زیرا آنها به صورت قابل استفاده در غذاهای مصرفی و در آب آشامیدنی وجود دارند.

وی در ادامه بیان داشت: اغلب املاح در روده کوچک جذب بدن می‌شوند. بنابراین افرادی که دچار بیماری‌های روده کوچک می‌شوند و یا به دلایل مختلف (از جمله درمان چاقی) قسمتی از روده خود را باعمل جراحی بر می‌دارند، با خطر کمبود املاح مواجه می‌شوند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: مهم‌ترین عناصری که بدن در شرایط خاص با کمبود آنها مواجه می‌شود شامل آهن، کلسیم و ید است. این در حالی است که مهم‌ترین عنصری که اغلب با اضافه مصرف آن روبرو هستیم سدیم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی فولاد خاطرنشان کرد: املاح نیز مانند ویتامین‌ها، آب و فیبر، در بدن نمی‌سوزند و ایجاد کالری نمی‌کنند. بنابراین مصرف اضافه آنها باعث چاقی نمی شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، بدن انسان از عنصر روی برای تولید بیش از ۱۰۰ آنزیم نظیر آنزیم های گوارشی، تولید پروتئین، تبدیل مواد غذایی به انرژی، تولید اسپرم و غیره، از کلسیم برای تولید ناقل های شیمیایی بین سلولی، تبدیل چربی به انرژی و برای ترمیم استخوان ها و دندان ها، از آهن برای تولید گلبول های قرمز خون، از منیزیم برای تنظیم ضربان قلب و فشار خون، تولید ATP، تولید بیش از ۴۰۰ آنزیم و غیره استفاده می کند. این در حالی است که بسیاری از بیماری ها و مشکلات، ارتباط مستقیم با عدم توازن میزان مواد معدنی در بدن دارند.

مواد معدنی به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل یک دسته مواد معدنی اساسی نظیر سدیم، کلر، کلسیم، فسفر و منیزیم که بدن تقریبا روزانه به میزان بیش از۱/۰ گرم (۱۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر) به آنها نیازمند است و مواد معدنی کمیاب شامل آهن، روی، سلنیوم، مولیبدینیوم، کبالت، مس، منگنز، فلوراید، کروم و ید که بدن تقریبا روزانه به میزان کمتر از۱۵ میلی‌گرم به آنها نیازمند است.

کد خبر 320234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عذرا سراج IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    0 0
    مواد معدنی یا املاح برای تولید آنزیم هورمون انرژی و فعالیتهای بدن لازم است مهمترین آنها کلسیم ید و روی می باشد چهاردرصددبدن را املاح تشکیل میدهد و وجود آنها برای بدن ضروری است