اولین مرکز اجتماع درمان مدار TC زنان در اصفهان راه اندازی شد

کارشناس مسئول حوزه پیشگیری بهزیستی اصفهان گفت:برای نخستین بار در کشور مرکز TC زنان به صورت پایلوت در اصفهان راه اندازی شد که در صورت مثبت بودن نتایج آن پروتکل نهایی در کل کشور اجرا می‌شود.

علی اکبر ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ایمنا در تشریح این روش درمانی اظهار کرد: تلاش این نوع درمان این است که ساختار زندگی افراد معتاد را تغییر دهد چرا که مشکل فرد معتاد سبک زندگی و هویت اوست که باید تغییر کند و تغییر دادن این سبک زندگی و تفکرات فرد هم با دارو امکانپذیر نیست و در مدل TC داروی موقت به افراد داده می‌شود تا فرد درمان را قطع نکند و پس از آن با خواست فرد یا پزشک دارو قطع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این روش برنامه‌ها از ۶ صبح شروع می‌شود، افزود: فعالیت این مرکز که اقامتی است، تا ساعت ۱۱ شب پایان می‌یابد و دوره درمان آن ۳ تا ۶ ماه به طول می انجامد و با اینکه این زنان را از طریق حکم دادستانی یا شهرداری می‌آورند اما اینجا یک مکان اجباری نیست، معتاد آزاد است و در این مرکز انگیزه ماندن و بهبودی به این افراد داده می‌شود.

کارشناس مسئول حوزه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: در این مرکز کار اصلی را اجتماع می‌کند و با برنامه‌های آن جمع به نحوی هدایت می‌شود که اثرات درمانی دارد، در این مرکز معتادی که تا بحال روزنامه نخوانده در اینجا اخبار را دنبال می‌کند و یاد می‌گیرد که گوش کند، خلاصه برداری کند و اخبار را برای دیگران بخواند در این روش مشارکت اجتماعی را به افراد آموزش می‌دهند و ساختار اجتماع را برای آنان بازآفرینی می‌کنند.

به گفته ابراهیمی در روش TC همان ساختار جامعه برقرار است و تلاش بدون کار خلاف، بدون تن فروشی، بدون خیانت یا مواد را به افراد آموزش می‌دهد.

وی در مورد تعداد افراد تحت پوشش این مرکز گفت: در این مرکز ۲۰ تا ۲۵ نفر از زنان معتاد اقامت دارند و سن پذیرش افراد از ۱۸ تا ۶۰ سال است و دیگر شرایط پذیرش این زنان این است که افراد تحت تعقیب نباشند، باردار نباشد، بیماریهای جسمی شدید و روانی شدید یا بیماری هایی چون سل و سکته های قلبی نداشته باشند و این مرکز با بهره گیری از پزشک، مددکار، روانشناس و روانپزشک آماده خدمات رسانی روانی، اجتماعی و آموزشی به جامعه هدف خود است و این زنان اکثر هم خودشان و هم همسرانشان معتاد بوده‌اند.

کارشناس مسئول حوزه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در مورد شهریه پذیرش این مرکز گفت: هزینه ماهانه این مرکز ۵۰۰ هزار تومان و دوره درمان ۳ تا ۶ ماه است و نظارت و خدمات پس از ترخیص بر این معتادان درمان شده به سه شیوه انجام می‌شود پی‌گیری به روش حضور در جمع، پی‌گیری حضوری به روش بازدید از منازل آنها و پی‌گیری تلفنی انجام می‌شود.

ابراهیمی درباره تامین هزینه افراد بی بضاعت نیز گفت: این مرکز آماده پذیرش کمک افراد خیر است و امیدواریم نهادها و ارگانهای دیگر نیز به یاری این مرکز بشتابند.

کد خبر 319440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.