سیستم قیمت‌گذاری فولاد و شورای رقابت جواب نمی‌دهد

مدیرعامل فولادمبارکه با اعلام وضعیت طرح های ۵.۳ هزار میلیارد تومانی، از نحوه قیمت گذاری فعلی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بهرام سبحانی در جریان بازدید مدیرعامل و اعضای هیئت مدیرۀ بورس کالا از فولادمبارکه با اشاره به عملکرد این شرکت در ۴ سال گذشته اظهار داشت: تولید فولاد خام در پایان سال ۹۱ برابر با ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تن بوده که در پایان سال ۹۵ به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است. در سال ۹۶ هم برنامۀ تولید ۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تن هدف قرار داده شده که با ۳۰ درصد رشد همراه است و در چهار ماهۀ نخست سال از برنامه هم پیشی گرفته ایم.

وی با بیان اینکه در فولاد مبارکه نسبت به سال ۹۱ بالغ بر ۳۸ درصد افزایش ظرفیت داشتیم، افزود: حدود ۵.۳ هزار میلیارد تومان در پروژه های داخل و خارج سرمایه گذاری شده که تمام آن از منابع داخلی شرکت بوده است. طرح ۵ میلیون تنی کنسانترۀ سنگان در اواسط سال آینده راه اندازی می شود و توسعۀ سبا نیز از ۷۵۰ هزار تن به ۱.۶ میلیون تن انجام شده و آمادۀ بهره برداری رسمی است. همچنین در کارخانۀ فولاد مبارکه تولید از ۵.۴ به ۷.۲ میلیون تن افزایش یافته است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه در کنار توسعۀ کمی، توسعه و بهبود کیفی محصولات را هم انجام شدده، گفت: تولید ورق آجدار در مجتمع فولاد سبا، اضافه کردن تجهیزات گاززدایی و تولید ورق های رویۀ خودرو، سامانۀ گوگردزدایی و تولید ورق فولادهای API مورداستفاده در خطوط لولۀ انتقال گاز و نفت ترش و صنایع دریایی از آن جمله هستند. ضمنا دو طرح توسعۀ فولاد هرمزگان از ۱.۵ به ۳ میلیون تن و نورد گرم شهید خرازی به ظرفیت ۳ میلیون تن که با اروپایی ها قرارداد داریم، از طرح های آینده در افزایش تولید است.

سبحانی تصریح کرد: استراتژی فولادمبارکه این است که پابه پای توسعۀ صنعت فولاد در افق ۱۴۰۴ به ظرفیت ۲۵ میلیون تن فولاد خام دست پیدا کند.

سیستم قیمت گذاری و شورای رقابت جواب نمی دهد

وی مشکلات مداخله ای دولت در بخش خصوصی را مهم خواند و افزود: بحث اقتصاد آزاد یکی از موضوعات مهم است. در زنجیرۀ فولاد، از سنگ آهن تا محصول نهایی که به دست صنایع پایین دستی می رسد باید توازن برقرار باشد و این توازن هم باید به دست صنایع صورت گیرد. با عرضه و تقاضا قیمت ها نوسان پیدا می کند. به طور مثال نرخ سنگ آهن و گندله ای که فولاد مبارکه خریداری می کند، تابع شمش فولاد خوزستان است که در این دو بخش با ۱۰۰ درصد افزایش قیمت مواجه بودیم. آیا فولاد مبارکه هم این افزایش قیمت را انجام داده؟ قیمت محصولات فولاد مبارکه افزایش چشمگیر نداشته است.

مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: بر این باوریم اقتصاد، بسته ای است که گزینه های مختلفی دارد و نمی توان برخی را کنترل و برخی را رها کرد. باید بپذیریم مکانیزم تسهیل این مهم، بورس کالا است. اگر هم ایرادی دارد باید رفع شود.

سبحانی با تأکید بر اینکه سیستم قیمت گذاری و شورای رقابت جواب نمی دهد، تصریح کرد: بورس کالا راه اندازی شده تا قیمت گذاری ها بر اساس عرضه و تقاضا انجام شود. اگر قرار است شورای رقابت قیمت ورق را مدیریت کند، باید قیمت مواد اولیۀ فولادسازها مانند سنگ آهن و گاز را هم مدیریت کند. بالا و پایین صنعت باید با هم دیده شود چون به صورت یک زنجیره در حال فعالیت است. بورس نقشی در تعیین قیمت ندارد. فروشنده و خریدار در کنار هم به توافق می رسند و بورس کالا فقط فضای مذاکره را فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه هم نقشی در تعیین قیمت ندارد، تأکید کرد: برخی برای بهره برداری های خاص، آب را گل آلود می کنند.

تصمیمات هیات مدیرۀ بورس کالا بدون لحاظ منافع بنگاه خاصی

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا نیز اظهار داشت: انسان از دیدن چنین قطب های تولیدی که نه تنها در ایران یک ستاره درخشان است، بلکه در دنیا حرفی برای گفتن دارد، خوشحال می شود. چندین سال است در بورس کالا شاهد عرضۀ محصولات فولاد مبارکه هستیم، اما از نزدیک هیچ وقت فرایند تولید و زحماتی را که فعالان این عرصه متحمل می شوند تا آن محصول به بورس کالا برسد، ندیده بودیم.

وی افزود: محصول ورق جزء محصولات مادر و پایۀ تولیدی بسیاری از محصولات دیگر است. اگر این محصول را نداشته باشیم، وابسته به واردات خواهیم بود و محصولات نهایی تولیدشده از آن قطعا کیفیت مدنظر را نخواهند داشت ضمن اینکه امنیتی که تولید ورق در داخل فراهم می کند بسیار مهم است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حوزۀ بازار ورق های فولادی چالش هایی مطرح است و رعایت منافع واحدهای بالادستی و پایین دستی در بورس امکانپذیر است، ادامه داد: می توانیم با یک روش میانه ای که منافع هر دو طرف رعایت شود به یک مدل کشف قیمت مناسب در بورس برسیم.

سلطانی نژاد تأکید کرد: نکتۀ اساسی تر اینکه در مورد شفاف سازی در بورس این مسئله تنها نباید مخصوص صنایع بالادستی باشد بلکه صنایع پایین دستی هم باید در عرصۀ شفافیت در حوزۀ تولید گام بردارند. ضمن اینکه اگر می خواهیم در حوزۀ صادرات شفاف باشیم، باید واردات هم شفاف باشد، نحوۀ قیمت گذاری و نحوۀ تخصیص محصولات وارداتی هم باید مشخص باشد که مطمئنم در عرصۀ بورس این اتفاق می تواند بیفتد.

وی ادامه داد: عرضه کل زنجیرۀ صنعت فولاد در بورس کالا موردنظر ماست. اینکه فقط یک قسمت از ساختار زنجیرۀ تولید را شفاف کنیم، شاید خیلی به صلاح زنجیرۀ تولید نباشد بلکه باید کل زنجیره شفاف و فرایند کشف قیمت مشخص باشد و این در بورس کالا می تواند اتفاق بیفتد.

مزیت های عرضۀ محصولات "فولاد" در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالا در مورد مزیت های عرضۀ محصولات فولاد مبارکه از طریق بورس کالا برای مصرف کنندگان گفت: یکی بحث اطمینان خاطر از تأمین مواد اولیه است و دیگری بحث تخصیص که مشخص می کند کالا را چه کسی خریداری کرده به عبارتی تخصیص و توزیع مناسب و مؤثر کالای واسطه ای بین صنایع پایین دستی که یکی از مأموریت های بورس کالاست. در مورد کالایی مثل ورق، علاوه بر کشف قیمت، موضوع تخصیص آن هم بسیار مهم است که چگونه به صنایع پایین دستی تخصیص پیدا می کند و این مسئله تنها شامل ورق های تولید نمی شود بلکه ورق های وارداتی را هم شامل می شود.

تکذیب یک شایعه

سلطانی نژاد در مورد شایعات فشارهای برخی از افراد بر روی تصمیمات بورس کالا تصریح کرد: چنین موضوعاتی به هیچ وجه صحت ندارد. بورس کالا تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می کند و تمامی مقررات بورس کالا توسط سازمان بورس و شورای عالی بورس تصویب می شود. نظارت مؤثری هم وجود دارد و دغدغه ای بابت اینکه هیئت مدیره بخواهد بر فرایند کشف قیمت دخالت داشته باشد یا در تصمیمات مؤثر بر بازار ورود کند، وجود ندارد.

وی افزود: هیئت مدیره فراتر از موضوع بنگاه و مؤسسه به بورس کالا نگاه می کنند و به جرات می توانم بگویم کلیۀ تصمیمات اتخاذشده بدون لحاظ منافع بنگاه یا صنایع خاصی اتخاذ شده است.

کد خبر 319429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.