#شهرداری _ شیشه ای

ساختمان بلند و سیمانی شهرداری با بدنه ای زبر و زمخت سیمانی، پله هایی پهن برای سیر به بالاترین مرکز مدیریت شهری، حالا قرار است شفافیت خود را در روبروی دیدگان مردم شهر قرار بدهد . شفافیتی که شاید در ظاهر بنا ، تغییری ایجاد نکند اما می تواند در اعتماد مردم به شهرداری نقش موثری داشته باشد .

به گزارش ایمنا، اینجا مقر فرماندهی مدیریت شهری است. بخشی از نیروهای آماده باش شهری درون این مرکز و سایر نیروها در سازمانها و ارگان های دیگر وابسته مستقر هستند. از معاونت های گسترده گرفته تا سازمان فرهنگی، آتش نشانی، پسماند، عمران، نوسازی و بهسازی و دیگر سازمان هایی که شاید طی کردن تنها راهروهایش نصف روز زمان ببرد.

کل مجموعه شهرداری در حال حاضر با نزدیک به ۴ هزار نفر پرسنل مشغول به کار است. اما آن چه که در این میان برای مردم مهم است "شفافیت" از همه جهات است.

لزوم شفافیت در برنامه های شهری

مفهوم اصلی شفافیت در سازمان‌ها بر قابلیت دسترسی به اطلاعات دلالت دارد و یکی از شعارهای شورای دوره پنجم موضوع شفافیت در برنامه ها، اقدامات، عملکردها و از همه مهم تر مباحث مالی بوده است.

سازمانی عمومی مانند شهرداری که روزانه با هزاران نفر در ارتباط است باید در برنامه های خود شفافیت را هم لحاظ کند.

موضوع شفافیت به حدی مهم است و بارها و بارها از سوی مردم درخواست شده که حالا هشتگ های شفافیت در کانال های شخصی برخی اعضای شورای شهر به یک اپیدمی مثبت تبدیل شده است.

مهدی مقدری سخنگوی شورای شهر اصفهان در کانال تلگرامی خود نوشته : «شفافیت یک شعار نیست؛ نیاز امروز برای توسعه یافتگی است. ابتدا باور و سپس برنامه اقدام مشترک لازم است.»

نیاز به شفافیت جایی خود را نمایان تر می کند که داشتن اطلاعات سازمان مرتبط با دغدغه های ذی نفعان مطرح می شود. البته شفافیت در شهرداری صرف اطلاع از عملکرد های بودجه ای نمی شود بلکه کلیه تصمیم گیری ها در خصوص محیطی که در آن مشغول به کار هستند یعنی همان شهر برای مردم مهم است.

تاسیس کمیسیون نظارت و شفافیت

در صورت نبود شفافیت در برنامه های مدیریت شهری یکی از معضلاتی که دامن گیر تیم مدیریت شهری می شود طوفان امواج بی اعتمادی مردم به سمت مدیریت شهری است و در صورت بروز این معضل چه هزینه های گزافی که نباید برای اعتماد سازی خرج کرد.

از این رو یکی از اقداماتی که برای توسعه شفافیت بیش از پیش در مدیریت شهری انجام می شود، تاسیس کمیسیونی به نام «شفافیت و نظارت» است تا با بررسی های دقیق تر مدیریتی تحقق این مهم سهل الوصول تر باشد.

کوروش محمدی هم در این باره در کانال تلگرامی خود نوشت: «شفافیت عالیست امابدون صداقت مجریان یعنی توهین به شعور مردم و من مخالف این نوع شفافیتم. حتما درباره شفافیت واقعی بامردم شفاف حرف خواهم زد.»

رتبه شفافیت سازمانی ایران

بر اساس آمار، ایران در بین ۱۷۸ کشور دنیا رتبه ۱۳۶ را در شفافیت سازمانی دارد و این نشان از کم توجهی به این موضوع است. باید توجه داشت که در صورت عملکرد بسته سازمانی چون شهرداری زمینه بدبینی ذی نفعان مهیا می شود. البته باید توجه داشت که توسعه شفاف سازی رویه های فساد انگیز را هم از بین می برد، از این رو این فرصتی مناسب برای مدیریت شهری خواهد بود.

مردم راضی اند و تمام جزییات فعالیت های شهری قابل مشاهده است. مشاهده نه از طریق نگاه بلکه مشاهده با طعم اعتماد . این می تواند اعتماد کسب شده در دوره های قبلی را دوچندان کند چرا که اعتماد مردم نقطه عطف مهمی برای اجرای برنامه های شهری است.

کد خبر 317728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.