لزوم تعامل مطلوب شورای شهر با شهردار منتخب/در انتخاب شهردار شرمنده مردم نشویم

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت: در عمل و برای رسیدن به عمل صحیح با یکدیگر همدل باشیم و به خاطر برخی مسائل این همدلی را از دست ندهیم و شورای شهر باید شهردار منتخب را تقویت کند و شهردار نیز خود را از ریشه منقطع نداند که این موضوع در بیان رهبری همان تعریف مدیریت شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سید محسن سجاد در آئین تحلیف اعضاء شورای اسلامی زرین شهر اظهار کرد: در راستای مشارکت توده مردم ایران در تعیین سرنوشت خود، امام خمینی(ره) در نهم اردیبهشت ماه ۱۳۵۸، فرمان تاریخی خود را مبنی بر تثبیت حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت خویش و تشکیل شوراهای اسلامی به شورای انقلاب، اعلام کرد.

وی افزود: همزمان با پیام تاریخی حضرت امام در خصوص شوراها، همچنین پیام ویژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری و با شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت ۱۳۷۸ امروز شاهد فعالیت گسترده این نهاد مردمی در سراسر کشور هستیم به طوری‌که تاکنون چهار دوره شهروندان منتخبان خود را در سطح ملی انتخاب کرده‌اندو امروز شاهد آغاز فعالیت پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد:  شاید انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها یک مقطع تاریخی  مهم و جاویدان در ساختار مدیریتی ایران است اما شوراها با چالش‌هایی مواجهند که چنانچه به تدریج برطرف نشود نقش شوراها نه تنها در توسعه شهری بلکه در توسعه ملی با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد و شهرها در روند  توسعه ملی چندان موفق نخواهند شد.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین انتظارات مردم از اعضای شورا انتخاب شهرداری کارآمد و دلسوز است منتخبین مردم برای ابقا یا انتخاب یک شهردار در معرض امتحان الهی قرار دارند و مردم چگونگی و شفافیت انتخاب شهردار را رصد و تعقیب می‌کنند.

سجاد اضافه کرد: از سوی دیگر شفافیت بیشتر شورای شهر به منظور افزایش اعتماد شهروندان و در نهایت ارتقاء سرمایه اجتماعی که این هدف نیز جز از طریق افزایش مشارکت شهروندان در مسائل و مسئولیت‌پذیری آن‌ها در سایه شفافیت و همچنین  پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری اعضاء شوراهای اسلامی حاصل نخواهد شد.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت شکل گیری شوراهای اسلامی یکی از محمل های حضور مردم و یکی از مباحث بنیادی به شمار می رود که در قانون اساسی، لحاظ شده و به همین علت یکی از ریشه دارترین روشهای مدیریتی در جامعه به حساب می آید.

فرماندار شهرستان لنجان بیان کرد: شورا به عنوان یک نهاد مردمی با بهره گیری از آرای صاحب نظران و نخبگان فکری در عرصه های متنوع امتیازات و تأثیرات اجتماعی مثبتی مانند پرکردن خلاء مدیریتی، انتقال تصدی دولت به مردم، اجرای سیاست عدم تمرکز، تسریع در جریان کارها و امور مردم، رفع تبعیض، نظارت اجتماعی، آگاهی بخش عمومی، ارتقای مشارکت، نیرو سازی و رشد استعدادهای مردمی را بهمراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: ضمن آنکه در تعامل با سایر نهادها، اتکا به قانون گرایی، عرصه ی تجربه آموزی در مدیریت شهری، حسن اعتماد و وفاق و همدلی بین اقشار مردم و اجرای پروژه های فرهنگی و اجتماعی می تواند در جلب مشارکت حداکثری مردم و افزایش اعتماد آنها به شوراهای اسلامی تأثیرگذار باشد.

سجاد اذعان کرد: اعضای شورای شهر به عنوان برگزیدگان مردم باید با هنرمندی از پتانسیل موجود انسانی بویژه متخصصان و کارشناسان و معتمدان محلی با در نظر گرفتن منافع تمامی آحاد جامعه شهروندی در جهت ایجاد محیطی ایمن و آرام بکوشند لذا باید توجه داشت امروز باید تلاش شود شهروندان خود را در تصمیم گیری و تصمیم سازی سهیم بدانند.

وی متذکر شد: با رشد و توسعه جامعه انسانی و رشد روز افزون نیازهای شهر نشینی و بروز مشکلات آن  همچون تراکم. حاشیه نشینی، بیکاری، فقر، نوسازی، اشتغال و….نیاز به تشکیل کانون اندیشه ورزانی است که با هم اندیشی و مساعدت همگانی راه های برون رفت از معضلات اجتماعی را یافته و با برنامه ریزی دقیق آنرا هموار کنند لذا باید توجه داشت کع شوراهای شهر و روستا بستری هستند که می توانند این گره را با تعامل گشوده و در جهت بهسازی زندگی اجتماعی گام بر دارند.

فرماندار شهرستان لنجان تاکید کرد: در اداره‌ی امور مختلف از جمله امور شهر باید روحیه‌ی خدمت به مردم با نیّت خدایی و با تکیه بر علم و درایت یا همان روحیه‌ی مدیریت جهادی حاکم باشد تا بتوان از مشکلات عبور کرد و به سمت جلو پیش رفت تا شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان بود.

وی با اشاره به حضور سلایق و دیدگاه‌های مختلف در شوراهای اسلامی شهر یاداور شد: باید توجه داشت تا هزمانی که نیت همه‌ی اعضای شورا، خدمت به مردم و کار برای آنها باشد، دیدگاه‌های مختلف، در مسیر این هدف والا، تفاوتی نخواهند داشت لذا باید با وفاق و همدلی بیشتر و همت بر کار و خدمت، تلاش شودد تجربه‌ی خوبی به یادگار بگذارید.

سجاد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت و جایگاه‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا یادآور شد: مقام معظم رهبری در بیان صفات مورد نیاز برای خدمتگزاران در مدیریت شهری، به صالح بودن، کارآمدی و نجابت اشاره فرمودند از سوی دیگر ایشان فرمودند خدمت به مردم باید با منش بسیجی باشد که این بدین معنا است که خدمت باید به دور از خودنمایی صورت گیرد.

وی افزود: عمل به وظایف قانونی شورای شهر، ارتباط دائمی اعضای شورا با مردم و توجه به مختصات شهر اسلامی از دیگر مولفه‌های مورد نیاز برای کار شورا از دیدگاه رهبر معظم انقلاب است همچنین توجه به نیازهای بانوان، جانبازان و جوانان و نیز ساخت و سازهایی که سبب انبساط خاطر شهروندان باشد، از دیگر وظایف شوراها از نظر معظم له است که باید مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به اینکه اعضاء شورای شهر فردی را به عنوان شهردار انتخاب کنند که در پایان دوره خود، شرمنده مردم نشویم، اضافه کرد: بنابر این در عمل و برای رسیدن به عمل صحیح با یکدیگر همدل باشیم و به خاطر برخی مسائل این همدلی را از دست ندهیم و شورای شهر باید شهردار منتخب را تقویت کند و شهردار نیز خود را از ریشه منقطع نداند که این موضوع در بیان رهبری همان تعریف مدیریت شهری است.

کد خبر 316497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.