شهریه مدارس غیردولتی اصفهان در هاله‌ای از ابهام

قصه پر غصه شهریه افسار گسیخته مدارس غیر دولتی که در توجیه کلاس‌های فوق‌برنامه اجباری و خدمات مازاد به دانش‌آموزان، هر سال تکرار می‌شود و با سکوت مسئولان آموزش و پرورش استان اصفهان نمکی بر زخم جیب والدین می‌پاشد.

به گزارش سرویس جامعه خبرگزاری ایمنا، گزارش‌ها حاکی از آن است که شهریه مدارس غیردولتی همان روند صعودی گوشت، مرغ و کرایه تاکسی را دنبال می‌کند! در واقع  در برخی از مدارس غیردولتی اصفهان، میزان شهریه نه تنها در چارچوب تعیین شده از سوی وزارت آموزش و پرورش نیست، بلکه به شکل ناباورانه‌ای تا سقف ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هم می‌رسد، البته مسئولان این مدارس برای دریافت چنین هزینه گزافی توجیحات زیادی دارند همچنین در حالی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان از اعلام نرخ واقعی مدارس غیر دولتی طفره می‌رود که بخش مدارس غیردولتی و امور مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان از ابتدای امسال بدون سرپرست اداره می‌شود.

در این بین هر که ساز خود را می‌زند، مدارس غیرانتفاعی به دلخواه بدون توجه به قوانین تعرفه تعیین می‌کنند، آموزش و پرورش از نظارت‌های مستمر خبر می‌دهد و در آخر با والدینی مواجهیم که به اجبار باید این پول‌ها را پرداخت کنند اما تنها اتفاقی که می‌افتد عمیق‌تر شدن فاصله طبقاتی و نابرابری در برخورداری از کیفیت آموزشی یکسان است! موضوعی که در نظام آموزشی کشور ما هیچ گاه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

تاسیس ۲۴۶۳ مدرسه غیردولتی در اصفهان

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهریه مدارس غیردولتی در دوره‌های مختلف تحصیلی بر اساس اطلاعات ضروری مدارس از قبیل آمار دانش‌آموزان، هزینه حق التدریس مربیان و کارکنان، تعداد کادر اداری و آموزشی، هزینه‌های اجاره بها و هزینه ارائه دروس مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و دروس فوق برنامه با ثبت اطلاعات توسط موسس در سامانه وزارتی  mmgh.medu.irو با تایید کارشناسان اداره کل مشخص می‌شود.

محمد حسن قائدیها با تاکید بر ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تاسیس مدارس اظهار می‌کند: در بعضی از مدارس استان اصفهان بنا به درخواست اولیا و پس از تصویب نرخ و میزان آن در انجمن اولیا و مربیان مدرسه و اخذ مجوز لازم از ادارات مربوطه ارائه خدمات فوق برنامه غیردرسی انجام می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: تعداد مدارس غیردولتی در استان اصفهان در مقطع پیش دبستانی ۱۴۲۵، ابتدایی ۶۳۸، متوسطه دوره اول ۱۷۹، متوسطه نظری ۱۶۴و متوسطه فنی ۵۷ واحد است.

با وجود گزارش‌های مردمی و پیگیری‌های ایمنا، مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در پاسخ به سوال تعداد مدارسی که امسال استاندارد و قیمت تصویبی را رعایت نکرده‌اند، خاطرنشان می‌کند: تاکنون تخلفات قابل ملاحظه‌ای گزارش نشده و اعتراضات موردی اولیا و مراجعان، پیگیری و طبق قانون مرتفع شده و تخلفاتی که منجر به عزل مدیر یا لغو مجوز شده باشد، اتفاق نیفتاده است.

ورود تعزیرات حکومتی به پرونده شهریه مدارس غیردولتی

قائدیها با اشاره به واحدها و ارگان‌هایی که در زمینه تخلفات مدارس غیردولتی همکاری دارند، می‌گوید: شورای نظارت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، شورای نظارت ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق بر امور شهریه نظارت دارند و در بعضی موارد خاص و به صورت غیررسمی اداره تعزیرات حکومتی هم وارد عمل شده است.

وی در پاسخ به سوال تعداد بازرسان و نحوه عملکردشان برای نظارت بر مدارس غیردولتی عنوان می‌کند: با توجه به تعداد مدارس غیردولتی در نواحی و مناطق مختلف، تعداد بازرسان متفاوت است.

 مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح می‌کند: در طول سال تحصیلی کارشناسان مشارکت‌ها، کارشناسان آموزشی و پرورشی، کارشناسان بازرسی و ارزیابی، تیم‌های تحت نظارت شورای نظارت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، به طور مستمر از روند اداری، آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی بازدید به‌ عمل می‌آورند و گزارش‌های جمع آوری شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند.

در واقع آموزش و پرورش استان اصفهان باید با نظارت بیشتر و جدی‌تر از هرگونه زیاده‌خواهی و اخذ غیرقانونی شهریه توسط مدارس غیردولتی جلوگیری کند تا در حق خانواده‌هایی که حتی در پرداخت شهریه مصوب مشکل دارند و به اجبار باید فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند، بیش از این اجحاف نشود، ضمن اینکه نیاز است مدارس دولتی از لحاظ کیفیت و امکانات تقویت شوند تا رغبت خانواده‌ها به ثبت نام فرزندانشان در مدارس دولتی بیشتر شود و از تفاوت طبقاتی در امر آموزش و پرورش جلوگیری شود.

کد خبر 316462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.