کسب منابع درآمد پایدار برای شهرداری ها ضروریست

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت:شوراهای اسلامی شهر جدای از بهره‌بردن از منافع خرد جمعی ازدو بازوی توانمند نگاه نظارتی و نگاه حمایتی برای پشتیبانی هرچه بهتر ازمدیریت شهری برخوردارند که استفاده توأم از این اختیارات با بهره‌مندی از اکسیر خرد جمعی می‌تواند در هدایت هرچه بهتر مسیر مدیریت شهر کارگر افتد

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سید محسن سجاد در آئین بهره برداری از ۲۷ پروژه عمرانی، خدماتی و فرهنگی شهرداری چمگردان اظهار کرد: شورا یکی از ارکان نظام است که موظف به انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها و مدیریت شهر است،   اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی  کشور ۷ اسفند ماه سال ۷۷ برگزار شد که به دنبال آن حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند.

وی افزود: شوراها تاکنون چهار دوره چهار ساله را پشت سر گذاشته‌اند و امروز در آستانه آغاز فعالیت  پنجمین دوره شوراها هستیم لذا باید توجه داشت شوراها پارلمان محلی تلقی می‌شوند که وظیفه آنها پیگیری مسائل محل، شهر، شهرستان و روستاها است بر این اساس جهت‌گیری اصلی آنها نباید سیاسی باشد.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: شوراهای ۹ گانه شهر در شهرستان لنجان در دور پنجم باید بستر ارائه خدمات با کیفیت از سوی شهرداری ها را فراهم کنند و از سوی دیگر مسائل شهری به نحوی باید دنبال شود که مصوبات شوراهای شهر از زمان ارائه طرح یا لایحه تا تصویب و اجرا برای شهروندان قابل رصد باشد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف مستقیم شوراها خدمت به مردم و انتخاب یک خدمتگزار خوب، یک شهردار موفق، صادق، مدیر و مدبر برای مردم است.

سجاد اضافه کرد: مهمترین ملاک‌ها در انتخاب شهردار نیز متدین بودن، اعتقاد به نظام اسلامی و ولایت فقیه، تحصیلات عالیه، آشنا بودن به شهر و وضعیت شهر، با برنامه بودن و برنامه محور بودن و نحوه برخورد خوب با ارباب رجوع از مهمترین ملاک ها برای انتخاب شهردار در شوراها است.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت تلاش صادقانه و ارائه خدمات خالصانه شوراها در شهرها و روستاهاسبب افزایش رضایتمندی مردم و تثبیت جایگاه شورا در سطح جامعه می شود.

فرماندار شهرستان لنجان به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه شوراها اشاره و خاطرنشان کرد: شوراها ریشه شهرداری ها بوده و در جهت ارائه خدمات و آبادانی شهرها و روستاها باید از شهرداری ها حمایت کنند.

وی نبود درآمد پایدار را یکی از مشکلات اساسی همه شهرداری های شهرستان لنجان دانست و بیان کرد: امروز باید تلاش شود که شهرداری ها به جزء دریافت عوارض منبع درآمدی دیگری نیز داشته باشند، لذا باید تلاش شود که شهرداری ها به جزء دریافت عوارض منبع درآمدی دیگری نیز داشته باشند.

سجاد یادآور شد: نگاه حمایتی اعضاء شورای شهر زمانی راهگشا خواهد بود که تأمین هزینه‌های عمرانی و جاری شهر با چالش‌هایی همچون رکود اقتصادی همراه باشد چرا که تصویب مصوبات اقتصادی و همراهی وکلای مردم در شورای شهر با مدیران شهری در میدان‌های دشوار تولید درآمد، می‌تواند بهترین راه حل برای خروج از بن بست‌های مالی در مجموعه شهرداری باشد.

وی تاکید کرد: امروزه شوراهای اسلامی شهر جدای از بهره‌بردن از منافع خرد جمعی از دو بازوی توانمند و نگاه نظارتی و نگاه حمایتی برای پشتیبانی هر چه بهتر از مدیریت شهری برخوردارند که استفاده توأم از این اختیارات با بهره‌مندی از اکسیر خرد جمعی می‌تواند در هدایت هر چه بهتر مسیر مدیریت شهر کارگر افتد.

فرماندار شهرستان لنجان متذکر شد: بر همین اساس شورای اسلامی شهر می‌تواند با ابلاغ و اجرای قوانین خاص و همچنین آینده‌نگری مجموعه شهرداری را در شرایط اقتصادی حاکم در جامعه از درآمدهای ناپایدار به سمت درآمدهای پایدار هدایت کند.

وی تصریح کرد: جاذبه های طبیعی شهرستان، بسیار غنی و متنوع است، از سوی دیگر طبیعت دل انگیز و امکانات رفاهی و تفریحی در پارک های این شهرستان سبب شده تا گردشگران فراوانی مکان های متعدد این شهرستان را برای مسافرت های خود انتخاب کنند.

سجاد اضافه کرد: مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهرهای ۹ گانه شهرستان لنجان با توجه به مسئولیت مدیریت توسعه شهری و نقش کلیدی شهرداری در توسعه صنعت توریسم شهری باید به دنبال ایجاد و گسترش اماکن توریستی و فعالیت‌های وابسته به آن باشند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت درآمد پایدار، درآمدی است که از سه ویژگی برخوردار باشد، نخست اینکه در ذات خود هزینه جداگانه‌ای برای شهر و شهروند ایجاد نکند و دوم اینکه تداوم‌پذیر باشد و بتواند در سنوات آینده نیز ادامه یافته و مورد استفاده قرار گیرد و در پایان نیز دارای انعطاف باشد تا بتوان در بستر زمانی پایه آن را توسعه داد.

فرماندار شهرستان لنجان گفت: در کسب درآمدهای پایدار باید به این نکته توجه داشت که درآمد از منابعی و به گونه‌ای کسب شود که حقوق آیندگان نیز در آن به نحو شایسته‌ای لحاظ گردد و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری و صنعت توریسم باید با رویکرد درآمد زایی پایدار صورت گیرد؛ گرچه راه‌های زیادی برای نیل به اعتماد پایدار شهروندان به مدیران شهری و افزایش مشارکت شهروندان وجود دارد، اما قطعا مهمترین آنها رعایت بایسته‌ها و ایفای نقش خلاقیت از سوی مسئولان برای تامین هزینه‌های شهر است که باید مورد توجه  قرار گیرد.

کد خبر 316416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.