حذف نقاط پرحادثه‌ جاده‌ها هدف مهم شورای ترافیک لنجان است

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت: عدم امنیت جاده‌ای در شهرستان لنجان یکی از چالش‌های بزرگ در شهرستان لنجان بوده چرا که این شهرستان جاده مواصلاتی ۶ استان کشور به حساب می‌آید و این در حالی است که امنیت جاده‌ها آنطور که باید مناسب‌سازی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، تصادفات یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر راه های برون شهری و درون شهری کشور هستند که مولفه هایی چون عوامل انسانی، راه ها و ... در بوجود آوردن آن دخیل هستند؛ اما بر اساس آنچه که آمارها نشان می دهد، وقوع تصادفات بیش از آنچه که به استاندارد بودن جاده ها و مسائل دیگر مرتبط باشد، به عوامل انسانی ارتباط دارد؛ سرعت غیرمجاز، لایی کشیدن از لابه لای خودروها توسط ماشین یا موتورسیکلت، رعایت نکردن مقررات راهنمایی و ایمنی از سوی رانندگان و عابران پیاده در جاده ها و خیابان ها از جمله دلایل مهم تصادفات به شمار می آیند.واقعیت این است که تا زمانی که اراده همگانی و فرهنگ رانندگی و تن دادن به رعایت مقررات در جامعه ایجاد نشود، کاهش تصادفات را نخواهیم داشت؛ کمی فکر کنیم، چه گناهی مرتکب شده کسی که در جاده راه خودش را می رود و مقررات و راهنمایی و رانندگی را رعایت می کند اما به واسطه بی احتیاطی های ما و سبقت غیر مجاز راننده ای و به اصطلاح انحراف به چپ و شاخ به شاخ شدن با خودرو مقابل جان خود و عزیزانش را از دست می دهد و سرنوشت بازماندگان آنها تغییر می کند. تا کنون بارها در محورها این تابلوهای هشدار را دیده ایم، دیر رسیدن بهتر از هرگز به مقصد نرسیدن است، اما این فقط شعار نیست؛ اگر لحظه ای این تردید را به خودمان راه دهیم که مرگ همیشه برای همسایه نیست و به قولی از رگ گردن به ما نزدیکتر است؛ و امکان وقوع حادثه هر لحظه برای همه ما وجود دارد، می توانیم رفتارهای پر خطر خود را بهتر کنترل کنیم و موجب رقم زدن سرنوشت تلخ برای خود و دیگران نشویم.

سید محسن سجاد در نشست شورای ترافیک شهرستان لنجان اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های بزرگ متصدیان حمل و نقل در سراسر جهان تصادفاتی است که همه ساله در طول راه‌ها رخ می‌دهد و منجر به وارد آمدن خسارات اقتصادی و اجتماعی فراوان و جبران ناپذیری به کشورها می‌گردد.

وی افزود: این تصادفات، نه تنها خسارت‌های جانی بلکه خسارت‌های مالی و روانی بسیاری را به همراه دارد و طبق بررسی‌های انجام شده، تعداد قابل توجهی از این تصادفات در نقاط خاص و شناسایی شده‌ای به عنوان نقاط پرحادثه متمرکز شده‌اند که شناسایی و رفع مشکل این نقاط از منظر اقتصادی با توجه به سطح عظیم راه‌های موجود داری توجیه اقتصادی بالایی است.

فرماندار شهرستان لنجان با تاکید بر لزوم شناسایی نقاط حادثه خیز و اصلاح آنها در شهرستان لنجان، تصریح کرد: اینکه ما بتوانیم بین دستگاه‌های مختلف در شهرستان لنجان هماهنگی ایجاد کنیم تا جلوی حوادث را در این شهرستان بگیریم، یک اقدام موثر است لذا باید به دنبال رسیدن به راهکارهای اجرایی در جلسات برای کاهش سوانح در این شهرستان باشیم، چراکه اقدامات پیشگیرانه می‌تواند یکی از عوامل کاهش حوادث در شهر باشد.

وی ادامه داد: طبق آمارهای موجود ۹۰ درصد جابه‌جایی‌های بار و مسافر زمین‌محور بوده که این درصد ضرورت افزایش ایمنی و انضباط جاده‌ای را دو چندان می‌کند و مسئولیت ما را نیز در این زمینه افزایش می‌دهد.

سجاد با اشاره به عدم امنیت جاده‌های شهرستان لنجان اضافه کرد: عدم امنیت جاده‌ای در شهرستان لنجان یکی از چالش‌های بزرگ در شهرستان لنجان بوده چرا که این شهرستان جاده مواصلاتی ۶ استان کشور به حساب می‌آید و این در حالی است که امنیت جاده‌ها آنطور که باید مناسب‌سازی نشده است.

وی وجود جاده‌های ایمن و مناسب را از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه یافتگی دانست و عنوان کرد: البته باید توجه داشت که صنعتی بودن لنجان سبب شده جاده‌های این شهرستان به جاده‌های ترانزیتی تبدیل شود و هر روز شاهد تردد خودروهای سبک و سنگینی در مسیرهای منتهی به آن باشیم.

فرماندار شهرستان لنجان بیان کرد:پل غدیر یکی از نقاط حادثه خیز در شهرستان لنجان به شمار می آید که تاکنون اعتبارات قابل توجهی برای حل مشکل پل غدیر هزینه شده اما اتمام این پروژه مهم و تاثیرگذار هنور دچار مشکل است و باید به اتمام این پروژه نگاهی جهادی داشت تا ترافیک سنگینی که در این قسمت وجود دارد، برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: بار ترافیکی بالا و برخوردار نبودن از زیرساخت‌های لازم در محور حادثه‌خیز و پرتردد سفیددشت نیز سالانه منجر به تصادفات زیادی در این محور میشود بنابراین باید برای رفع این مشکل نیز چاره‌اندیشی شود و این محور نیاز به دو طرفه شدن مسیر دارد.

سجاد اذعان کرد: چاره‌اندیشی برای رفع معضل جاده‌های شهرستان لنجان باید پیش از اینکه تصادفی رخ دهد و عدهای داغدار شوند صورت گیرد تا رضایت مردم حاصل شود.

وی یاداور شد: از سوی دیگر باید توجه داشت که آمار تعداد کشته شدگان سوانح رانندگی درون و برون شهری نشان دهنده این است که برای کاهش تصادفات، غیر از استانداردسازی جاده ها، نیازمند فرهنگ سازی و آموزش هستیم.

فرماندار شهرستان لنجان تاکید کرد: وقتی از دری قصد ورود به خروج به مکانی داشته باشیم، مدتی را فقط صرف تعارف کردن به همدیگر می کنیم، حتی اگر آشنایی چندانی باهم نداشته باشیم، اما زمانی که پشت خودرو قرار می گیریم، این فرهنگ ادب ایرانی کاملا نادیده گرفته می شود و همه می خواهند از هم جلو بزنند و گاهی باهم برای این موضوع نزاع هم می کنند لذا باید نگاه ویژه ای به حوزه فرهنگ سازی داشت تا دچار چالش نشویم.

در ادامه این نشست علی‌رضا قاسمی اظهار کرد: خوشبختانه درسال های اخیر با تلاش پلیس راهور شهرستان لنجان آموزش های مناسب و فرهنگ سازی ترافیکی دربین کودکان و نوجوانان گسترش یافته که امیدواریم درآینده نزدیک بتوان دربین تمام فراد دراین سنین تعمیم داده شود .
وی افزود: اکنون مشارکت خوبی بین مردم، همیاران پلیس و همچنین تعامل و همکاری آموزش وپرورش، آموزش های خوبی دربخش فرهنگ سازی در شهرستان لنجان انجام شده است اما این مهم می طلبد تا مسئولان ذی ربط با تعامل بیشتر، بسترهای مناسب را دراین زمینه آماده کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان لنجان تصریح کرد: باید توجه داشت که برای کاهش حوادث ترافیکی از جمله تصادفات موتوری قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی باید به خوبی در جامعه حاکم شود و تا زمانی که راکبان همکاری لازم را نداشته باشند آمار تصادفات بالا می‌ماند.


وی با اشاره به تاثیر استفاده از کلاه ایمنی در کاهش تلفات اضافه کرد: کلاه ایمنی یا کلاه کاسکت یکی از وسایل ایمنی است که استفاده از آن تاثیر بسیاری در کاهش آسیب ­های بدنی برای موتورسواران، راکبان و مسافران این وسیله نقلیه دارد چراکه کلاه ایمنی سرعت ضربه وارده به جمجمه را کاهش می‌دهد.

قاسمی عنوان کرد: باید توجه داشت یکی از شرایط زندگی توام با آرامش، احترام شهروندان برای یکدیگر است چراکه با احترام به قوانین شهروندی همه شهروندان به منفعت می رسند و شرایط شهر نشینی بهتری در انتظار آنهاست.
وی بیان کرد: از این رو باید گفت آموزش عمومی ترافیک، یکی از مناسب ترین ابزارها برای بهره برداری بهینه از شبکه ارتباطات شهری به شمار می آید چراکه اگر فرزندان ما از همان کودکی با فرهنگ شهروندی و قوانین شهر آشنا شوند، از بروز بسیاری از ناهنجاری های شهرنشینی جلوگیری خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان لنجان یادآور شد: ما معتقدیم یکی از قوانینی که از همان دوران کودکی باید به کودکان آموزش داده شوند، قوانین راهنمایی و رانندگی است که در آینده شهر می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد از این رو به منظور آشنایی شهروندان به خصوص کودکان و نوجوانان با اصول و مقررات راهنمایی، پارک ترافیک می تواند در این حوزه بسیار تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌ یکی‌ از مهمترین‌ مسائل‌ در رفع‌ مشکلات‌ ترافیک‌ است، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که پارک های آموزش ترافیک کودکان، شهرک هایی هستند که هم بسیار جذاب ساخته شده اند و هم بر اساس اصول علمی روان شناختی با هدف ارایه آموزش های فرهنگ ترافیک، آموزش های لازم به گروه های سنی دبستان و پیش دبستان ارایه می شود که در حوزه آموزش فرهنگ ترافیک موثر است.

کد خبر 316238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.