اندر حکایت نمایندگان سلفی بگیر و سر بزن مجلس!

رفتارهای خارج از شأن نمایندگی برخی نمایندگان مجلس در روزهای اخیر نه تنها پرده از برخی مشکلات فرهنگی کشور بر می دارد، بلکه اهمیت مهره های انتخابی روحانی برای کابینه جدید را نیز مشخص می کند.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- اعظم ملایی: مراسم تحلیف حسن روحانی سرانجام پس از حرف و حدیث های بسیار به پایان رسید و حال او از نظر قانونی موظف است تا نهایتاً دو هفته دیگر وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی و با تشکیل کابینه عزم خود را برای تحقق و عملی ساختن شعارها و وعده هایش جزم کند. مراسم تحلیف هر چند به پایان رسید؛ اما برخی حواشی آن همچنان به نقل محافل و سوژه اصلی شبکه های اجتماعی تبدیل شده است؛ یکی از این حاشیه ها سلفی گرفتن نمایندگان مجلس با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.

البته آنگونه که «احمد مازنی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گلایه کرده بود، هیات رئیسه مجلس راه ارتباطی نمایندگان مجلس با مهمانان خارجی تحلیف را بسته بودند و نگذاشتند نمایندگان با میهمانان در مراسم تحلیف ارتباط داشته باشند؛ اما ظاهرا برقراری چنین محدودیتهایی هم سبب نشد تا برخی نمایندگان به شیوه خود با مهمانان خارجی ارتباط برقرار نکنند!

پس از پایان مراسم تحلیف، گروه کوچکی از نمایندگان، با قیافه های مشتاق و ذوق زده خواستار گرفتن عکس های یادگاری با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودند و زمانی که عکس دسته جمعی قشقاوی آنها را راضی نکرد و موانع موجود نیز اجازه گرفتن عکسهای بیشتر توسط خود آنها را نمی داد، به گرفتن عکس های سلفی روی آوردند. چنین رویکردی از سوی نمایندگان ملت واکنش بسیاری از شخصیتهای سیاسی، فرهنگی و هنری را در پی داشته و انعکاس های فراوانی در جامعه داشته است.

هنوز زمان زیادی از حادثه پلاسکو نمی گذرد که در آن مردم عادی به دلیل گرفتن عکس های سلفی با ساختمان در حال سوختن و آتش نشانان و البته بند آوردن راه های کمک رسانی و امداد، مورد انتقاد وسیع رسانه ها قرار گرفتند و بحثهای زیادی پیرامون «فرهنگ سلفی» در جامعه ما مطرح شد. حال هنوز جوهر قلم منتقدان خشک نشده، باز هم قضیه سلفی گرفتن و فرهنگ غلط این کار در جامعه ما به سوژه بحث ها تبدیل شده است. منتها این بار تلخی قضیه بسیار بیشتر و پیامدها و انعکاسهای آن بسیار گسترده تر و در سطح بین المللی است. اگر در قضیه پلاسکو این مردم عادی بودند که با اندکی وقت نشناسی برای گرفتنن عکس سلفی از حادثه دردناک آتش سوزی تلاش می کردند، اینبار برخی نمایندگان ملت دست به چنین اقدامی زدند؛ اقدامی که در آن نه رنگی از عزت و کرامت بود نه تلاشی برای ایجاد وجهه مثبت از نمایندگان ایرانی در چشم مقامات دیگر کشورها!

بروز چنین اتفاقی از چند جهت مهم و قابل تأمل است؛ نخست اینکه «فقدان فرهنگ استفاده از ابزارهای ارتباطی» به تدریج در حال تبدیل شدن به معضلی اساسی برای جامعه ایرانی است؛ مشکلی که هر چند همواره توسط رسانه ها گوشزد می شود؛ اما باز هم نه تنها حل نمی شود بلکه هر روز ابعاد جدیدتر و نامطلوب تری به خود می گیرد. چنین وضعیتی نشان می دهد که جامعه ما عمیقا در حوزه «فرهنگ سازی» و «فرهنگ پذیری» دچار مشکل است و این امر در آستانه انتخاب و معرفی وزرا، اهمیت و کلیدی بودن جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را خاطر نشان می سازد.

نکته مهم و اساسی دیگر مهم نبودن «شأن نمایندگی» برای برخی از نمایندگان مجلس ماست! سلفی گرفتن نمایندگان مجلس با یک مقام خارجی که از قضا چندان هم مشتاق نیست و ظاهرا از عکس گرفتنهای مکرر کلافه شده، در کنار حادثه ای که در هفته های اخیر، توسط یکی دیگر از نمایندگان مجلس در فرودگاه مهر آباد اتفاق افتاد، گواه روشنی بر این مدعاست. در آن حادثه نیز اقدام نماینده محترم مجلس که به دلیل قضیه ناموسی یا هر مسأله دیگر (روایت نماینده مجلس و فرمانده پلیس فرودگاه مهرآباد در رابطه با دلیل این درگیری با هم متفاوت است) با سر به صورت مأمور پلیس فرودگاه می کوبد و وی را راهی بیمارستان می کند، نشان می دهد که ظاهرا برخی نمایندگان ما باور نکرده اند که جایگاه حقوقی آنها به عنوان «نماینده ملت»، حکم می کند که آنها همچون افراد عادی رفتار نکنند و همان ملتی که به آنها رأی داده، انتظار انجام چنین برخوردهایی را از آنها ندارد.

حوادث اخیر نشان می دهد که احتمالا لازم است شروط بیشتری برای کاندیداتوری افراد برای نمایندگی مجلس لحاظ شود و برخی نمایندگان منتخب نیز باید در آغاز به کار نمایندگی در مورد شأن و جایگاه مجلس و نمایندگی تأملات بیشتری داشته باشند.

و اما نکته آخر؛ با وجود اینکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک خانم است و خیلی طبیعی بود که نمایندگان زن مجلس خواهان ارتباط با ایشان و گرفتن عکس یادگاری با وی باشند؛ اما در بین مشتاقان گرفتن عکس سلفی و غیر سلفی با خانم موگرینی، حتی یک نماینده خانم نیز وجود ندارد. این نکته نشان می دهد که زنان ما آنقدرها که هم برخی سیاستمداران تصور می کنند، برای تصدی پستهای سیاسی غیر آماده و بی تجربه نیستند!!! معدود زنانی که در جایگاه نمایندگی مجلس و بقیه پستهای سیاسی قرار گرفته اند، همواره به خوبی نشان داده اند که شأن و منزلت جایگاه خود را می شناسند و با جدییت و تلاش فراوان برای انجام مسئولیت های محوله به خود گام برداشته اند. بنابراین حال که در برهه آغاز به کار دولت دوازدهم قرار داریم، انتظار می رود که حسن روحانی تجدید نظر بیشتری در رویکرد خود برای واگذاری پستهای مدیریتی مهم به زنان انجام دهد و به مطلوبیت عملکرد آنها اعتماد بیشتری داشته باشد.

در نهایت باید گفت انتقادات وارد شده به نمایندگان سلفی بگیر و سر بزن مجلس، به معنای نفی عملکرد و شأن همه نمایندگان محترم مجلس نیست و بی شک چشمان تیز بین ملت تفاوتها را به خوبی خواهد دید و همواره قدردان نمایندگان مقتدر و حامی منافع و عزت ملی خواهد بود. 

کد خبر 314210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.