بکارگیری علم و فناوری راه ایمن کردن جامعه از حوادث است

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بر بکارگیری علم و فناوری برای ایمن کردن جامعه از حوادث تاکید کرد.

به گزارش ایمنا، اسماعیل نجار در آیین افتتاحیه نمایشگاه فناوریهای نوین شهری اظهار کرد: نیمی از نمایشگاه فناوری های نوین مربوط به مدیریت بحران است چرا که کشورما یک کشور پرحادثه است.

وی افزود: از زمان های دور تا به امروز شاهد حوادث تلخی در این راه بوده ایم و علی رغم تمامی تکنولوژی ها مدیریت بحران پیچیده شده است و حادثه خبر نمی کند و باید در برابر آن آماده باشیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه مدیریت بحران یک علم است گفت: اگر تجهیزات ما با نیازهای روز جامعه فراهم نشود و مخاطرات و پیامدهای آنها را به خوبی نشناسیم و اگر هماهنگی برای مدیریت بحران نباشد، نمی توانیم حوادث را مدیریت کنیم.

نجار اضافه کرد: باید بدانیم کار اساسی در مدیریت بحران پیشگیری و پیش بینی است و با بکاری گیری علم و خرد و اندیشه می توان حوادث سهمناکی را از خود دور کنیم و از خسارات حوادث بکاهیم.

وی با اشاره به حوادث کشور ژاپن گفت: حوادث طبیعی این کشور در سالهای دور خسارات زیادی بر جای می گذاشت اما در حال حاضر کمترین خسارتی برای حوادث گزارش نمی شود.

وی تاکیدکرد: اگر امروز زلزله ای 6 ریشتری در تهران بیاید آیا ما آمادگی کامل برای جلوگیری از این بحران را داریم؟

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهارکرد: اگر در حال حاضر حادثه ای همچون زلزله رخ دهد، مشخص نیست چه تعداد بر اثر سوءمدیریت، نبود ابزار، تکنولوژی و فناوری جان خود را از دست می دهند.

نجار با اشاره به اینکه ابعاد حوادث اتفاق افتاده در کشور، نیازها و ضرورت ها باید مرور شوند تا حوادث بعدی به بهترین نحو مدیریت شوند، گفت: به راستی در مواقع بحران و حادثه، آیا مراکز درمانی سرپا خواهند ایستاد و اگر این زیرساخت ها فراهم نباشند باید زانوی غم بغل گرفت؟

وی تاکید کرد: باید درست بیندیشیم و از امکانات و تجهیزات موجود به بهترین شیوه استفاده کنیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه با اشاره به حادثه خیابان جمهوری تهران که ۲ نفر در پی آن جان خود را ازدست دادند، اشاره کرد و افزود: متأسفانه در آن حادثه نردبان بلند مرتبه آنش نشانی به محل حادثه رسید اما باز نشد،  تشک نجات هم باز نشد و یک حادثه کوچک در حد منطقه شهری، را جهانی کردیم.

وی اضافه کرد: اگر نتوانیم از تجهیزات موجود در زمان خطر استفاده کنیم، در واقع فقط انبارداری آنها را انجام داده ایم.

نجار به حادثه مدرسه شین آباد آذربایجانی غربی اشاره و تصریح کرد: وقتی بخاری آتش گرفت معلم با درایت می توانست همه دانش آموزان را خارج کند زیرا اگر همه مدرس در آتش می سوخت هزینه آن کمتر از خساراتی است که در حال حاضر تحمیل شده است.

وی ادامه داد: اگر همه مدرسه در آتش می سوخت، می شد آن را بار دیگر از نو ساخت اما باید اعلام کنم که تاکنون برای درمان و دیگر کمک ها به دانش آموزان شین آبادی ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده و باز هم این موضوع در پاستور دنبال می شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: این حادثه کوچک به حادثه ای بین المللی تبدیل شد، لذا آیین نامه ها و دستورالعمل ها باید درست تنظیم و اجرا شوند.

وی با تاکید بر اینکه ضرورت های زمان بحران را باید شناخت و از امکانات درست استفاده کرد، افزود: باید از تجربیات سایر کشورها هم در این زمینه استفاده کرد.

نجار خاطرنشان کرد: باید از همه صاحبان اندیشه و تفکر در این زمینه استفاده کرد و طرح ها تبدیل به برنامه و دستورالعمل برای کار و تلاش بیشتر شود.

وی تاکید کرد: شهرداری اصفهان در این زمینه پیشگام و پیشتاز بوده که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

کد خبر 313903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.