نمایشگاه فناوری های نوین شهری نمادی از گفتمان علم به ثروت است/ اصفهان دومین شهر علمی کشور

مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان گفت: نمایشگاه فناوری های نوین شهری گفتمان علم به ثروت را محقق می کند.

محمدرضا نیلفروشان در گفتگو با ایمنا اظهار کرد: در دهه های گذشته یک تکامل پر شتاب در شهرهای دانایی به سمت شهر هوشمند ایجاد شد،  مفهوم شهردانایی بر اساس مأموریت استراتژیکی است که از تجهیز دستگاه های اجرایی به فناوری های نوین شهری و نوآوری و دانش روز در گستره مدیریت شهری شکل گرفته است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا توانسته اند موفقیت هایی را با استفاده از فناوری های نوین و جایگزین کردن آن با فناوری های سنتی، کسب کنند.

مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان عنوان کرد: فناوری های سنتی بسیاری از فعالیت های شهری ما را با مشکل مواجه کرده است برهمین اساس شهرداری اصفهان پس از تشکیل مرکز فناوری های نوین برنامه ریزی برای حل این مسائل شهری را مد نظر قرار داد.

نیلفروشان افزود: مرکز فناوری های نوین شهری در کلانشهرهای دنیا در چارت سازمانی آن ها قرار گرفته است که نشان می دهد این مرکز توانسته موفقیت های بزرگی را در آن کشورها کسب کند.

وی به برگزاری نمایشگاه بین المللی مرکز فناوری های نوین شهری اشاره و اضافه کرد: در ابتدا چند نمایشگاه باور برگزار و در آن محصولات داخلی برای مدیران شهری به نمایش گذاشته شد که خوشبختانه مورد استقبال بسیار خوبی نیز قرار گرفت.

مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: پس از برگزاری نمایشگاههای باور،  نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین در حوزه مدیریت شهری برنامه ریزی شد که از ۱۳ تا ۱۵ مرداد ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی واقع در پل شهرستان برپا می شود.

نیلفروشان با تاکید بر اینکه اصفهان به عنوان پیشگام در فناوری های نوین شهری می تواند گام های بزرگی را در این عرصه بردارد، گفت: با توجه به اینکه دومین شهر علمی کشور هستیم، اولین شهرک علمی تحقیقاتی در شهر اصفهان شکل گرفته، ۲۵ دانشگاه معتبر در استان قرار دارد و جمعیت جوانی که در شهر اصفهان هستند می توانیم اتفاقات جالب توجهی را در عرصه علم و فناوری شکل دهیم و در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص تبدیل علم به ثروت از این فضا استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ارائه و عرضه دستاوردهای فناورانه پژوهشی دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، توسعه همکاری ها و مبادلات  بین المللی دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و دستگاه های اجرایی، شناسایی اهداف فناوری ها و توانمندی های شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری و امکان ایجاد مبادله دانش فنی مرتبط با مدیریت شهری در سطح ملی و بین المللی به عنوان اهداف در نظر گرفته شده نمایشگاه فناوری های نوین شهری است که در غرفه های آن مشهود است.

وی اضافه کرد: تدوین نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوری در حل مشکلات مدیریت شهری و آشنایی شهروندان و پژوهشگران با دستاوردهای  فناوری های نوین از جمله دیگر اهداف این نمایشگاه است.

این مقام مسئول شهری تصریح کرد: کل ۴ هزار و ۵۰۰ متر فضای سرپوشیده نمایشگاه از غرفه های فناورانه پر شده است. سالن شماره یک مختص کشورهای خارجی با ۳۳ غرفه از ۲۲ کشور جهان است که نزدیک به ۷۳ درصد این کشورها اروپایی هستند و شامل دستاوردهایی است که می تواند منجر به تحول عظیمی در کشور شود، این سالن به نام انتقال تکنولوژی نام گرفته است، با مدیران شهری حاضر در این نمایشگاه تفاهم کردیم تا انتقال تکنولوژی را مدنظر قرار دهند.

وی در ادامه گفت: سالن شماره ۲ که اکثر شهرک های علمی تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری کشور هستند به عنوان سالن باور نام گرفته و امیدواریم بتوانیم اتفاق نویی که جوانان کشور رقم زدند در این سالن به نمایش بگذاریم و این نمایشگاه  چون به صورت تعاملی است مدیران شهری می توانند به گفتگو بپردازند و مشکلاتشان را بیان کنند و به نتایج مهمی دست یابند.

نیلفروشان بیان کرد: سالن شماره ۳ با عنوان ایران مرز پرگهر نامگذاری شده و شرکت های بزرگ کشوری از جمله جهاد دانشگاهی با ۶۵۰ متر مربع فضای داخل سالن، ۷۲ محصول جدید و وزارت دفاع با ۳۵۰ متر مربع فضای داخل سالن دستاورهای خود را به نمایشگاه می گذارند. ارگان هایی مختلف که کار نویی کردند قرار است که در این سالن محصولات خود را به نمایش گذارند.

وی افزود: شرکت های صاایران، زین الدین، شهرداری تهران، شهر علم، مدیران صنعت و شرکت های بسیار زیادی دیگر در سالن ایران مرز پرگهر قرار دارند و غرفه بسیار بزرگی هم به نخبگان بسیج دانشجویی اختصاص یافته است.

مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: سالن شماره ۴ به نام جوانان افتخار ایران زمین نام نهاده شده و شامل ۳ قسمت است. ماراتون بازی های رایانه ای با حمایت دانشگاه اصفهان انجام می شود و ۱۸ گروه در مدت ۳ روز، بازی های رایانه ای با موضوع مدیریت شهری می سازند، قسمتی دیگر توسط جهاد دانشگاهی برنامه ریزی شده که ۱۲۰ نفر جوان در یک دوره  ۵۴ ساعته استارتاپ می بینند و محصولی که در فکرشان است، به ایده می رسد و ایده تبدیل به پروپوزال می شود و به تولید محصول می رسد،  قسمت سوم این سالن استارتاپ هاست که مهم ترین دستاوردهای کشور در این عرصه ۱۷ تا ۲۰ استارتاپ عرضه می شود.

وی اضافه کرد: در کنار هم قرار گرفتن این گروه های جوان که شامل ۲۰۰ نفر می شوند می تواند بسیاری از ایده ها را تبدیل به محصول کند.

وی یادآور شد: ۱۸ هزار متر مربع فضای رو باز نمایشگاهی طراحی شده است که محصولاتی که امکان عرضه آن در سالن وجود نداشت، در این محل قرار می گیرند، همچنین اولین بالن ساخت داخل در این فضا به پرواز در می آید، انواع پهبادها، ربات ها و محصولات فناورانه که در سراسر کشور قابل استفاده است در این فضا به نمایش گذاشته می شود.

نیلفروشان تاکید کرد: محور سالمندان، توانخواهان، کمپینگ دوچرخه های برقی، انواع ماشین های برقی با امکانات خاص در فضای باز نمایشگاهی قرار گرفته و سازمان ورزش شهرداری اصفهان فناوری های نوین در عرصه ورزش را نیز تدارک دیده است.

وی ادامه داد: در روز جمعه ۱۳ مرداد ماه سال جاری از ساعت ۱۰ تا ۱۳، ۹۳ برنامه ویژه آموزشی با ظرفیتی نزدیک به ۳۰۰ نفر برای مدیران و متخصصان شهری در سالن های نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: تمامی دوره های آموزشی در سالن شیخ بهایی و دوره های گفتگو محور در سالن نصف جهان برنامه ریزی شده و ۷۳ برنامه در اتاق های گفتگو داریم.

این مقام مسئول شهری بیان کرد: برای اولین بار ریجستری در فضای نمایشگاهی داریم به طوری که وقتی وارد نمایشگاه می شویم اپ موبایلی در اختیار شهروندان قرار می گیرد و بر اساس علاقه مندی می تواند از غرفه ها بازدید کنند.

وی تصریح کرد: فیلم های ۳ دقیقه ای نیز فناوران و غرفه داران تهیه کردند که بر روی سایت مرکز فناوری های نوین شهری شهرداری اصفهان قرار گرفته و به معرفی دستاوردهای آنان می پردازد.

مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان تاکید کرد: بر روی پل شهرستان به عنوان پل راوی ۱۲ شهید فناور معرفی شده است به طوری نشان می دهد اگر از روی آن عبور نمی کردیم الان نمی توانستیم به دستاورد های نوین دست یابیم امیدواریم با گذر از این پل ببینیم از چه دستاوردهایی گذشته ایم تا به امروز رسیده ایم.

وی خاطر نشان کرد: این نمایشگاه با عنوان یک نمایشگاه ویژه در روز تولد امام رضا(ع) افتتاح می شود امیدوار هستیم دستاوردهای بزرگی که شاید برخی از آن ها ۳۰ تا ۳۵ سال زحمت به پای آنها کشیده شده تا محصول آنها آماده شود را در اختیار شهروندان به خصوص متخصصان قرار دهیم و بتوانیم از این طریق به گفتمان علمی و تبدیل علم به ثروت دست یابیم.  

کد خبر 313755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.