با کنترل عوامل خطر می توان از ابتلا به سکته جلوگیری کرد/ ۴۶ درصد مرگ ایرانیان به دلیل سکته

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که در حال حاضر ۴۶ درصد مرگها در کشور به دلیل سکته های قلبی و مغزی است، گفت: این بیماری ها قابل پیشگیری و درمان هستند و می توان با کنترل عوامل خطر جلوی ابتلای به بیماری های قلبی و مغزی و همچنین سکته ها را گرفت و درمان های موثری برای آن ها انجام داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در نخستین جشنواره تقدیر از مجریان برتر مدیریت درمان سکته های قلبی و مغزی که امروز در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد، برنامه مدیریت درمان سکته های قلبی و مغزی حاد در قالب بیمارستان های ۲۴۷ و ۷۲۴ را موفقیتی در حوزه سلامت عنوان کرد.

وی اجرای این برنامه را به علت مرگ و میر بالای ایرانیان به دلیل سکته های قلبی و مغزی عنوان کرد و افزود: ۴۶ درصد مرگ ایرانیان به دلیل این دو بیماری است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به این که از هر دو نفر ایرانی یک نفر به دلیل سکته قلبی و یا مغزی فوت می کنند، گفت: این بیماری ها قابل پیشگیری و درمان هستند و می توان با کنترل عوامل خطر جلوی ابتلای به بیماری های قلبی و مغزی و همچنین سکته ها را گرفت و درمان های موثری برای آن ها انجام داد.

وی با بیان این که امروزه سطوح پیشگیری متفاوت شده است، گفت: گاهی تصور می شود که بیماریها همچون گذشته فقط با کنترل عوامل خطر پیشگیری می شوند در صورتی که درمان سکته های مغزی به دو علت هماهنگی تیم درمان و محدود به زمان بودن درمان سکته ها دچار پیچیدگی شده است.

وی با مهم دانستن پیشگیری ثانویه نیز گفت: پیشگیری ثانویه به این معنی که اگر فردی به دلیل بروز عوامل خطر، دچار تنگی عروق قلبی و مغزی شد و سکته قلبی و مغزی روی داد، به موقع و با روش های نوین درمان می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: پیشگیری ثانویه از این حیث اهمیت دارد که فرد بعد از بروز سکته مغزی، دچار معلولیت و بعداز بروز سکته قلبی به نارسایی های قلبی، مرگ و کاهش طول عمر دچار نمی شود و علاوه برآن پیشگیری ثالثیه هم داریم.

آقاجانی خاطرنشان کرد: ابعاد پیشگیری در دنیای امروز متحول شده و نباید فقط خدمات پیشگیری اولیه را به عنوان پیشگیری تلقی کرد.

کد خبر 313708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.