منشاء گردوغبار بین دستگاه‌های مختلف محل مناقشه است/سهم ۴۲ درصدی اصفهان از دریاچه نمک قم

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه منشاء گرد و غبار بین دستگاه‌های مختلف محل مناقشه است، گفت: استان اصفهان در معرض ریگ جن سمنان، دریاچه نمک قم و تالاب گاوجونی قرار گرفته و در واقع در معرض شدید گرد و غبار است که نمونه آن را دو هفته قبل مشاهده کردید.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، مجید بیجندی صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه واژه‌ای به نام ریزگرد در فرهنگ لغت هواشناسی وجود ندارد و واژه گرد و خاک مرسوم است، اظهار کرد: این گرد و غبار شامل ذرات بسیار کوچکی است که به دلیل فرسایش خاک به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: وقتی فرسایش در مکانی به وجود می‌آید با کمک باد به صورت خزشی، جهشی و معلق تبدیل می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در خصوص الگوهای جوی هواشناسی بیان کرد: در فصول گرم سال در مواقعی که نفوذ هوای خنک از عرض‌های پایین‌تر باشد، سبب افزایش باد در نواحی  شمال، شمال شرق و شرق می‌شود که تعداد دفعات نفوذ این سامانه پرفشار تابع الگوهای جوی بوده و قابل پیش‌بینی نیست.

وی با بیان اینکه منشاء گرد و غبار بین دستگاه‌های مختلف محل مناقشه است، اظهار کرد: استان اصفهان در معرض ریگ جن سمنان، دریاچه نمک قم و تالاب گاوجونی قرار گرفته است و در معرض شدید گرد و غبار است که نمونه آن را دو هفته قبل مشاهده کردید.

بیجندی با اشاره به مالکیت سیاسی جغرافیایی دریاچه نمک قم گفت: ما به تازگی متوجه شدیم که از نظر مالکیت سیاسی و جغرافیایی، ۴۲ درصد دریاچه نمک سهم استان اصفهان است و باید تدابیر ویژه‌ای برای وضعیت بسیار بد و اسف‌بار این نعمت الهی کنیم.

وی ادامه داد: برای مثال میزان گرد و غبار دریاچه نمک قم از ۲ روز در سال ۶۵ به ۱۰۵ روز در سال ۹۶ افزایش یافته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه مقابله راهکار درستی نیست، اظهار کرد: باید با تدابیر ویژه سازگاری لازم را به وجود آورد و اصطلاح مقابله با گرما، آلودگی و گرد و غبار اصطلاح اشتباهی است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور اظهار کرد: به سبب شریط جوی، بیشترین بیابان‌های جهان در مناطق همسطح ایران قرار گرفته و عوامل موثر در ایجاد پدیده گرد و خاک شامل جنس و پوشش گیاهی، شرایط جغرافیایی و خشکسالی‌های شدید است.

بیجندی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص ارتقاء سنجش پیش‌بینی نیز گفت: تنها دستگاهی که دید افقی را در سطح کشور و استان برداشت می‌کند، هواشناسی استان اصفهان است.

وی از تهیه آمار و گزارش‌های جامع هواسناسی خبر داد و اظهار کرد: گزارش ۲۲ ساله فراوانی رخداد هواشناسی آماده شده و در اختیار مردم و مسئولان قرار گرفته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در خصوص پدیده گرد و خاک داخل استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به اینکه هواشناسی استان اصفهان گسترده‌ترین شبکه ایستگاه هواشناسی را دارد اما طی ۱۰ سال اخیر تمام شهرستان‌ها درگیر پدیده گرد و خاک بودند.

وی عنوان کرد: هواشناسی استان اصفهان توانایی اندازه‌گیری پایش کلی شرایط جوی و میزان وزش باد را به طور جزئی اعلام می‌کند.

بیجندی ادامه داد: هر چقدر سرعت باد افزایش یابد، شدت قدرت آن هم افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به مسئله خشکسالی استان اصفهان عنوان کرد: مسئله قابل توجه این است که خشکسالی بتواند در کانون‌های گرد و غبار از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: یکی از توانمندی‌های هواشناسی وجود گیرنده‌های اختصاصی است که هر نیم ساعت یک بار تصاویر گردوخاک را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اجرای مدل‌های هواشناسی در حوزه گرد و غبار اظهار کرد: با کمک آخرین متدهای هواشناسی می‌توان میزان گرد و غبار استان اصفهان را کنترل و مدیریت کرد.

بیجندی از تقویت ایستگاه‌های پایش گرد و خاک استان اصفهان خبر داد و گفت: سیستم پیش‌آگاهی هشداردهنده مناطق درگیر بحران به خوبی در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه به دلیل همبستگی کامل بین وضعیت خشکسالی در هر مکان و فعال شدن کانون‌های گرد و خاک، آخرین وضعیت خشکسالی استان به صورت مرتب، ماهیانه و فصلی توسط هواشناسی پایش می‌شود، افزود: با اطلاع از غلظت ذرات معلق، امکان پیش‌بینی آن میسر خواهد شد و پایش و پیش‌بینی مکمل یکدیگر می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد: به علت کاهش بارش و استمرار شرایط خشکسالی، بسیاری از مناطق به کانون‌های گرد و خاک تبدیل شدند و استفاده از شرایط سنتی کارایی خوبی ندارد در نتیجه تصاویر ماهواره‌ای نشان میدهد با وجود شرایط کانون‌های گرد و خاک در استان‌های اطراف، باید سامانه اطلاع‌رسانی در حوزه گرد و غبار راه‌اندازی شود.

کد خبر 313654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.