افتتاح مرکز جامع اهداء خون در اصفهان/اجرای طرح نظارت بر مصرف خون در بیمارستان‌ها

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از افتتاح مرکز اهداء خون در اصفهان خبر داد و گفت: این مرکز با هدف تولید فردی و انحصاری خون و رفع نیاز مراکز درمانی استان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، مجید زینلی با اشاره به راه‌اندازی مرکز جامع انتقال خون در اصفهان اظهار داشت: مرکز جامع اهداء خون آماده بهره‌برداری است و دستگاه‌های مورد نیاز خریداری و نصب‌ شده‌اند و پس از کسب مجوزهای لازم تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این مرکز به‌ منظور تولید اختصاصی و انحصاری محصولات و فرآورده‌های خونی مورد نیاز  برای هر فرد و رفع نیاز مراکز درمانی استان راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ نوع فرآورده خونی در استان و کشور تولید و استفاده می‌شود.

وی هم‌چنین از افتتاح مرکز سپاس در اصفهان خبر داد و گفت: این مرکز به افرادی که تمایل به اهداء سلول‌های بنیادی خون‌ دارند، خدمت‌رسانی می‌کند.

زینلی با بیان اینکه این مرکز پس از دریافت سلول‌های بنیادی خونی از داوطلبان و تهیه بانک اطلاعاتی این سلول‌ها را به افراد نیازمند در سراسر کشور ارائه می‌کند.

وی افزود: با توجه به این‌که یافتن اهداکننده مناسب در بین افراد خانواده و بستگان بیمار مشکل است، این مرکز در راستای کمک به بیماران جهت یافتن اهداکننده مناسب از میان افراد داوطلب، اهداکنندگان سلول‌های بنیادین خون‌ساز را پذیرش و ثبت‌نام می‌کند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از ثبت‌نام و پذیره‌نویسی ۵۵۱ نفر در طول ۸ ماه اولیه فعالیت مرکز سپاس خبر داد و گفت: ۲۵ نفر از این تعداد خانم‌ها بوده‌اند و ما امیدواریم شاهد مشارکت بیشتر خانم‌ها در اهداء سلول‌های بنیادی خونی باشیم.

وی بابیان اینکه خون‌های مصرفی در بیمارستان‌ها بعضاً به‌جا، به‌موقع و به‌اندازه مصرف نمی‌شود، اضافه کرد: با توجه به این موضوع و با نظر به عواقب خطرناک تزریق نا به‌جای خون، طرح هموویژیلانس را به‌منظور مدیریت و نظارت بر مصرف خون در بیمارستان‌ها اجرا کرده‌ایم و با اجرای این طرح میزان مصرف فرآورده‌های خونی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ کاهش داشته است.

کد خبر 313400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.