مولفه های فرهنگی مبنای حرکت حوزه های فرهنگی و اجتماعی شهر است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مولفه های فرهنگی که در سال ۹۴ به شهرداری اصفهان ابلاغ شد مبنای حرکت حوزه فرهنگی و اجتماعی شهر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر آذربایجانی در برنامه تلویزیونی «اینجااصفهان» اظهارکرد: نگاه به توسعه شهر اصفهان در منشور دوره چهارم شورای شهر به خوبی تدوین و روایت شد و شهروندان نیز در جریان این حرکت رو به جلو قرار گرفتند.

وی افزود: در مبانی توسعه پایدار به سه مولفه بسیار مهم توسعه زیست محیطی، توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی، اجتماعی تاکیده شده است که در دوره ی چهارم شورای شهر در هر سه حوزه اتفاقات خوبی رقم خورد که این ناشی از تغییر نگرش هاست.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در حوزه مسائل زیست محیطی که ۲۵۰ میلیارد تومان پروژه در اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفت.

آذربایجانی خاطرنشان کرد: در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص حمل و نقل ریلی در سال ۹۲ بودجه متروی اصفهان ۳۴ میلیاردتومان بود و در دوره چهارم شورای شهر سال ۹۳، ۸۰۰ میلیارد تومان مصوب بود که ۴۰۰ میلیارد تومان بیشتر جذب نشد.

وی اظهارکرد: خوشبختانه شاهد این هستیم که پایان مرداد ماه با حضور مقامات کشوری تمامی خطوط یک کیلومتر مورد بهره برداری قرار بگیرد که همت مدیریت شهری شرط است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در ادامه با اشاره به اینکه پروسه اتوبوس های تندرو و هوشمند سازی ترافیکی یکی از موضوعات مهم است، گفت: در حوزه اقتصادی هم اتفاقات خوبی افتاد که آخرین مرحله آن در خصوص شفاف سازی بود که هفته گذشته همه همشهریان عزیز شاهد بهره برداری و افتتاح فاز اول الکترونیک شدن شهرسازی و درآمد شهرداری بودند.

آذربایجانی اظهارکرد: طرح الکترونیکی شدن امور شهرسازی و درآمد جهت تکریم‌ارباب رجوع و شفافیت امور درآمد در خصوص صدور پروانه ساختمانی اجرا شده است.

وی بیان کرد: یکی از شاخصه های دیگر درتوسعه ی پایدار، توسعه فرهنگی و اجتماعی بود که در دوره ی چهارم شورای شهر به اذعان همه ی کسانی که در این عرصه بودند مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: چهار حوزه فرایند محور، بودجه محور، اصلاح ساختار سازمانی و توسعه زیرساخت ها با نگاه  مشارکت پذیر در اوامر اجتماعی هندسه حرکت در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی در شهر اصفهان است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا تاکید کرد: همه این موضوعات زیر مولفه ها و زیر پروژه ها تعریف شده است.

آذربایجانی گفت: در سالهای گذشته نگاه مدیریتی در زمینه فرهنگی نگاه تصدی گری بود ولی آنچه که مشخص است در حال حاضر سیاست توسعه مویرگی فرهنگی اجتماعی و اصلاح ساختارسازمانی و استفاده از ظرفیت های مشارکتی مردمی  مطرح است.

وی افزود: در این راستا راه اندازی معاونت فرهنگی اجتماعی مناطق که یکی از اقدامات بسیار خوب در اصلاح ساختار سازمانی بود و شرایط برای مناطق مهیا شد تا ۲۰۰ منطقه شهر اصفهان که برنامه ای تا به حال در آنها اجرا نشده بود با بودجه هایی که در این زمینه به تصویب رسید، شاهد برگزاری برنامه های متعددی در این زمینه باشند، البته این برنامه ها با مشارکت گروه های مردمی انجام شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا تصریح کرد: در محله های مناطق محروم که به لحاظ توسعه های فیزیکی کم برخوردار هستند به اذعان مردم ظرفیت اجرای برنامه قابل ملاحظه است.

آذربایجانی خاطرنشان کرد: در دوره چهارم شورا سرانه ۵۹ هزار تومانی فرهنگی را به ۱۰۳ هزار تومانی رساندیم که فارغ از بودجه سازمان های شهرداری است که اگر به آن بودجه اضافه کنیم سرانه خدمات فرهنگی هر فرد اصفهانی به ۱۲۵ هزار تومان افزایش می یابد.

وی اظهارکرد: به همین جهت مساعدت هایی که شهرداری به برنامه های فرهنگی می کند بر اساس حضور شهروندان و گروه های فعال و مراکز فعال فرهنگی است، البته مدیریت شهری توسعه مراکز فرهنگی را به سمتی برده است که از ظرفیت های محلی استفاده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا ادامه داد: در توسعه مراکز فرهنگی نیز با نگاه مسجد محوری بعنوان مرکز محله و ایجاد مراکز فرهنگی مساجد تراز شهراسلامی را مدنظر قرار دادیم، در واقع مراکز فرهنگی در کنار مساجد مورد بهره برداری است یا در دست احداث است.

آذربایجانی خاطرنشان کرد: در حوضه فرهنگی و اجتماعی آنچه که می تواند ما را به اهداف درست و صحیح برساند، شناخت صحیح از وضع موجود است یعنی ما اگر یک شناخت درستی از وضع مولفه های موجود فرهنگی و اجتماعی محلات داشته باشیم می توانیم در روند مشکلات فرهنگی و اجتماعی گام برداریم.

وی بیان کرد: شناسنامه فرهنگی و اجتماعی محلات به بعبارتی نیم رخ فرهنگی و اجتماعی محلات است که اطلاعات دقیق و صحیح از وضعیت چهار مولفه ی فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و شرایط گروه های مشارکت کننده در دل محله ها را ارائه می کند.

وی عنوان کرد: شناسنامه های فرهنگی و اجتماعی مبنای راه اندازی رصدخانه فرهنگی و اجتماعی شد؛ زیر ساخت راه اندازی رصدخانه که آرزویی بود که همه به دنبال دستیابی به آن بودند که در این راستا پیشنهاد راه اندازی رصدخانه از سوی شهرداری اصفهان مطرح شد و در شورای فرهنگی با حضور آیت الله طباطبایی نژاد امام جمعه و استاندار اصفهان  تصویب شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا خاطرنشان کرد: رصدخانه فرهنگی و اجتماعی شهر در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های فرهنگی و اجتماعی شهر کمک بسیاری می کند.

آذربایجانی اظهارکرد: برنامه ریز با شناخت آسیبها و مولفه هایی که در دل محله ها هست می تواند از جهات مختلفی برنامه ریزی کند.

وی تصریح کرد: اقداماتی که در این دوره شورا شاهد آن بودیم تدوین نقشه مهندسی فرهنگی شهر اصفهان بود، ما در مدل توسعه فرهنگی اگر بعد از شناخت نتوانیم اولویت بندی درستی از مولفه ها داشته باشیم ممکن است مولفه های مهم و اولویت دار از حرکت توسعه مغفول بماند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا ادامه داد: در این راستا طرح پژوهشی تحت عنوان اولویت بندی مولفه های فرهنگی شهر اصفهان در شورای شهر کلید خورد در آن نقشه فرهنگی شهر اصفهان را در آینده می توانیم ارایه دهیم.

آذربایجانی خاطرنشان کرد: بر این اساس ۱۰۷ مولفه که در نقشه مهندسی فرهنگی کشور ارایه شده بود، اولویت بندی شد.

وی عنوان کرد: مولفه هایی که در سال ۹۴ به شهرداری اصفهان ابلاغ شد مبنای حرکت حوزه فرهنگی و اجتماعی شهر شده است.

این عضو شورا اظهارکرد: اگر اتفاقی می بینید که با موضوعات اجتماعی و فرهنگی رقم میخورد، اگر می بینید که حرکت شهرداری به سمت برنامه های شاد و اجرای برنامه هایی همراه با نشاط اجتماعی است و در مکان های عمومی انجام می گیرد مانند اجرا در کنار پل خواجوی اصفهان یا در باغ غدیر اینها همان آسیب شناسی ها و اولویت بندی هاست که در ابتدای کار صورت گرفت.

وی تاکید کرد: امروزه شاهد برگزاری برنامه های شاد در اعیاد و مراسم های ملی و مذهبی در دل محلات هستیم.

آذربایجانی با اشاره به برنامه های فرهنگی ویژه بانوان گفت: ۵۰ درصد از افراد جامعه را بانوان تشکیل می دهند که باید برنامه های ویژه ای برای این قشر در نظر گرفته شود.

وی افزود: البته اقداماتی با توجه به نیاز بانوان در سطح شهر انجام شده اما باید اقدمات بیشتری در این خصوص انجام گیرد.

وی با اشاره به ایجاد مراکز تفریحی و فرهنگی ویژه بانوان اضافه کرد: در سال های گذشته باغ های بانوان احداث شده بود که متاسفانه به دلایل مختلفی همچون محرمیت مشکل ایجاد شد با بازمهندسی باغ های بانوان و توسعه های عمرانی اکنون ۵ باغ بانوان در شهر اصفهان فعال است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا خاطرنشان کرد: ایجاد مراکزاختصاصی بانوان نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است که در بودجه ی ۹۶ سه مرکز اختصاصی ریحانه، طیبه و یک مرکز دیگر مورد تصویب قرار گرفت.

آذربایجانی به دیگر برنامه های فرهنگی مدیریت شهری در حوزه بانوان گفت: از جمله موضوعات دیگر در حوزه بانوان  و زنان سرپرست خانوار طرحی برای حمایت از این عزیزان مصوب بود که به تصویب شهرداری رسید، سرفصل های این مصوبه حمایتی، آموزشی و فرهنگی بود، نمایشگاه توانمندی ها که توسط  بازارچه های محلات برگزار می شود نیز در جهت حمایت از زنان سرپرست خانوار برنامه ریزی شده است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در بخش مشارکت می توان به آن اشاره کردحمایت ویژه از خیریه هایی است که از بانوان حمایت می کنند، برای زنان سرپرست خانوار در احداث مکان صد در صد تخفیف لحاظ شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا تصریح کرد: از جمله اقداماتی که در حوزه ورزش انجام گرفته شد توسعه فضای ورزشی در اختیار بانوان بود که در این راستا احداث ورزشگاه ها و زمین های ورزشی در باغ های بانوان مورد توجه قرار گرفت.

آذربایجانی در ادامه به طرح منزلت شهروندی اشاره کرد و گفت: در حوزه طرح منزلت شهروندی که با ۴ جامعه  هدف از جمله بازنشستگان، معلولان، جانبازان، گروههای دارای آسیب های اجتماعی برگزار شد در این طرح کارت هایی از ۵۰ تا ۱۰۰٪ تخفیف برای استفاده از مراکز تفریحی، فرهنگی و آموزشی شهرداری در اختیار این گروه ها قرار گرفته است.

وی در ادامه به برنامه اصفهان ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: در اصفهان ۱۴۰۰ سه هدف کلان برنامه ریزی شده است که فرهنگ اجتماعی، ایجاد سرزندگی و نشاط شهر اصفهان  است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به فرموده مقام معظم رهبری، فرهنگ زیر بنای  همه حوزه ها قرار دارد در اصفهان ۱۴۰۰ نیز آنچه که تدبیر شده است تکمیل کننده ی این موضوع است.

این عضو شورا با بیان اینکه همواره اصفهان نگینی بوده که در ادوار تاریخی می درخشیده است، تصریح کرد: آنچه اصفهان را برجسته کرده است زیر ساخت فرهنگی است که متاسفانه در سالهای گذشته این زیر ساخت تغییر و به سمت صنعت رفته است اما ما این زیست را به سمت فرهنگی شدن تغییر دادیم چرا که معتقدیم صنایع فرهنگی می تواند اصفهان را به سمت توسعه یافتگی پیش ببرد.

آذربایجانی خاطرنشان کرد: آنچه که می توان در این زمینه  اشاره کرد این است که زیست گون شهر اصفهان از صنعت به فرهنگ تغییر پیدا خواهد کرد، شهروندان می توانند با مراجعه به سایت شهرداری از این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنند در واقع آنچه که می تواند اصفهان را زیست پذیر کند تعاملات فرهنگی و اجتماعی  است.

وی با بیان اینکه شیب نگرش دوره ی چهارم شورای شهر در حوزه فرهنگی اجتماعی جاری بوده است، گفت: در حال حاضر سهم بودجه فرهنگی به بیش از دو برابر رسیده است.

وی با بیان اینکه نگاه و تکریم هنرمندان و گروه های اجتماعی بسیار مد نظر قرار گرفته است، گفت: تمامی این موارد به دلیل نگاه متفاوت مدیریت شهری در این چهار سال بوده است که همین نگاه مبنای کار اصفهان ۱۴۰۰ قرار گرفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا افزود: نظام نامه ای که در این چهار سال برای تمام پروژه ها مورد تصویب قرار گرفت کاربست فرهنگی اجتماعی است که در ۶ حوزه  این کاربست ها اجرا شده است تا اگر پروژه ای وارد سیاست گذاری شد بر اساس پیوست فرهنگی اجتماعی انجام شود.

آذربایجانی اظهارکرد: اولین نکته ای که در شروع دوره چهارم انجام شد این بود که عنوان دوره از کمیسیون فرهنگی اجتماعی به کمیسیون  فرهنگی، اجتماعی و ورزشی تغییر یافت.

وی بیان کرد: منشور دوره چهارم شورای شهر بخشی در حوزه بندی بر اساس ۱۵ هدف کلان تصویب شد و نکته بعد آن نیز اصلاح ساختار در حوزه ورزش بود چون نگاه بر این اساس است که ورزش می تواند به وجود آورنده ی یک شهر سالم باشد با این دید از مجموعه های ورزشی حمایت شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا گفت:  ۳۲میلیارد  تومان بودجه ورزش سال ۹۲  در سال ۹۶ به ۵۷ میلیارد تومان رسید و مجموع بودجه چهار سال حوزه ورزش ۲۳۶ میلیارد تومان بوده است.

آذربایجانی افزود: یکی از آیین نامه های شورای شهر حمایت از تیم‌های محلات بود که بتوانیم عناصر ورزشی را از دل  محلات بیرون بکشیم.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مسائلی که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته بود بحث زورخانه هاست که خوشبختانه در حال حاضر در تمامی مناطق و در دل محلات تعداد این مراکز بالای ۷۰ درصد توسعه پیدا کرده است.

وی توضیح داد که توسعه مراکز ورزشی از جمله برنامه هایی بود که دقت زیادی بر روی آن شد و با نگاه عدالت محوری به سمت و سوی ایجاد مراکزدر محلات کم برخوردار حرکت کردیم.

وی خاطرنشان کرد: اقدام بسیار خوبی که در این زمینه انجام شد نگاه به توسعه زیر ساخت مراکز ورزشی رو باز بود که باعث شد این مراکز روباز زودتر در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

کد خبر 313379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.