پشت میزنشین‌ها بیشتر دچار پوکی استخوان می‌شوند/ کاهش تراکم استخوان‌ها بعد از ۳۵ سالگی

پوکی استخوان به معنی کم شدن تراکم استخوان است که به دنبال آن قدرت استخوان کم شده و موجب شکننده شدن استخوان می شود .

متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز مهمترین عواملی که زمینه ساز بروز استئوپروز یا پوکی استخوان هستند را شامل پیری، ژنتیک، تغذیه، عادات، داروها و بیماری ها دانست.

دکتر علیرضا مقتدری افزود: استخوان یک بافت زنده است و در درون آن سلول های مختلفی فعالیت می کنند. دسته ای از این سلول ها به نام استئوبلاست Osteoblast مرتبا در حال استخوان سازی هستند و دسته ای دیگر به نام استئوکلاست Osteoclast وظیفه جذب استخوان را دارند. بنابرین استخوان های بدن ما دائما در حال جذب شدن و جایگزین شدن با مواد نو هستند.

وی در ادامه بیان داشت: در سنین جوانی استخوان بیشتر ساخته می شود تا جذب شود، اما بعد از ۳۵ سالگی به ازای موادی که از استخوان برداشته می شوند مواد کمتری جایگزین می شوند و این فرایند موجب می شود که به تدریج مقدار ماده تشکیل دهنده استخوان و در نتیجه تراکم و استحکام آن کاهش یابد.

این متخصص طب فیزیکی خاطرنشان کرد: بعد از سنین جوانی و با افزایش سن، کل توده استخوانی بدن کاهش یافته و خطر شکستگی افزایش می یابد. همچنین در سنین یائسگی شدت پیشرفت روند از دست دادن تراکم استخوان، به ناگهان زیاد می شود، به طوری که زنان در ده سال اول یائسگی ممکن است نیمی از تراکم استخوان های بدن خود را از دست بدهند.

 وی در مورد ارتباط ژنتیک و پوکی استخوان بیان داشت: در افرادی که سابقه خانوادگی شکستگی دارند، افراد لاغر اندام و افراد با پوست خیلی روشن، احتمال استئوپروز یا پوکی استخوان بیشتر است.

وی ادامه داد: کاهش دریافت کلسیم و ویتامین دی از طریق مواد غذایی، موجب پوکی استخوان می شود.

این متخصص الکترودیاگنوز  در مورد ارتباط میان عادات و پوکی  استخوان گفت: افرادی که کار پشت میز نشینی دارند و ورزش و فعالیت بدنی کمی دارند و همچنین کسانی که عادت به مصرف سیگار یا الکل دارند بیشتر مبتلا به پوکی استخوان و استئوپروز می شوند.

وی افزود: مصرف داروهای حاوی کورتیکوستروئید و مصرف هپارین و فنی توئین می تواند موجب پوکی استخوان شوند. در افرادی که به علت ابتلا به سرطان تحت شیمی درمانی هستند نیز پوکی استخوان بیشتر دیده می شود.

این متخصص طب فیزیکی بیماری هایی را که در آنها احتمال پوکی استخوان بیشتر است را شامل موارد، بیماری گوارشی منجر به سوء جذب، سطح پایین تستوسترون در مردان، آمنوره (قطع عادات ماهانه در زنان)، وجود بیماری مزمن مانند روماتیسم مفصلی یا نارسایی مزمن کبد، کم کاری غده تیروئید، بی حرکتی طولانی مدت مانند فردی که سکته مغزی کرده است، پرکاری غده و پاراتیروئید دانست.

به گزارش ایمنا تراکم و قدرت استخوان ها تحت تاثیر متغیرهای ژنتیکی و محیطی است. به طور معمول تراکم استخوان مردان بیش از زنان است. بنابراین زنان بیش از مردان دچار پوکی استخوان می شوند و این بیماری در افراد لاغر و در کسانی که در فامیل نزدیک خود سابقه پوکی استخوان دارند بیشتر دیده می شود.

کد خبر 313316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.