آمارهای بیکاری و اشتغال مرکز آمار مستند است/به آمارهای بانک مرکزی تکیه کنیم

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به آمار نگران‌کننده نرخ بالای بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در استان، گفت: آمارهای بیکاری و اشتغال کشور که توسط آمار مرکز ایران اطلاع‌رسانی می‌شود مستند است نباید به آمارهای بانک مرکزی و اشخاص دیگر تکیه کنیم.

نعمت‌الله اکبری در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به اینکه بیشترین اشتغال استان اصفهان در سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی مقرر شده است، اظهار داشت: ۱۲ درصد اشتغالزایی استان در حوزه کشاورزی و ۸۸ درصد به ترتیب در بخش‌های صنعت و خدمات است.

وی نرخ مشارکت اشتغال در صنعتی‌ترین استان کشور را با ۴۱.۴ درصد بالاتر از استان‌های دیگر برشمرد و افزود: ظرفیت صنایع سنگین موجود در این استان از جمله فولاد مبارکه با صادرات مطلوب طی سال گذشته و امسال هم بسیار مناسب بوده است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان بیان داشت: با وجود چنین آماری سوال پیش می‌آید که چرا استان اصفهان با این میزان ظرفیت صنعتی، چرا آمار بیکاری آن بالا است، باید گفت اصفهان، استانی مهاجرپذیر است و بسیاری از جوانان از استان‌های دیگر برای احتساب حتی کار موقت هم به این استان مهاجرت می‌کنند و سوی دیگر تحریم‌ها طی سال‌های متوالی به شدت بر وضعیت صنعتی اصفهان تاثیرگذار بوده و بخش کشاورزی از این تحریم‌ها تاثیر نمی‌گیرند.

وی تصریح کرد: هر سازمان و اشخاص غیرمتخصص بجز سازمان مرکز آمار ایران که پیرامون میزان آمار بیکاری کشور و سایر استان‌ها از جمله اصفهان اظهارنظر می‌کنند اقدامی کارشناسانه نیست و این افراد کاملا اشتباه کرده‌اند که آماری را ارایه می‌کنند و بر آمار خود هم اصرار داشته باشند.

رسیدن نرخ بیکاری بهار ۹۶ در استان اصفهان به ۱۶.۱ درصد

اکبری ادامه داد: آمارهای بیکاری و اشتغال کشور که توسط آمار مرکز ایران اطلاع‌رسانی می‌شود مستند است نباید به آمارهای بانک مرکزی و اشخاص دیگر تکیه کنیم.

وی اضافه کرد: با اجازه مرکز آمار ایران هر ماهه براساس شاخص‌های موجود در کشور آمار و اطلاعاتی بیکاری و اشتغال را جمع‌آوری کرده و به این مرکز ارسال می‌کنیم و حتی خودمان هم اجازه انتشار نداریم و مرکز آمار گزارش‌ها را پس از آنالیز منتشر می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان افزود: بر همین اساس در بهار امسال آمار بیکاری استان اصفهان به ۱۶.۱ دهم درصد رسیده که در بهار سال ۹۵ این آمار ۱۵.۷ دهم درصد بوده است، اما معیار بیکاری در استان‌ها و کشور سال است نه فصل، به عنوان مثال در زمستان سال گذشته نرخ بیکاری کشور ۱۲.۵ درصد برآورد شده بود.

وی تصریح کرد: عمده‌ترین آمار بیکاری استان اصفهان ناشی از سال‌های ۹۲ و ۹۳ بوده که در سال گذشته بخشی از بیکاری استان را جبران کرده‌ایم و به طور طبیعی این اقدامات اجرایی در سال ۹۵ اواخر سال‌های ۹۶ و ۹۷ تاثیرگذار خواهد بود.

اکبری با بیان اینکه ۶۸ هزار و ۲۸۱ شغل در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ اضافه شد، افزود: مهاجرپذیر بودن و افزایش جمعیت نیروی کار در استان اصفهان از عوامل اصلی افزایش نرخ بیکاری در استان است.

آمار نگران‌کننده نرخ بالای بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در استان

وی با بیان اینکه میانگین نرخ بیکاری کشور در سال ۹۴ معادل ۱۱ درصد بود که در سال ۹۵ به ۱۲.۴ درصد رسیده است، گفت: هدف گذاری استان اصفهان در سال جاری رسیدن به نرخ میانگین بیکاری کشور است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با بیان اینکه این استان را به ۶ منطقه تقسیم کردیم و برای هر منطقه برنامه و رویکرد خاصی مشخص شده است، اظهار داشت: برای هر منطقه از استان اصفهان برنامه خاصی مشخص شده و این هدفگذاری‌ها تا پایان سال جاری محقق خواهد شد.

وی نرخ بالای بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در استان اصفهان را نگران کننده دانست و افزود: جهت‌گیری اشتغال در استان با اولویت رسیدگی به مساله اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی دنبال می‌شود.

اکبری با بیان اینکه تعداد فارغ التحصیلان بیکار استان اصفهان بیشتر از سایر استان‌هاست، گفت: بیشترین دانشجوی کشور را در اصفهان داریم. از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت استان، ۵۲ درصد دانشجو هستند که در هیج جای دنیا آمارها اینگونه نیست.

وی تقویت فضای کسب و کار از طریق حمایت از بخش خصوصی را مهم‌ترین اقدامات برای دستیابی به توسعه دانست و تاکید کرد: دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم و در بخش خصوصی نیز  تامین اعتبار و سرمایه‌گذاری کند.

ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در سال جاری با بهبود فضای کسب و کار

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان‌ ادامه داد: با بهبود فضای کسب و کار، حداقل ۱۰۰ هزار شغل در سال جاری ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به ۶ منطقه استان با قابلیت برنامه‌ریزی، گفت: برای هر منطقه فراخور قابلیت‌های آن با حضور بخش خصوصی برنامه‌های پیشران و توسعه‌ای اجرا می‌شود.

اکبری ادامه داد: رویکرد ما، برای توسعه استان این است که در داخل این شش منطقه قابل برنامه‌ریزی، نه با بودجه و اعتبارات دولتی که با حضور توانمند و مؤثر بخش خصوصی استان اصفهان به نتایج مناسب دست یابیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد، یک واقعیت است و برای موفقیت در آن باید با ابزار واقعی، وارد عمل شد، اظهار داشت: اگر نتوانیم بخش خصوصی را در کشور فعال و حمایت کنیم، دولت در سال آینده با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان گفت: استان اصفهان در سال ۹۵ رتبه نخست پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: حدود سه هزار و ۴۸۰ واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات در سال ۹۵ ثبت نام کردند که هزار و ۸۰۰ واحد شرایط مناسب دریافت وام را داشتند و ۴۵ واحد بالای ۱۰۰ نفر اشتغال نیز موافقت‌نامه وام دریافت کرده‌اند.

اکبری با تاکید بر لزوم حمایت از بخش خصوصی در اقتصاد، افزود: دولت در راستای این حمایت‌ها در سال ۹۵ حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی در استان اصفهان پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم توانست عقلانیت را بر ریل اقتصادی حاکم کند، تصریح کرد: دولت یازدهم با اتخاذ تدبیرهای لازم و تمام توان خود توانست تورم را مهار کرده و رشد اقتصادی را مثبت کند.

کد خبر 313204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.