برپایی مراسم بزرگداشت بزرگترین شکسته نویس جهان در تخت فولاد

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد از شب نشینی اهالی شعر، ادب و هنر برای بزرگداشت استاد عبدالمجید طالقانی در تکیه سیدالعراقین خبر داد.

به گزارش ایمنا، سید علی معرک نژاد با بیان این خبر گفت: یکی از نام آوران عرصه خط و خوشنویسی که نامش بر تارک لوح زرین هنر اسلامی می درخشد، استاد عبدالمجید طالقانی است.

وی با بیان اینکه عبدالمجید از نوابغ مسلم خوشنویسی و از ارکان چهارگانه خوشنویسان جهان به شمار می آید، افزود: همانگونه که میرعماد در نستعلیق، میرزا احمد نیریزی در نسخ، یاقوت در ثلث سرآمد هستند، استاد عبدالمجید طالقانی در خط شکسته همتایی نداشته و چنان اعجاز در نوشتن شکسته داشت که نامش با نام شکسته نستعلیق، پیوندی جدایی ناپذیر پیدا کرد و خط شکسته را به حد کمال رساند.

معرک نژاد به برگزاری مراسم بزرگداشت استاد طالقانی اشاره کرد و گفت: این مراسم با هدف ارائه یک تصویر ملی و بین المللی پویا از شهر اصفهان برگزار می شود و شروع این فرایند با برپایی چنین برنامه هایی در راستای معرفی مفاخر و ظرفیت های فرهنگی اصفهان و ایجاد بسترهایی جهت برگزاری دوره ای و برند سازی آنها می باشد.

وی در ادامه با تاکید بر گرامیداشت یاد و خاطره بزرگان و هنرمندان مدفون در سرزمین مقدس تخت فولاد اظهار داشت: در سال گذشته اولین ویژه برنامه معرفی مفاخر فرهنگی، هنری و ادبی تخت فولاد با عنوان "شب مهتاب" با برگزاری مراسم گرامیداشت استاد جلال الدین همایی در ۲۵ اسفندماه آغاز شد و بزرگداشت استاد عبدالمجید طالقانی دومین برنامه است که در راستای معرفی بهتر و بیشتر این بزرگان برگزار می شود.

مراسم بزرگداشت استاد عبدالمجید طالقانی روز پنجشنبه ۵ مردادماه، ساعت ۲۰:۳۰ با سخنرانی استاد کابلی از هنرمندان بزرگ عرصه خوشنویسی در خیابان فیض، کوچه واله، تکیه سیدالعراقین برگزار می شود.

عبدالمجید طالقانی؛ خوشنویس، هنرمند، کاتب، عارف و شاعر ایرانی در حدود سال ۱۱۵۰قمری در روستای مهران از توابع طالقان زاده شد. وی از بیست سالگی خوشنویسی را آغاز کرد و در سی سالگی آن را به اوج کمال رساند و اگرچه عمر کوتاهی داشت اما آنچه از وی به یادگار مانده همگی عالی و بی نظیر بوده و چشم و دل را محسور می کند.

درویش عبدالمجید طالقانی از اعضای انجمن ادبی مشتاق به شمار می رفت و پیرو سبک بازگشت بود و گاه غزل های عاشقانه می سرود و رباعی و ماده تاریخ می ساخت. وی در اشعارش "مجید" تخلص می کرد و دیوان اشعارش با دو هزار بیت به چاپ رسیده است. سرانجام این استاد بزرگ در پانزدهم محرم ۱۱۸۵قمری در سی و پنج سالگی در اصفهان درگذشت و مزار وی در فضای جلوخان تکیه میر نزدیک مزار میرفندرسکی در تخت فولاد اصفهان قرار دارد.

کد خبر 312486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.