مقام معظم رهبری همواره بر حضور فعال در آب‌های آزاد تأکید داشته‌اند

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر حضور فعال در آب های آزاد تأکید داشته‌اند.

به گزارش گروه پایداری خبرگزاری ایمنا، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتشجمهوری اسلامی ایران در مراسم رونمایی از بازی رایانه‌ای «مبارزه در خلیج عدن ٢» که امروز(دوشنبه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، دریا را به فضای مجازی تشبیه کرد و اظهار داشت: دریا مانند فضای مجازی هم فرصت وهم تهدید محسوب می‌شود، اگر بتوانیم از منابع موجود در آن بهره لازم را ببریم فرصت است در غیر این صورت یک نوع تهدید به حساب می‌آید. ما پیوسته به دنبال تحقق فرموده مقام معظم رهبری درباره نظریه بازگشت به دریا هستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به حضور نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد، تصریح کرد: با حضور در آب های آزاد می‌توان در چهار گوشه جهان حضور داشت و از فرصت های آن بهره ببرد. رهبر معظم انقلاب در ۳۰ سال گذشته همواره بر حضور فعال در آب‌های آزاد تأکید داشته‌اند.

وی گفت: استعمار جهانی طی سالیان گذشته به مرور ما را از دریا دور کرده تا خود و دست نشانده‌هایش بتواند از منابع موجود در آن استفاده کند، ما منافع زیادی در دریا داریم از غذا و انرژی‌های نو گرفته تا گردشگری و گسترش سواحل و جلوگیری از خام فروشی که باید از آن استفاده کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: ظرف 10 سال گذشته با تدابیری که فرماندهی معظم کل قوا اتخاذ نمودند و نیروی دریایی ارتش را نیروی راهبردی نام بردند، وظیفه ما نیز سنگین‌تر شد، چرا که ایشان حضورفعال در دریاهای آزاد را از این نیرو خواستند. همان طور که همه می‌دانند 50 کیلومتر دورتر از دریای عمان نیروهای ما وارد آب‌های آزاد می‌شوند و هر رفتاری که از ما در این منطقه بروز پیدا کند مورد توجه دنیا قرار می‌گیرد. ما اگر می‌خواهیم صاحب اقتدار شویم باید از منافع خود در دریا استفاده کنیم.

امیر دریادار سیاری با اعلام این موضوع که ایران رکورددار حضور در دریاها به مدت 5 ماه است، گفت: این نشان از اقتدار ایران دارد، در همین مدتی که ما در شمال اقیانوس هند حضور داریم بحث دزدی‌های دریایی به وجود آمد، همه می‌دانند که محدوده تنگه باب المندب و خلیج عدن یک کریدور اصلی برای تجارت و ارسال کالا از آمریکا و اروپا به جنوب شرقی آسیا و بالعکس است. استکبار جهانی برای اینکه حضور خود را در منطقه استمرار بخشد با وضعیتی که در کشور سومالی حاکم بود دزدان دریایی را در آنجا مستقر کرد و به این بهانه در منطقه حضور پیدا کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در حال حاضر دزدی دریایی وجود دارد و تاکنون هزاران میلیارد دلار به کشورها ضربه وارد کرده است. یکی از کشورهایی که از محدوده تنگه باب‌المندب برای ترانزیت کالا استفاده می‌کند جمهوری اسلامی ایران است. همه بدانید فاصله خلیج عدن تا بندرعباس 2هزار و500 کیلومتر و تا تهران بیش از چهارهزار کیلومتر است و طول منطقه خطرناک‌ترین خلیج، یک هزار و 500 کیلومتر است که باید برای تأمین امنیت آن تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه 90 درصد صادرات ایران از طریق دریاست، تصریح کرد: تاکنون بیش از 4هزار و 200 فروند کشتی از منطقه عبور داده شده و بیش از 250 مورد درگیری با دزدان دریایی رخ داده است که آنها حتی نتوانستند یک کشتی ایرانی را بربایند. البته شاید در این مدت لنجی توسط آنها ربوده شده باشد که دلیل آن هم مشخص است، اگر خدمه لنج به توصیه‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش توجه می‌کردند این اتفاق رخ نمی‌داد.

امیر دریادار سیاری درباره بازی مبارزه در خلیج عدن گفت: بازی مبارزه در خلیج عدن1 در سال 91 رونمایی شد که جوانان کشور از آن استقبال فراوانی کردند. طی گزارشی که محضر فرماندهی معظم کل قوا در خصوص این بازی داده شد و مقام عظمای ولایت از انجام چنین کاری ابراز خوشحالی نمودند و فرمودند که این کار باید ادامه‌دار باشد تا جوانان متوجه شوند که این توانمندی که در کشور وجود دارد از کجا آمده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: چنین بازی‌هایی باعث می‌شود تا مردم از اینکه در ایران زندگی می‌کنند احساس غرور کرده و به سربازان خود در نیروی دریایی ارتش که با حضور پنج ماهه خود در آب‌های آزاد امنیت این کشور را برقرار می‌کنند، افتخار کنند و شما مطمئن باشید که اگر این حضور نبود امروز استکبار جهانی باید امنیت کشورمان را مانند برخی از کشورهای منطقه تأمین می‌کرد.

وی با تأکید به این موضوع که ساخت بازی مبارزه در خلیج عدن2 پیرو اجرای فرامین فرماندهی معظم کل قوا است، تصریح کرد: در حال حاضر 95 درصد بازار بازی‌های ایران در اختیار کشورهای خارجی قرار دارد، مگر می‌شود در کشوری مانند ایران که توان تولید انواع موشک، اژدر، زیردریایی و ناوشکن وجود دارد توان ساخت بازی‌های ایرانی وجود نداشته باشد. ما می‌توانیم این بازار 95 درصدی را در اختیار خود بگیریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود:‌ همگان دیده‌اند که در بازی‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره یا تروریست بوده و یا از نیروهای کشورهای خارجی شکست خورده است که این نشان دهنده جهت دار بودن این بازی‌ها است چرا که ارزش‌های ما را زیر سوال می‌برند، پس باید با آنها مقابله کنیم.

دریادار سیاری  با بیان اینکه بازی مبارزه در خلیج عدن2 بسیار تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: باید به توان کشور در عرصه ساخت بازی‌ با بصیرت بیشتری نگاه شود. بازی‌هایی مانند مبارزه در خلیج عدن تأثیر بسیاری دارد و جوانان ما به آن افتخار می‌کنند.

کد خبر 312404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.