علت تاسیس خانه ریاضیات شکستن دیوارهای مصنوعی است

مدیر خانه ریاضیات اصفهان گفت: علت تاسیس خانه ریاضیات شکستن دیوارهای مصنوعی است تا افراد با دغدغه های مختلف بتوانند در کنار یکدیگر کارهای مشترک انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فروزان خردپژوه در برنامه «اینجااصفهان» اظهارکرد: یونسکو سال ۲۰۰۰ میلادی یعنی سال ۱۳۷۹ شمسی را به عنوان سال جهانی ریاضیات معرفی کرد تا کشورهای مختلف فعالیت هایی را در رابطه با گسترش دانش ریاضیات در بین جامعه مخاطب خود اجرا کند.

وی افزود: یکی از برنامه هایی که تحت هدایت سال جهانی ریاضیات انجام شد تاسیس خانه ریاضیات با مشارکت تعدادی ریاضیدان ،جمعی از وزرا و برنامه ریزان کشور و تنی چند از وزیران علوم و آموزش و پرورش و غیره بود.

مدیر خانه ریاضیات اصفهان با اشاره به اینکه مخاطب خانه ریاضیات عامه مردم هستند نه فقط گروهی خاص ادامه داد: در این راستا توافق نامه ای بین معاون وقت وزارت علوم تحقیقات و فن آوری و همچنین شهرداری وقت اصفهان(مهندس جوادی)  ایجاد شد که وزارت علوم حمایت های علمی و شهرداری نیز حمایت های مالی را در اجرای این طرح به عهده گرفتند.

خردپژوه اضافه کرد: خوشبختانه طفلی که ۱۹ سال پیش به دنیا آمد در حال حاضر به جوان برومندی تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه خانه ریاضیات اصفهان اولین نوع خانه ریاضیات در دنیاست، افزود: در کشورهای دیگر مکان هایی مختص معلمان وجود دارد و نهادهایی برای دانش آموزان ولی مکانی که همه گروهها را با هم دریک فضا جمع کند، وجود ندارد .

مدیر خانه ریاضیات اصفهان تصریح کرد: در مقاطع مختلف تحصیلی که در سیستم آموزش و پرورش وجود دارد، بخش دانشگاهی آموزش نیز وجود دارد اما فعالیت های خانه ریاضیات فوق برنامه است و ما دخالتی در برنامه های رسمی آموزش و پرورش نداریم.

خردپژوه تاکید کرد: در عین حال تلاش می کنیم دانشجو ها را به فعالیت های غیر رشته ای مثل ریاضیات و اقتصاد و غیره تشویق کنیم، البته تشویق به چیزی که بین رشته هاست و در دانشگاه کمتر به آن پرداخته می شود.

وی ادامه داد: هدف این است که دانش آموزان و دانشجوها را به فکر کردن وادار کنیم به آنها کارگروهی را آموزش دهیم چرا که امروزه در دنیا کارهای علمی به شکل فردی انجام نمی شود به همین دلیل همه کارهای این مجموعه مبتنی بر کار گروهی است .

وی اضافه کرد: به طور مثال در کارگاههایی که با بچه ها کارمی کنیم امکان داردتا یک ساعت اسمی از ریاضیات برده نشود درحقیقت با زبان بازی ریاضیات را منتقل می کنیم.

مدیر خانه ریاضیات اصفهان گفت: در این مجموعه مخاطب همه دانش آموزان سطح شهر هستند چه مدارس عادی و چه مدارس تیز هوش که در حال حاضر کسانی که با ما در این چند سال همراه بوده اند جز مدرسان دانشگاه های معتبر خارج و داخل کشور هستند.

خردپژوه افزود: همزمان با خانه ریاضیات، خانه های دیگری نیز در همان سال تاسیس شدند و تلاش بر این شد که در استان های دیگر نیز چنین خانه هایی تاسیس شود .

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از ۳۶ خانه ریاضیات در کل کشور موجود است، گفت: دو خانه ریاضیات با الگوگیری از ما در بلژیک و فرانسه تاسیس شده است و این به بدین معناست که خانه ریاضیات اصفهان مورد تایید آموزشگران بین المللی جهان است.

مدیر خانه ریاضیات اصفهان ادامه داد: ما توانستیم درفعالیت هایمان با موسسات در برنامه ریزی هایی آموزشی که در کشورهای مختلف کار می کنند، ارتباط برقرار کنیم.

به عنوان نمونه با کشور هلند در ارتباط هستیم و با ارتباطی که با آنها داشتیم در حال حاضر در کتاب های درسی شان از کاشی کاری های اصفهان استفاده کرده اند تا نشان دهند که ایده ریاضی چطور در کاشی ها به کار برده می شود و این نشاندهنده تاثیر کار ما بر رفتار آنهاست.

خردپژوه اضافه کرد: ما توانستیم خانه های ریاضیات کل کشور را در پوشش یک انجمن علمی که مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فن آوری است به ثبت برسانیم و این انجمن در چند سال اخیر جز انجمن های برتر کشور بوده است.

وی بیان کرد: اگر چه فعالیت خانه ریاضیات به نوعی متفاوت با انجمن های علمی دیگر می باشد، اما توانسته است جایزه انجمن ترویج علم را به خود اختصاص دهد، همچنین کاندیدای یک جایزه بین المللی بودیم که متاسفانه به این دلیل که آن جایزه به شخص تعلق میگرفت نه نهاد ، جایزه را دریافت نکردیم.

مدیر خانه ریاضیات اصفهان گفت: برنامه های این مجموعه هم از طریق سایت و هم از طریق تعامل با اداره کل آموزش و پرورش به صورت بخش نامه برای مدارس  ابلاغ و اطلاع رسانی می شود، ما با روابط عمومی شهرداری نیز در ارتباط هستیم که اطلاعات این مجموعه را به گوش شهروندان برسانیم.

خردپژوه افزود: یک توصیه کلی به پدر و مادران این است که در حال حاضر این عزیزان ذهنیت خود را با بچه ها مقایسه می کنند در صورتیکه باید تلاش کنند استعدادها وعلایق  بچه ها راشناسایی کنند به این منظور که خواسته های خود را به فرزندان منتقل نکنند.

وی ضمن تشکر از شهرداران این شهر از مهندس جوادی تا دکتر جمالی نژاد گفت: برای اجرای برنامه های خانه ریاضیات نیاز به صنایع مختلف و صاحبان صنایع کوچک و حتی خیرین که در برنامه های مختلف به ما کمک کنند، داریم مثلا هزینه کلاس کامپیوتر دانش آموزان را یکی از اساتید دانشگاه به عهده گرفته است و از این دست کمک ها .

مدیر خانه ریاضیات اصفهان از برگزاری کلاس های تابستانه خبر داد و گفت: کلاس ها از دهم تیر ماه به صورت گروهی و انفرادی آغاز شده است، همچنین پروژه های مختلفی نیز برای آموزش ریاضیات ویژه نابینایان پیش بینی شده است.

خردپژوه افزود: متاسفانه در سیستم آموزشی ایران دیوارهای مصنوعی ایجاد شده است که آموزش عالی را از آموزش و پرورش جدا می کند حتی در بطن آموزش و پرورش نیز دبیرستان از ابتدایی جدا می شود و افرادی که در این زمینه ها فعالیت می کنند کمتر با هم در ارتباط هستند .

وی ادامه داد: علت تاسیس خانه ریاضیات شکستن دیوارهای مصنوعی است و در واقع پذیرای افراد متفاوت است تا دغدغه های مختلف بتوانند در کنار یکدیگر کارهای مشترک انجام دهند.

وی عنوان کرد: مخاطبان این خانه از ابتدایی تا استاد دانشگاه است و حتی سخنرانی هایی برای عامه مردم برگزار می شود، به این معنا که هر شهروند اصفهانی متناسب باسواد ، استعداد و شغل  خود با خانه ریاضیات ارتباط برقرار می کند.

وی گفت: چیزی که ریاضیات به افراد می دهد تفکر منطقی است یعنی در هر کاری نیازمند استدلال هستیم .

وی با اشاره به اینکه  پشتوانه ی تمام معماری ها و کاشی کاری ها در شهر اصفهان ریاضیات است، اظهارکرد: در خانه ی ریاضیات بخشی به نام ریاضیات هنر وجود داردکه ارتباط این دو حرفه را با هم بیان می کند.

کد خبر 310900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.