همراه روزهای ترافیکی

 شاید غلو آمیز باشد اگر بگوییم برنامه «نقشه ترافیک شهر اصفهان» تمامی امکانات و نیازهای مردم را در حوزه ترافیکی شامل اطلاع از خطوط اتوبوسرانی، مسیرهای تاکسی و ... رفع می کند اما با استفاده از این نرم افزار قطعا بسیاری از نیاز های شما در مورد مسائل ترافیکی رفع می شود.

به گزارش ایمنا، چند وقت پیش بود که با حضور شهردار اصفهان، معاون حمل و نقل شهرداری و سایر مدیران از اصفهان ترافیک(نقشه جامع ترافیک آنلاین شهر اصفهان) ترافیکال(اولین چهارراه آنلاین ۵ زبانه فرهنگ ترافیک)، ترافیک یار(نرم افزار ثبت وقایع ترافیکی شهر) ترافیک پدیا(اولین کتابخانه دیجیتال تخصصی حمل و نقل و ترافیک کشور) ترافیکستان(مجموعه تولیدات چند رسانه ای آموزش و فرهنگ ترافیک) رونمایی شد.

از این رو برای اطلاع از جزئیات این برنامه ها به سراغ اولین برنامه یعنی «نقشه ترافیک شهر اصفهان» رفتیم تا از نزدیک این برنامه را بررسی کنیم.

پس از نصب این برنامه اولین تصویر شعار پویش مردمی «هوای اصفهان را داریم» به همراه نمایی از سی و سه پل نمایان می شود. برای استفاده از این برنامه باید به شبکه اینترنت متصل باشید تا نقشه ها و مسیر های ترددی را به شما نشان دهد.

نقشه‌ی جامع ترافیک و حمل و نقل هوشمند اصفهان با هدف راهنمایی شهروندان و گردشگران در مسیر سفرهای درون شهری و اطلاع‌رسانی پیرامون وضعیت جاری ترافیک شهر توسعه یافته و نسخه‌ی مبتنی بر وب این پروژه نیز در آدرس http://isfahantraffic.ir در دسترس است.

کلیات این پروژه و همینطور برنامه «نقشه ترافیک شهر اصفهان» در حوزه‌ی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با نظارت و مدیریت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، مرکز کنترل ترافیک و با همکاری برخی از شرکت های خصوصی ساخته شده است و مدیریت می شود.

فضای کلی برنامه

فضایی که برنامه در اختیار شما قرار می دهد شامل گزینه هایی است که هر کدام کاربردی مخصوص دارد. برای نمونه گزینه موقعیت مکانی که در گوشه پائین سمت راست تعبیه شده است موقیعت جغرافیایی شما را روی نقشه نشان می دهد.

گزینه بعدی که بسیار جالب به نظر می رسد گزینه «این دور و بر ها» است که در گوشه پائین سمت چپ این برنامه به صورت دایره ای شکل نشان داده شده است. انتخاب این گزینه به ما مکان ها و دفاتری که در حوالی موقعیت جغرافیایی ما قرار دارد را نشان می دهد. به عنوان مثال اکنون در محدوده جغرافیایی من چند پارک، مساجد و حسینیه ها، بازارها و حتی سرویس های بهداشتی وجود دارد.

البته این مکان ها بر اساس دو معیار دسته بندی مکان ها و میزان فاصله نمایش داده می شوند.

نقشه‌ی اصفهان با جزییات مختلف به همراه لایه‌های اطلاعاتی مرتبط با موقعیت‌های مکانی مرتبط با حمل و نقل و ترافیک به صورت آفلاین در دسترس مردم قرار گرفته است. گزینه اعلام که با نماد زنگ نشان داده شده در صورت بروز تغییر در موقعیت‌های مکانی و یا افزوده شده در لایه‌های جدید، پیغام جدیدی به کاربر اعلام می کند که در صورت تایید کاربر لایه‌ها بروزرسانی خواهند شد.

به عنوان مثال کاربر می تواند با فعال سازی گزینه های ترافیک معابر، دوربین ها، طرح زوج و فرد، پارکینگ ها، پایانه های درون شهری و غیره از وضعیت این مکان ها مطلع شود. به بیانی ساده کاربر می تواند هر مکانی را که درخواست داشته باشد روی قسمت لایه ها، گزینه آن را فعال کرده و از وضعیت آنها مطلع شود.

نمایش آنلاین ترافیک

اطلاعات ترافیک تقاطع‌ها از سنسورهای کنترلی SCATS به‌صورت خودکار برداشت شده و پس از پیش‌پردازش در مرکز کنترل ترافیک بر روی نقشه منتشر می‌شود.

این اطلاعات بر روی گوشی تلفن همراه از اینترنت دریافت شده بر روی نقشه نمایش داده می‌شود. دوره‌ی زمانی بروزرسانی اطلاعات توسط کاربر قابل تنظیم است.

دوربین‌های کنترل ترافیک

با این قابلیت، تصویری برداشت‌شده از دوربین‌های نظارت تصویری کلان‌شهر اصفهان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. با کلیک بر روی هر دوربین، آخرین تصویر ثبت شده از اینترنت دریافت شده و به کاربر نمایش داده می‌شود.

پارکینگ‌ها و ایستگاه‌های دوچرخه

این گزینه ظرفیت خالی پارکینگ‌های آنلاین و همینطور تعداد موجودی دوچرخه در ایستگاه‌های دوچرخه را از سرور دریافت می‌کند و کاربران می‌توانند از وضعیت لحظه‌ای آن‌ها اطلاع یابند.

مسیریابی هوشمند ناوگان اتوبوسرانی

یکی از دغدغه های جوانان و افرادی که از اتوبوس و کلیه وسایل نقلیه عمومی بیشتر استفاده می کنند اطلاع از مسیرهای تردد تاکسی و اتوبوس است. کاربر با ورود به برنامه و کلیک بر روی نقشه، مبدا و مقصد خود را تعیین می‌کند و سیستم، مسیر یا مسیرهای پیشنهادی را از طریق اینترنت از سرور مرکزی دریافت می‌کند. مسیرها یک به یک بر روی نقشه ترسیم شده و توصیف مرحله به مرحله مسیر نیز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

مسیریابی هوشمند خودرو سواری

این سرویس مسیر سفر با خودرو سواری را بر مبنای شبکه معابر کلان‌شهر اصفهان در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کاربر مقصد مورد نظر خود را بر روی نقشه مشخص کرده و مسیرهای مناسب برای رسیدن به مقصد از طریق اینترنت از سرور مرکزی دریافت شده و بر روی نقشه ترسیم می‌شود. شرح گام به گام مسیر نیز در بخش توصیف مسیر در دسترس کاربر قرار می گیرد. همچنین این سرویس، علاوه بر راهنمایی کاربر، جلوی سوء استفاده‌های عمدی از ناآشنایی گردشگران و مسافران را خواهد گرفت.
استفاده از این برنامه در شناسایی مسیر ها و مشخص شدن ترافیک، اطلاع از مسیرها و خطوط وسایل حمل و نقل عمومی بسیار راه گشاست از این رو تنها توصیه ای که می توانیم داشته باشیم این است که این برنامه را نصب کنید تا از سردرگمی های ترافیکی به راحتی عبور کنید.

کد خبر 310824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.