نبض قتل‌های ۹۶ در اختلافات‌ خانوادگی؛ ۸۵ قتل، ۷ همسرکُشی

نگاهی به ۸۵ فقره قتلی که در بهار ۱۳۹۶ رخ داده و خبر وقوع آن در رسانه‌ها منتشر شده‌ نشان می‌دهد اختلافات خانوادگی و نزاع همچنان عامل اصلی وقوع این جنایت در ایران است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خبرآنلاین نوشت: بررسی خبرهای منتشر شده از قتل‌های سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۶ و مقایسه آن با خبرهای منتشر شده از قتل‌های سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۵ ردپای پررنگی از اختلافات خانوادگی در جنایت‌های منجر به قتل پیش رویمان قرار می‌دهد.

بررسی اخبار منتشرشده از وقوع قتل در بهار۱۳۹۶ نشان می‌دهد در این مدت۸۵ فقره قتل در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده‌است که شامل ۶۰ مرد و ۲۵ زن قربانی این جنایت‌ها شده‌اند و در میان این دو گروه از قربانیان ۵ نفر هم کودک بوده‌اند که درمیان ۵کودک ۲ کودک در مرحله نوزادی بوده‌اند.

در بهار سال گذشته نیز ۷۰ فقره قتل رصد شده بود که بررسی اخبار بهار امسال نشان از آن دارد که در این سه ماه دستکم ۸۴ نفر قربانی جنایت شده‌اند و کشف یک جسد در کهریزک تهران نیز احتمال از وقوع یک جنایت دارد.

همچنین مقایسه اخبار وقوع قتل در بهار سال قبل و بهار ۱۳۹۶ نشان از آن دارد که همچنان اختلافات خانوادگی عامل اصلی وقوع قتل در ایران است.

۷۲ خبری که قتل‌ها را روایت کرد

برای بررسی قتل‌های بهار ۱۳۹۶ با جستجوی واژه «قتل» در سه خبرگزاری بیش از یکهزار عنوان خبر رصد و از میان آن ۳۸ خبر وقوع قتل از خبرگزاری ایرنا و ۸۰ خبر وقوع قتل از خبرگزاری مهر مورد بررسی قرار گرفت که از مجموع بررسی این ۱۱۸عنوان خبری و کسر موارد مشابه و تکراری ۷۲ خبر برای بررسی موارد وقوع مورد محاسبه قرارگرفت. اخبار محاسبه شده برای مرور قتل‌های بهار به جنایت‌هایی که تاریخ وقوع آن در فاصله ۱فروردین تا ۳۱خرداد۱۳۹۶بود در این بررسی منظور شد.

اختلافات خانوادگی و همسرکشی

بررسی۸۵فقره قتلی که در بهار امسال روی داده نشان می‌دهد ۳۲جنایت در پی اختلافات خانوادگی روی داده‌است و علاوه بر این در ۷ جنایت مردان اقدام به قتل همسر خود کرده‌اند. بنابراین می‌توان ۳۹فقره از قتل‌ها را با انگیزه اختلافات خانوادگی در نظر گرفت.

این بررسی نشان می‌دهد ۱۸فقره از جنایت هایی که اخبار وقوع آن منتشر شده ناشی از نزاع بوده‌است. در بررسی این ۸۴ فقره قتل می‌توان ۹ جنایت را یافت که با انگیزه سرقت و اختلافات مالی به وقوع پیوسته است.

ارثیه همسر بیشترین قربانی را گرفت

در میان جنایاتی که در بهار۱۳۹۶ روی داده بی‌تردید می‌توان ماجرایی که در سلماس روی داد را از سایر قتل‌ها جدا کرد. در این ماجرا داماد یک خانواده به دلیل اختلافاتی که ارثیه همسرش رقم زده بود دست به جنایتی زد که در آن دستکم ۶نفر شامل ۵ بزرگسال و ۲ کودک شامل یک دختر۶ ساله و یک نوزاد ۴۰ روزه قربانی جنایت شدند. اما تکنسین‌های اورژانس توانستند با رساندن دختر۶ ساله به بیمارستان جان او را نجات دهند.

این مرد پس از جنایت به اطراف خوی قرار کرده بود که پلیس او را کمتر از ۲۴ ساعت از زمان وقوع جنایت دستگیر کرد.

براساس گزارش پلیس و فرماندار سلماس، این جنایت توسط مردی ۳۹ ساله به نام حسین در خیابان مصطفی خمینی شمالی این شهر به وقوع پیوست. در این گزارش اشاره‌ای به نوع اسلحه نشده‌است اما آمده‌است: «در میان اجساد سه زن و دو مرد که در زمان حمله و با رگبار گلوله کشته شده و اجسادشان در آن خانه پراکنده بود، متوجه 2 کودک شدند که با وجود اصابت گلوله هنوز زنده بودند. یکی‌شان نوزاد دو ماهه‌ای بود که وضع وخیمی داشت و آن یکی دختربچه 6 ساله‌ خانواده که او نیز با اصابت گلوله به قفسه سینه‌اش مجروح شده بود که هر دو را به بیمارستان سلماس رساندند اما کودک شیرخواره ـ فرزند برادر زن داماد ـ پس از انتقال به بیمارستان جان داد ولی دختربچه 6 ساله خانواده در بخش فوریت‌های پزشکی تحت نظر پزشکان قرار گرفت.در محل جنایت نیز پنج نفر از اعضای خانواده کشته شده‌اند که 3 زن و دو مرد بوده‌اند. زنان کشته شده عبارتند از مادر 58 ساله خانواده و دو دختر 28 ساله و 24 ساله اش، دو مرد قربانی نیز پدر 61 ساله خانواده و برادر زن 27 ساله عامل جنایت بوده‌اند.

کد خبر 310755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.