برنامه ریزی همه جانبه برای ریل گذاری صحیح تحقق اقتصاد مقاومتی؛تولید و اشتغال در لنجان

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت:سهم ثبت سامانه رصد اشتغال لنجان در سال نود و پنج ۴ هزار و ۱۸۵ نفر بود و با توجه به گزارش ارائه شده از سامانه رصد ۸۹ درصد از تعهدات سهمیه اشتغال این شهرستان در سال گذشته تحقق یافته است که اکثریت این افراد از متقاضیان ساکن در شهرستان می باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سید محسن سجاد در نسشت کارگروه اشتغال شهرستان لنجان با اشاره به نام گذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید، اظهار کرد: نام گذاری سال ۹۶ در خصوص حمایت از اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی در راستای نام گذاری چند سال گذشته است و معظم له با هوشمندی و درایت خاص خود، راه حل مشکلات کشور به ویژه در حوزه اقتصاد را توجه به تولید و اشتغال اعلام کرده اند.

وی افزود: در سال های اخیر اقدامات متعددی برای تحقق اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است و امروز این مسئله به یک نهال تبدیل شده و از این جهت باید تلاش کرد که این سیاست به یک درخت تنومند مبدل گردد تا در نهایت استقلال اقتصادی محقق شود.

فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال و طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار تصریح کرد: با توجه به ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار برای جوانان و عملیاتی کردن برنامه های اشتغال و بازار کار در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و جایگاه و اهمیت مهارت آموزی نیروی کار در محیط واقعی کار، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و کاروزی فارغ التحصیلان دانشگاهی باید در شهرستان لنجان اجرایی شود.

وی ادامه داد: صنایع ظرفیت های بسیار خوبی برای توسعه مهارت آموزی و بکارگیری کارآموزان در اجرای این طرح دارند لذا با توجه به اینکه شهرستان لنجان صنایع مادر همچون کارخانه ذوب آهن، فولاد سبا و همچنین شرکت های اقماری متعدد را در دل خود جای داده باید از این ظرفیت به درستی استفاده شود.

سجاد اضافه کرد: باید توجه داشت که طرح جدید کار آموزی در محیط کار بر مبنای شایستگی های شغلی است و به کار آموزان در محیط واقعی، آموزش های مرتبط شغلی ارایه می شود چراکه اگر جوانان ما مهارت های لازم را فرا نگیرند و توانمندی خود را ارتقا ندهد، شانسی کمتری برای اشتغال خواهند داشت.

وی عنوان کرد: باید با فرهنگسازی و اطلاع رسانی دقیق و شفاف صنایع و اصناف شهرستان لنجان را به، بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی و جوانان جویای کار در محیط های واقعی کار با دوره های کارورزی و کارآموزی زمینه توسعه اشتغال پایدار و پرورش کارآفرینی را برای پیشبرد اهداف اقتصادی مقاومتی تشویق کرد.

فرماندار شهرستان لنجان بیان کرد: اصناف باید بدانند که هدف از اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار با هدف کمک به بنگاه های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه های جذب و به کارگیری نیروهای فاقد مهارت، استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه های اقتصادی است لذا باید از این ظرفیت به خوبی بهره مند شد.

وی در ادامه با اشاره به نقش مشاغل خانگی در ایجاد اشتغال پایدار، خاطرنشان کرد: کارشناسان معتقدند مشاغل خانگی فرصتی برای رفع معضل بیکاری و ایجاد شغل های جدید است و می تواند علاوه بر اینکه در رشد و توسعه اقتصادی تاثیر گذارد، در زمینه توسعه اجتماعی نیز باعث تغییرات مثبت شود.

سجاد اذعان کرد: باید به این نکته توجه داشت که در سبک زندگی ایرانی_اسلامی ایرانیان فرهنگ کار با ارزش بوده و در دین مبین اسلام نیز تامین معاش خانواده به مثابه جهاد تلقی شده است بنابر این با وجود این مسئله، طی سالهای گذشته آن گونه که شایسته است از ظرفیت مشاغل خانگی بهره گرفته نشده در حالی که هر خانه می تواند یک واحد تولیدی و خدماتی باشد و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیز موثر واقع شود.

وی متذکر شد: باید به این نکته محوری توجه داشت که مشاغل خانگی بسیار متنوع هستند و در زمینه هایی همچون صنایع دستی، تولید و خدمات کشاورزی، دامپروری و شیلات، فعالیت های تولیدی_ صنعتی، کسب و کارهای با گرایش فناوری اطلاعات و سایر خدمات دسته بندی می شود و روز به روز نیز در حال افزایش هستند لذا بهره مندی صحیح از این ظرفیت می تواند نتایج بسیار مثبتی را به همراه داشته باشد.

فرماندار شهرستان لنجان تاکید کرد: ما معتقدیم ایجاد و حمایت از مشاغل خانگی زمینه کاهش بیکاری را در جامعه فراهم می‌آورد  به همین منظور در شهرهای ۹ گانه شهرستان بخصوص فولاد شهر و زرین شهر احداث بازارچه‌های مشاغل خانگی ویژه بانوان برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این بخش مهم از جامعه راه‌اندازی می‌شود که از جایگاه ویژه ای در توسعه مشاغل خانگی خواهد داشت.

وی یاداور شد: متاسفانه دیدگاه قالب مردم به مشاغل خانگی سنتی، محدود و انفرادی است و باید فرهنگ کار جمعی و گروهی در این زمینه تقویت شود و توصیه کارشناسی درخصوص مشاغل خانگی این است که فرهنگسازی و ترویج مشاغل خانگی از الگوی مستقل به سمت الگوی شرکت های مادرتخصصی پیش برود.

سجاد افزود: با تلاش های صورت گرفته از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۵ هزار و ۵۷۱ شغل در شهرستان لنجان ایجاد شده است.

وی در پایان با اشاره به عزم پولادین مسئولان لنجان برای ایجاد اشتغال پایدار، تصریح کرد: سهم ثبت سامانه رصد اشتغال لنجان در سال نود و پنج ۴ هزار و ۱۸۵ نفر بود و با توجه به گزارش ارائه شده از سامانه رصد ۸۹ درصد از تعهدات سهمیه اشتغال این شهرستان در سال گذشته تحقق یافته است که اکثریت این افراد از متقاضیان ساکن در شهرستان می باشند.

کد خبر 310718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.