پاداش زیارت قبر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بهشت است

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ، از یاران واقعی حضرت امام هادی (ع) و یکی از شخصیت های بزرگ عملی و جهادی به حساب می آید که تاکنون آن گونه که شایسته است ، شناخته نشده است.

به گزارش ایمنا، بدون تردید کنکاش در عملکرد و موضع گیری شخصیّت های برجسته گذشته از جمله اموری است که می تواند در تشخیص وظیفه و مسئولیت آینده گان مفید واقع گردد؛ چرا که تحولات فرهنگی و اجتماعی جوامع و پیش آمدهای زندگی افراد بسیار شبیه به همدیگر است. با توجّه به این حقیقت است که از تاریخ به عنوان چراغ راه آینده گان یاد شده است. آشنایی با زندگی و اخلاق و رفتار دست پروردگان اولیای الهی که بهترین سرمشق برای افراد محسوب می شوند، در تکوین شخصیّت و پرورش فضیلت های انسانی و گسترش بینش سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مردم، به ویژه قشر نوجوان و جوان، بسیار موثر است. از جمله شخصیت های برجسته تاریخ اسلامی محدّث بزرگوار حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام است که زمان شناسی و اخلاص و اعتقاد راسخ او به اهل بیت علیهم السلام و نیز نوع فعالیت ها و موضع گیری او در یکی از سخت ترین دوره های تاریخ اسلام از جهات بسیاری آموزنده است.

با توجه به فرارسیدن سالروز شهادت این شخصیت بزرگ مذهبی، با حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظمی که از کارشناسان مذهبی شهر اصفهان به حساب می آید درباره سیره حضرت عبدالعظیم حسنی به گفتگو نشستیم.

حضرت عبدالعظیم(ع)، از تبار نیکان شایسته

حجت الاسلام کاظمی در ابتدای گفتگو ضمن اشاره به این موضوع که از عوامل مؤثر در سعادت و موفقیّت انسان ها داشتن نیاکان شایسته است گفت: در سایه وجود چنین بستر مناسبی است که مقدمات پرورش انسان های شایسته فراهم می گردد.

وی ادامه داد:حضرت عبدالعظیم (ع) از این موهبت و نعمت ارزشمند الهی برخوردار بودند. نَسَب وی با چهار واسطه به امام حسن مجتبی علیه السلام می رسد و به شهادت اسناد تاریخی تک تک اجداد حضرت عبدالعظیم(ع) انسان هایی پرهیزگار، مجاهد و اندیشمند بوده که همواره در پیروی و حمایت از خاندان پیامبر(ص) ثابت قدم بودند و در هر برهه ای با توجّه به اوضاع حاکم بر جامعه به انجام دادن وظیفه و نشر معارف و حفظ ارزش های اسلامی پرداخته اند.

منزلت ستودنی حضرت عبدالعظیم(ع)

مدیر بنیاد فرهنگی امامت در شهر اصفهان در ادامه به منزلت حضرت عبدالعظیم اشاره کرد و افزود: حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در دانش و تقوا به منزلتی رسید که همواره مورد احترام و اعتماد امام معصوم زمان خویش بود. نقل شده است که شخصی به نام «اَبا حَمّاد رازی» با تحمّل زحمت های فراوان خود را به سامرّا می رساند تا از امام علی النقی (ع) مسائلی را بپرسد.

وی افزود: امام (ع) پس از پاسخ گفتن به پرسش های حمّاد فرمودند: «ای اباحمّاد، هرگاه با مشکلی از مشکلات دینی یا پرسشی از مسائل اسلامی روبه رو شدی آن مشکل و سئوال خود را با عبدالعظیم حسنی در میان بگذار و از او بخواه تا پاسخ سؤالات تو را بیان نماید و ضمنا سلام مرا هم به او برسان».

کاظمی بیان داشت: امام هادی در جای دیگر به شخصی از اهالی ری می فرمایند: «اگر قبر عبدالعظیم علیه السلام را که در نزد شماست زیارت می کردی مانند کسی بودی که امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده است».

اهتمام حضرت عبدالعظیم (ع) به اعتقاداتش

حجت الاسلام کاظمی در ادامه به یکی از خصوصیات بارز عبدالعظیم(ع) اشاره کرد و گفت: از بررسی ها چنین معلوم می گردد که حضرت عبدالعظیم(ع) در طول زندگی خود به هیچ امری همانند سلامت عقاید و پیروی از اهل بیت(ع) اهتمام نداشتند به گونه ای که در زمان امام هادی(ع) می فرمودند: اطاعت از حضرت هادی(ع) واجب است و خود در عمل نیز اطاعت ولایت او را به جان و دل پذیرا بود.

وی افزود: برای تحصیل اطمینان از سلامت عقایدش روزی به حضور امام هادی (ع) می رسد و عرض می کند: «ای پسر پیامبر، بسیار علاقمندم که عقاید دینی ام را خدمت شما بیان کنم تا چنانچه عقاید و افکارم مورد تأیید شماست بر آن استوار باشم وگرنه آن چنان که شایسته است آنها را اصلاح نمایم».

حجت الاسلام کاظمی افزود: آن گاه تک تک مسائل اعتقادی خود را در زمینه توحید، نبوّت، امامت، معاد و جز آن توضیح می دهد. وقتی سخنانش به پایان می رسد امام هادی(ع) می فرمایند: «ای ابوالقاسم، به خدا سوگند، اعتقاداتی که عرضه کردی مبانی واقعی دین الهی است. بر این اعتقادات ثابت قدم باش...».

آثار علمی حضرت عبدالعظیم(ع)

حجت الاسلام کاظمی در ادامه به منزلت علمی حضرت عبدالعظیم (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از ابعاد مهمّ در شخصیّت حضرت عبدالعظیم علیه السلام مقام و منزلت علمی و دانش و خدمات علمی اوست.

کاظمی افزود: عبدالعظیم(ع) علاوه بر نقل احادیث از ائمه معاصر خویش کتاب هایی نیز تالیف نموده است که دو اثر از آن مشهور می باشد که یکی از آنها خطبه های امیرالمومنین (ع) است. این اثر مشتمل بر چند خطبه مولای متقیان امیرالمومنان علی علیه السلام است.

کاظمی افزود: دیگر اثر حضرت عبدالعظیم(ع) کتاب «یوم و لیله» است که در این اثر درباره وظایف و اعمال مستحب و اخلاقی افراد در هر شبانه روز مطالبی عرضه شده است و شایان ذکر است که با کمال تاسف اصل این اثر همانند بسیاری از آثار ارزشمند اسلامی در طول تاریخ از بین رفته است.

وی افزود: در هر حال توضیحات علمای تاریخ و سیره به خوبی گویای این حقیقت است که حضرت عبدالعظیم (ع) علاوه بر تلاش برای آموزش عقاید سالم و مراقبت بر عبادات و اعمال فردی و دفاع از اهل بیت (ع)، به منظور ارشاد تعلیم و تربیت صحیح دینی مردم آثاری را تألیف کردند که هر یک در نوع خود بسیار مفید و موثر بوده اند.

اهمیت زیارت حضرت عبدالعظیم (ع)

حجت الاسلام کاظمی به اهمیت زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) اشاره کرد و افزود: زیارت از شیوه های مهمّ زنده نگه داشتن نام و یاد و خاطره پاکان و صالحان است که همواره در فرهنگ اسلامی بر آن تاکید شده است.

وی افزود: تشویق های بسیاری در مجموعه روایات نسبت به زیارت مرقد رسول اکرم (ص) و زیارت سیدالشهداء (ع) و ائمه اطهار و امام زادگان به چشم می خورد که این کار علاوه بر آثار تربیتی برکات معنوی فراوانی در پی دارد.

وی افزود: از جمله کسانی که در روایات نسبت به زیارت او سفارش شده است، حضرت عبدالعظیم (ع) است که از این سفارش تا حدودی عظمت شخصیت و جایگاه والای او در نزد اهل بیت (ع) معلوم می گردد.

کاظمی خاطرنشان کرد: حتی در ضمن یکی از روایت های حضرت هادی (ع) آمده است که فرمودند: «هرکس قبر اباالقاسم [حضرت عبدالعظیم] در ری(با شروط آن) را زیارت کند، خداوند پاداش او را بهشت قرار می دهد»./

کد خبر 310329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.